Uppdatering av SVO

Inom Variabelsektionen studeras olika typer av föränderliga stjärnor främst med avseende på ljusstyrka och periodicitet. Sektionsledare är Chris Allen som kan ge råd och tips. Diskussioner om variabler
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Uppdatering av SVO

Post by ThomasK »

Nej, alla uppdateras inte, vanligen uppdaterar jag 10 och lägger till 5 två gånger per år. Denna gång blev det dock bara 5 som uppdaterades. Under varje diagram står när de uppdaterades senast och hur stjärnornas period har ändrats till följd av de nya observationer som kommit in sedan föregående uppdatering.
Thomas Karlsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Uppdatering av SVO

Post by DHEB »

Tack för info. Utifrån de resultat du får är det möjligt att ana om vissa stjärnor skulle behöva mer data, alltså någon form av prioritering?
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Uppdatering av SVO

Post by ThomasK »

Inte direkt, men de 130 stjärnor som nu är med i samlingen är bland de som blivit mest observerade i Sverige genom åren. Så det kan ju vara trevligt att ha med ett urval av dem i sitt observationsprogram. Sen är det ju bara periodiska variabler som finns med på listan, det finns ett antal andra variabler som inte är periodiska som också har ett stort antal observationer.
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Uppdatering av SVO

Post by ThomasK »

Jag har uppdaterat SVO med två nya listor med variabler från GCVS. Dels är det tredje och sista delen av variabler i Name list 82, som innehåller nya variabler med rektascension 20h till 24h. Dels är det Name list 83 som i huvudsak innehåller variabler i galaktiska klotformiga stjärnhopar.

Totalt har det tillkomit uppgifter för 2433 nya variabler med dessa två listor.
Thomas Karlsson
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Uppdatering av SVO

Post by ThomasK »

Nu har jag uppdaterat SVO med 5 nya fasdiagram och uppdaterat 5 befintliga. Totalt finns nu 140 fasdiagram och lika många uppdaterade perioduppgifter i SVO som beräknats från de observationer som kommit in till databasen.

Denna gång har det tillkommit ytterligare två miror från de 50 bortglömda mirorna-programmet, YY Aur och YZ Cam. Dessutom V2481 Cyg från fortsättningen 75 bortglömda miror. Nya är även miran U Cas och den halvregelbundna TT CrB.

De som blivit uppdaterade denna gång är S Boo, S Cas, delta Cep, S Gem, och V718 Tau.

Diagrammen hittas som vanligt på http://var.saaf.se" onclick="window.open(this.href);return false; och sedan under "Ljuskurvor & Resultat" -> "Fasdiagram för 140 stjärnor".
Thomas Karlsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Uppdatering av SVO

Post by wilt »

Mycket bra, Thomas!

Tycker det är intressant att se de uppdaterade uppgifterna för del Cep. Jag obsar den ibland helt och hållet för nöjes skull – tror sannolikheten för att den kommer att ändra sin period och att skattningarna därmed skulle bli nyttiga är minimal – och tycker det är kul att notera att de 211 obsarna i SVO, varav 201 är visuella skattningar, gjort det möjligt att bestämma perioden till 5.36610 dygn. GCVS ger 5.366341 och VSX 5.366266.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Uppdatering av SVO

Post by ThomasK »

wilt wrote:Mycket bra, Thomas!

Tycker det är intressant att se de uppdaterade uppgifterna för del Cep. Jag obsar den ibland helt och hållet för nöjes skull – tror sannolikheten för att den kommer att ändra sin period och att skattningarna därmed skulle bli nyttiga är minimal – och tycker det är kul att notera att de 211 obsarna i SVO, varav 201 är visuella skattningar, gjort det möjligt att bestämma perioden till 5.36610 dygn. GCVS ger 5.366341 och VSX 5.366266.

/Gustav
Ja, jag tycker det är jätteintressant att se hur bra resultat man kan få med visuella observationer över tid. När jag hade fått fram perioden för delta Cep kollade jag också upp vad den hade i olika källor och om den har någon förändring över tid. Jag hittade att perioden verkar minska med 0.1 sek/år. Vilket kan förklara att den är kortare i VSX. Med våra visuella observationer har vi nästan lyckats fånga denna lilla förändring.

2017 gjorde jag periodberäkningen för beta Lyr. Den har en lite större periodförändring på 19 sek/år och där kan man tydligt se att våra observationer inte stämmer med de gamla perioduppgifterna från GCVS
Thomas Karlsson
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Uppdatering av SVO

Post by wilt »

ThomasK wrote: Ja, jag tycker det är jätteintressant att se hur bra resultat man kan få med visuella observationer över tid. När jag hade fått fram perioden för delta Cep kollade jag också upp vad den hade i olika källor och om den har någon förändring över tid. Jag hittade att perioden verkar minska med 0.1 sek/år. Vilket kan förklara att den är kortare i VSX. Med våra visuella observationer har vi nästan lyckats fånga denna lilla förändring.

