M 106 - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Förgkalibrering för skärmar är en relativt krånglig historia, speciellt för tft skärmar som är mer beroende av hur belysningen är och hur du ser skärmen än en crt är, dessutom behöver du normalt ha en referens att kalibrera mot i form av normalt en plast eller papp bit med en väldefinierad färg som du kan kalibrera emot.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Jag tittade då på en TFT-skärm på min bärbara.
Just nu tittar jag på min gamla analoga IBM-monitor i källaren och det ser faktiskt likadant ut som på min TFT.

Hälsningar

Jonas
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Ja det var en intressant diskussion. Tydligen sitter vi och tittar på olika bilder. Snackade i telefon med Timo som har en likadan skärm som jag och inget i magentaväg såg han heller.

Upptäckte däremot på en äldre laptop med en äldre tft skärm jag har att där var bilden mer åt magenta hållet. På våra splitternya laptop ser jag inget alls sånt

Nåväl nu får det vara som det är bara två vägar att gå dra ner saturationen en liten bit för att nå någon slags medelväg eller får man köra som jag gjort nu.

Märkte när jag fick denna skärmen att vissa av mina gamla bilder såg förskräckliga ut i det svarta övergångarna . Tydligen är det likadant med färger att de visar olika färgtemp.

Tack Lasse för du påpeka detta fenomen . Ännu en sak att ha i åtanke när man försöker få till bättre och bättre bilder.


Bengt
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Det här med färger är ganska svårt och att färgkalibrera vanliga billiga PC-skärmar är inte det lättaste. Man måste nästan ha ett referensvärde, eller svindyra skärmar som är färgkailbrerade från början. Jag jobbade tidigare med just detta när jag arbetade professionellt med framställning av trycksaker och tryck. Där måste skärmarna vara exakt kalibrerade. Vi hade speciella Pantoneskalor som vi använde när vi färgkalibrerade.

Terje, visst kan man kalibrera mot en pappbit med färg på, men det gäller då att man belyser den med rätt ljus, annars blir färgtonen en helt annan. Sedan kan olika färgtyper absorbera resp. reflektera färger olika.
Hälsningar

Lasse
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Post by Terje »

Alla modeller för färgkalibrering jag har sett för skärmar har varit baserade på att du haft någon form av matt plast med en eller flera färger på för att jämföra mot, det finns inget möjligt sätt att kalibrera en skärm utan en extern referens.