Piraten revival

Här kan du tipsa och skriva om kommande astronomiska händelser.
Post Reply
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Piraten revival

Post by Jonas »

Hejsan,

Vi har pratat om att träffas för en ny vägastronomiträff vid "Piraten" i vår och ett förslag är att vi förlägger denna till Fredagen eller Lördagen 21 eller 22 April.
Båda är bra datum eftersom vi då inte skulle besväras av månljus. Dessutom går solen fortfarande ner i ganska vettig tid så ca. 21.30 ska det förhoppningsvis vara ganska mörkt.

Vi har ytterligare en chans helgen därpå, 28-29 April men vi kan väl kanske hålla den som reserv om det inte skulle vara bra väder första helgen? Visserligen går månen ner ca. kl. 21.15 på Fredagen respektive 22.50 på Lördagen men förhoppningsvis kommer detta inte att störa nämnvärt.

Det hade varit bra om ni som är intresserade av att komma, svarar på detta utskick så att vi kan bilda oss en uppfattning om hur stort intresset är. Ni får gärna komma med förslag på vilken tid ni tycker vi ska starta också.

Träffen skall alltså anordnas på samma plats som förra året.

Ha en bra helg!

Jonas
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Hadde varit kul att åka och hälsa på er men själv är jag nog upptagen de helgerna. Fyller år den 22a :) och helgen efter blir nog upptagen med.
alex
Posts: 20
Joined: 2006-02-27 19:54:24
Location: stokholm
Contact:

Re: Piraten revival

Post by alex »

Hej Jonas.

Tänkte fråga någonstans ligger det.

MVH aleksander.
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Piraten ligger nere vid Kivik, strax norr om Simrishamn i Skåne.
Hälsningar

Lasse
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej

Jo jag vill gärna vara med på träffen. Tycker själv att förra träffen var "årets astronomiska höjdpunkt" förra året. Jag ska även fråga Atilla som var med förra gången, han var också väldigt nöjd med den kvällen.
Funderar på att ta med mig LX200 då, den har ju ändå varit nere så många gånger nu på sista tiden så finjusterad lär den ändå inte bli för än till nästa säsong.

Ha det gott! //Micke
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Personligen så är jag mera sugen på Sandhammaren. Det är lika långt till Sandhammaren för min del som till Piraten och jag vill nog ta tillfället i akt att kolla upp denna nya mörkerplats. Sandhammaren har Bortle 2 medan Piraten Bortle 3, så jag misstänker att kombinationen av mörker och fritt från alla ljusglorior (i öster- söder- väster) så kan det vara ett bra ställe och att samtidigt försöka fånga de lågt stående objekten i Sagittarius och Scutum.
Hälsningar

Lasse
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hejsan,

Jag tycker inte att den ena träffen utesluter den andra.
Vi har ju diskuterat Sandhammaren också men för denna träff tycker jag det är synd att skapa "konkurrens" eftersom det inkommit önskemål om "Piraten" just för att det var lyckat och att de flesta hittar dit.

Det finns ytterligare en aspekt med Piraten och det är att våra vänner i NV Skåne och KAF visseligen har en bit att köra men Sandhammaren är ännu längre bort. (Åtminstone för de som kommer från KAF).

Jag håller som sagt med dig Lasse om att det skulle vara intressant att testa Sandhammaren. Kanske en "rekning" hade varit vettig för att hitta en bra plats som är lätt att hitta och tillgänglig för bilister?

Ha det bra!

Jonas
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Hej Jonas

Nej givetvis ska inte min egna utfärd till Sandhammaren ses som konkurrens. Det är ju trots allt så att var och väljer efter eget huvud och behov. Personligen vill jag fortsätta jakten på mörka platser och en utvärdering görs ju bäst på kvällen, stjärnklart, månfritt och med teleskop. Turen dit startar i dagsljus, så det finns tid att reka en bra plats innan mörkret faller. Eftersom jag varit på Piraten, så vill jag, när jag ändå ska köra 16 mil ( 8 mil tur och retur) lägga pengarna och tiden på att reka Sandhammaren. Det känns onödigt att köra dit när månen står ogynnsamt på himlen och då ligger den helgen eller efterföljande bäst till. Jag har planerat detta sedan tidigare, men det dåliga vädret har satt stopp för rekning under februari/mars. Jag tycker Piraten är bra, men störs lite av ljusgloriorna i söder och den stundom störande biltrafiken. Det är därför som ett alternativ till Piraten är angeläget. Ett annat alternativ är en rekning på sydkusten mellan Smygehuk och Abbekås, men det är mera för boende i sydvästa Skåne.
Hälsningar

Lasse