2017 gjorde jag periodberäkningen för beta Lyr. Den har en lite större periodförändring på 19 sek/år och där kan man tydligt se att våra observationer inte stämmer med de gamla perioduppgifterna från GCVS
Spännande, det visste jag inte! Läge att obsa beta Lyr inför din nästa periodbestäming! Och även fortsätta med delta Cep för att se om vi om några år kan nagla fast den där minimala periodminskningen.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Uppdatering av SVO

Post by Hans Bengtsson »

En annan variabel som kan lyftas fram i detta sammanhang är Eta Aquilae, den först upptäckta cepheiden.

Den svenske variabelpionjären Axel Johansson utförde under andra halvåret 1922, dvs för nästan ett sekel sedan, 53 skattningar av stjärnan. Dessa publicerades som stegvärderingsobservationer i Nordisk Astronomisk Tidskrift, och det var enkelt att överföra dem till magnituddata med hjälp av moderna visuella magnituder för jämförelsestjärnor. Dessa obsar finns i SVO.

Johanssons observationer är av synnerligen hög kvalitet. När vi lägger in dem i ett fasdiagram, se bild nedan, får vi korrekt period, korrekt amplitud och korrekt form på ljuskurvan. Diagrammet använder elementen som ges i VSX.

Mvh
Hans Bengtsson
1C46DEAC-1F53-48E0-9567-4D5B768B3CDF.png
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Uppdatering av SVO

Post by ThomasK »

Nu har jag åter uppdaterat SVO med 5 nya fasdiagram och uppdaterat 5 tidigare. Totalt finns nu 145 fasdiagram med uppdaterade perioduppgifter i SVO som beräknats från de observationer som kommit in till databasen.

Denna gång har det tillkommit ytterligare två miror från de 50 bortglömda mirorna-programmet, V462 Cyg och OP Lyr. Dessutom SW Cam, en mira som observerades mycket under 1970- till 90-talet, men som sedan dess inte observerats i Sverige. Kanske dags för nya obsar av denna stjärna. Nya är också miran AA Aur och den halvregelbundna R UMi. R UMi har inte så tydlig variation, men med den långa serien i SVO som sträcker sig tillbaks från Gunnar Darsenius observationer på 1950-talet till Hernan de Angelis observationer under senare år går det att se att den har en regelbunden variation på ungefär 324 dagar.

De som blivit uppdaterade denna gång är T Cam, U Cyg, WY Cyg, V2331 Cyg och chi Cyg.

Diagrammen hittas som vanligt på http://var.saaf.se" onclick="window.open(this.href);return false; och sedan under "Ljuskurvor & Resultat" -> "Fasdiagram för 145 stjärnor".
Thomas Karlsson
User avatar
DHEB
Posts: 689
Joined: 2017-08-21 20:23:43
spamtest: JA

Re: Uppdatering av SVO

Post by DHEB »

Mycket intressant, Thomas. Tack för det.

Det är också roligt att du nämner R UMi. Jag har nyligen städat lite och ordnat mitt observationsprogram. Jag lade till några stjärnor och tog bort några andra. Bland de som åkte bort är ffa några få SRB som jag tröttnade på (*). Jag funderade på om R UMi skulle följa den vägen men fick stanna till slut. Nu att du nämner det finns även en anledning till att ha den kvar i programmet.

(*) gäller mest mycket ljusa SRB med otydliga cykler och små amplituder, som oftast är också mycket röda stjärnor. I dessa fall har jag sett att observationsbruset pga olika observatörers uppfattning av magnituden är ibland i samma storleksordning som amplituden. Typiskt fall är RY Dra, som nu kommer jag att ta semester ifrån efter 4 års observerande.

SW Cam är nu lagt i programmet däremot.
wilt
Posts: 1714
Joined: 2011-10-24 08:34:32
spamtest: JA
Location: Lund
Contact:

Re: Uppdatering av SVO

Post by wilt »

Håller med Hernán, mycket bra Thomas!

Kul att se den gamla favoriten V2331 Cyg uppdaterad.

/Gustav
8 x 21 monokular / 6x30 Carl Zeiss Silvamar / Celestron SkyMaster 15x70 / 9 cm f/14 Maksutov Cassegrain / 20 cm f/6 Newton.

hemsida / blogg / astronomiblogg / SVO: HGG / AAVSO: HGUA