M 106 - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

M 106 - Bengt Svensson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M 106
Exponering: 2h lum + RGB 25:20 :25
Fotograf: Bengt Svensson
Kommentar:

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Jag har ett förslag. Vi portförbjuder Bengt att publicera fler bilder i Astrogallleriet. Jag tycker vi bojkottar honom från och med idag. Hans bilder är alldeles för bra för att ligga här...

Bojkottabengtbojkottabengtbojkottabengtbojkottabengtbojkottabengt... :)
Hälsningar

Lasse
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Ser jättefin ut om man skall klaga lite så lanske färgerna är lite konstiga men hur de skulle förändras vet jag inte. bara en liten känsla att man skulle vilja förändra det lite.

Lite mer färgmättnad kanske.

Detaljernai galazen ser mycket bra ut.

Nu har jag i alla fall betalat 50% på min nya montering :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Jaså Lasse du vill inte ha en stackare som mig med?

:cry:


:lol:

Robert färger är et kapitel för sig själv . Denna gången gick jag faktiskt ut på nätet och spana in andras bilder. Kan konstatera att den ena var inte den andra lik. Galaxens ytterområde verkar vara rätt svagt även på bilderna som var tagen med större tuber. Tror det är där bekymret ligger liten tub att man får dra upp den i mesta lag ibland. Svagt blå var den i de flesta fall i ytterområdet Tror vi två får dras med detta bekymmer så länge vi tar på så ljussvaga objekt med så små tuber.
Men det är kanske rätt at den går att öka lite i färg. Lade denna gången en lum bild i exra lager i photoshop. Samma teknik som jag använt på mina nebulosor. öka sen upp färgerna en aning.

Bengt
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

:D Nä så lätt slipper vi väl inte dina fina bilder. Jag blir bara mer och mer sugen efter en H9, men får väl råna en bank först...
Hälsningar

Lasse
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

En H9 vore inte bra i Lasses händer. Vi har ju sett vilka bilder han kan trolla fram ur hans råbilder. Med bra bilddata i lasses händer då kan nog Gendler packa ihop :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Med lite mer vakna ögon så justera jag färgerna en aning. Nu framträder centrum mycket bättre när den blev lite mer naturligt gul. Små detaljer kan göra stor skillnad.

Nu kanske den passar Robert också bättre :D




Bengt
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Kanske litta för möe magenta, eller? Den borde vara mera gulaktig.
Hälsningar

Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Svårt det här med skärmar. Färgerna varierar något fruktansvärt. Verkar ha mycket med hör mörkt man ställt den.
Har en känsla att din skärm visar mer i magenta än min Lasse. Har kollat den på tre skärmar och den ser olika ut på alla :D

Ljusa upp denna en aning och jag tror att den minska i magenta då va på din skärm Lasse?

http://www.astropixlar.com/m106big.htm

Bengt
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Hmmm.... jo skärmar kan ge helt olika färg och det är möjligt att min ger mycket magenta... Hur ser denna bilden ut på din skärm? Jag drog ner magenta och pillade lite på färgnivåerna. Din originalbild till vänster och min pillade bild till höger. Man ska inte ha skärmen för ljust på. Har du kollat gråskalan som man brukar hitta på en del astrosidor? Kanske måste jag färgkalibrera min gamla Fyffes-skärm.. :shock:

Image
Hälsningar

Lasse
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Hej Lasse!

Kan lika gärna vara min skärm som är felställd.

Den till höger ser grönturkos ut på min skärm.
Hustrun pekade på den vänstra som klart snyggast :)
Men hon är kanske inte opartisk :D


HMM man borde kanske ha en färg skala på sin sida med hur de är tänkt att visas. Tycker mig ha sett det på någon sida.

Börjar bli petigt . Hur gör vi med färgblinda :-)


Bengt
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Nja, petigt och petigt. jag tycker nog att man ska eftersträva att få skärmen så bra färgkalibrerad som möjligt. man ser ju tydligt att det finns stora skillnader. Min fru och mina barn tyckler att din bild är för magentafärgad, så det finns nog fog att färgkalibrera. Jag hittade en länk som verkar bra... http://www.pacificnet.net/~johnr/calib.html Jag ska kolla min egen skärm nu. men frågan är hur man vet att färgerna är rätt... Mac-skärmar har inbyggt en färgkalibering, som jag ängsligt frågar mig varför PC inte har.
Hälsningar

Lasse
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Pojkar,

Förutom att det är en bra bild Bengt så kanske det kan vara bra att få input från endra skärmanvändare.

Jag är benägen att hålla med Lasse i att din ursprungliga bild nog har lite mycket magenta och vad anbelangar jämförelsen som du Lasse presenterade ovan så ser din version mer äkta ut med det svagt gultonade centumet och den grå-blå-aktiga galaxskivan ser också mer "äkta" ut.

/Jonas
mikael
Posts: 251
Joined: 2005-12-08 18:25:42
Location: Enköping
Contact:

Post by mikael »

Jag tycker att den vänstra ser bäst ut. Men snyggast hade vart någonstans emellan.
/Mikael Mårtensson, martenssonphoto.se
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Jonas sitter du och tittat med en analog monitor eller en digital lcd?

Bengt

.[/quote]