Ny Paramount på gång

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Ny Paramount på gång

Post by Morgan »

Snart släpper Paramount en ”lillebror” till ME som heter MX.
Sjukt snygg montering till ett lite ”billigare” pris, och det finns även benstativ som tillbehör.
Med 40kg instrumentkapacitet så räcker det till de flesta …

http://www.bisque.com/sc/pages/ParamountMX.aspx

//Morgan
// Morgan
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Ny Paramount på gång

Post by gost »

Wow, den skulle jag kunna ha som inredningsdetalj så snygg som den är. Extremt ha-begär. Men $8,500 skottar en del pengar.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Ny Paramount på gång

Post by Robert »

Det var en söt liten montering :) Kanske man kan ha som sin framtida andramontering (eller inte det blir nog något billigt)
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: Ny Paramount på gång

Post by danhei »

Finns en del monteringar som ligger däruppe i toppskiktet.
Skulle jag själv välja blir det dock AP. Har ingen erfarenhet av Bisques byggkvalitet men den är säkerligen top notch likaväl som APs. Paramount ME anses ju faktiskt av många vara referensen.
Dock har jag erfarenhet av Bisques support. Och jämfört med APs support är det stor skillnad. APs support samt deras två forum för refraktorer och monteringar är som en skola där man blir bjuden inte bara på lösningen av ens problem, utan man får mycket ofta tilläggsinformation och väl förklarande ord av främst Roland, Howard eller Ray. Det känns lite som man blir insläppt i deras sfär och familj på nåt sätt och för mig iaf är detta en mycket viktig faktor som utbildar en. Behöver man prata personligen med någon av dem är detta enkelt och utan krusiduller. Det är världsklass helt enkelt och i detta intresse är det relativt ovanligt. Som ex kan jag nämna att Howard på telefonen instruerade mig i hur jag skulle bygga om polsökaren till min Mach 1 som jag ej var nöjd med, samtidigt som jag gjorde själva jobbet. Sånt är uppskattat och ovanligt!
Så för min del skulle det bli en AP900 eller med litet tillägg deras 1200 istället för nya MX. Tror dock att MX kommer att bli lite av en succe, det märks i forumen där förväntningarna är mycket höga.

MVH
/Danne
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Ny Paramount på gång

Post by skafar65 »

Hej

Måste bara flika in här att MX kommer att bli min nästa montering :) Så just nu är jag "In between telescopes" så att säga. Därav min låga profil här på forumet. I varje fall då det gäller bildupplägg :) Har ej bestämt vilken tub jag ska sätta på denna "snygging". En Red Lady hade ju varit läckert! :) Men det får nog bli något mer spännande!

Så än en gång lämnar jag min blå Meade kompis! :( Hoppas det går bättre den här gången! Får kanske sätta en Meade OTA på toppen? :) Med tanke på den långa leveranstiden det är på saker (även för oss som säljer) :) så ser jag tyvärr denna säsong som avslutad för min del. Får hoppas på att detta skänker er andra bra väder! :lol: Jag får se fram emot en spännande höst!

Mvh //Micke
danhei
Posts: 188
Joined: 2010-05-10 12:15:19
spamtest: JA
Contact:

Re: Ny Paramount på gång

Post by danhei »

Bara att gratulera, Micke.
MX gör dig säkerligen inte besviken, och den klarar ju att bära avsevärd payload :o
Vad jag läst så kommer den heller inte att vara mycket sämre än ME ang PE ex.vis.

MVH
/Danne
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: Ny Paramount på gång

Post by Lars-Gunnar »

Hallå,

Jag har haft koll på denna montering en tid har också haft koll på AP900 en tid.... Micke tolkar jag detta rätt, du har alltså beställt denna montering? En fråga: Hur verkar Bisque ha att göra med?

/LG

Return to “Monteringar”