frost på spegel

Allmän diskussion om teleskop.
Post Reply
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

frost på spegel

Post by Bengt »

Glömde sätta igång daggvärmaren igår . Har fått frost på både i tuben och lite även på huvudspegeln. Vad gör man bäst ?

Har låtit den stå öppen för att inte stänga in fukten . Ska man göra något mer tycker ni tex använda fön eller sätta på värme i obset?
Har satt på daggvärmaren som jag hoppas ska räcka till.Satta tuben lite nedåtvänd så värmen kan sakta sprida sig uppåt.Är detta en bra metod ?

Hade samma fenomen för någon vecka sedan men då hade vi solsken som snabbt tina bort det .


Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: frost på spegel

Post by Timo »

När fukten är borta från huvudspegeln så stäng locket. Jag stänger även nertill och har sen aldrig problem inne i tuben medan den är stängd, oavsett hur fuktigt det är utanför.
Värme i obset - jo jag tackar - då får du vänta en vecka tills väggar och golv kylts av :lol:
Jag har även isolerat betongpelaren med ljuddämpningsmattor från Biltema och inte isolerat väggar eller golv. Det tar cirka 30 minuter innan stjärnorna gått från ovala till runda.
Brukar låta CCD,n ta en exponering var 5 minut och sen kan jag lungt kolla på nätverksdatorn inne i huset när spegeln kylts och då är stjärnan rund och spiksen fina.
Men då jag också har en öppen tub så använder jag värmeband för att klara sekundären från imma.
Men du har ju även fläktar nertill, vilket inte jag har, så det känns som om det orsakar luftgenomströmning och att du då också får in fukt lättare än på min tub. (Även om du inte har fläktarna på)
Jag hade tejpat igen dessa under en session för att testa.
Vi hörs i veckan Bengt !
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: frost på spegel

Post by Bengt »

Timo fläktarna hade jag tejpat igen ändå hände detta!



Jag är väl ingen lika stor torrboll som du helt enkelt :lol:

Vi hörs Timo!

Bengt
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: frost på spegel

Post by Timo »

:lol: :lol: :lol: :lol:
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: frost på spegel

Post by Bengt »

Min metod med värmebandet funka utmärkt. Inte en frostflinga kvar efter någon timmes körning.


Bengt

Return to “Teleskop allmänt”