Flera strömkällor till samma rigg

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Flera strömkällor till samma rigg

Post by Datarolf »

Hej!

Upptäckte att min senaste kamera + övrig utrustning tömmer mitt 12V batteri lite väl snabbt. Är det någon som provat att använda olika batterier för t ex montering och för kamera med filter och fokuserare? Det är ju i princip helt olika system, men alla är via USB-kabel anslutna till den laptop jag använder för att styra det hela med. Vad jag är orolig över är att det kan uppstå potentialskillnader mellan delsystemen som fortplantar sig via USB-anslutningarna och i värsta fall åstadkommer så starka strömmar att något bränns sönder.

Några erfarenheter på området? Är USB galvaniskt skilt från det system som driver förbindelsen?

Vänliga hälsningar
Rolf J
User avatar
TomBee
Posts: 62
Joined: 2020-07-15 11:32:11
spamtest: JA
Location: Nyköping
Contact:

Re: Flera strömkällor till samma rigg

Post by TomBee »

Oavsett om du använder flera nätadaptrar, batterier eller kombinationer av detta i riggen så är det ett minimalt problem så länge man inte gör något "helgalet". Normalt pratar vi uteslutande om DC och oftast 5V, 12V samt någon lite mer udda för t.ex. DSLR.

Det viktiga att 0-potential ("-" polen) aldrig kopplas till någon högre potential ("+"-polen).
Fel 1: Om man kopplar in en 5V-matnings positiva pol till den negativa på en 12V så blir den totala potentialskillnaden 17V vilket kan orsaka skador.
Fel 2: Koppla aldrig ihop positiva polen från flera olika källor då det kan finnas potentialskillnader som skapar stora strömmar.

Slutsatsen är att det funkar bra och man kan koppla ihop "minuspolerna" men ska passa sig noga för att inte koppla ihop "pluspolerna" för då kan det börja lukta bränt och svida i plånboken :good:

EDIT:
USB är INTE galvaniskt skild och det kan förekomma problem om man har olika 0-potential men då denna är flytande så är detta normalt inget problem.
USB använder 0-potential både för strömmatning och även för signalnivå.
Vissa påstå kanske att det är bra att se till att skapa en gemensam 0-potential genom att koppla ihop "minuspolerna".
Jag tycker dock det är onödigt i de absolut flesta konfigurationer med dagens switchade nätaggregat eller batterier.
Tommy Blomqvist | Nyköping | Sweden
[ https://tbastropix.wordpress.com ]
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Flera strömkällor till samma rigg

Post by Datarolf »

Hej och tack för svar!

I mitt fall handlar det uteslutande om 12V DC från två olika batterier av samma typ. Det ena batteriet skulle då strömförsörja montering och det andra CMOS-kamera och fokuserare. Som du skriver är matningarna ju helt åtskilda om jag inte gör någon sammankoppling av minuspolerna på batterisidan, men har en gemensam punkt i och med att USB-kablarna från vardera systemen går in i en och samma dator. Som jag tolkar situationen är då vardera USB-ingången sin egen "flytande" 0-potential och någon sluten strömkrets kan aldrig bildas från det ena batteriet till det andra, men jag är lite orolig eftersom du skriver att USB inte är galvaniskt skild. Å andra sidan passerar anslutningen från dator till montering en USB-serial konverter, så den kanske räddar situationen (eller brinner upp först!).

Vänliga hälsningar
Rolf J
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Flera strömkällor till samma rigg

Post by Tony »

I mitt fall har jag 7-8 olika strömförsörjningsenheter kopplade till olika funktioner. Alltså olika batterieleminatorer med olika volttal placerade på
en 220 v multiuttagsdosa. Jag har inte märkt nåt särskilt.
Men om du vill förstärka ett 12 v batteri med ett till 12 v batteri så är det väl bara att parallellkoppla dom?
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Flera strömkällor till samma rigg

Post by Datarolf »

Tack Tony för svar, det känns betryggande.

Hade det bara varit vanliga bilbatterier så hade jag förstås parallellkopplat dem. Men nu råkar jag ha två identiska Powertanks med cigarrett-tändaruttag som passar direkt till matningskablarna, så jag tänkte helt enkelt driva olika delar av riggen från olika källor.

Vänliga hälsningar från Rolf som provar och ser vad som händer.
hellbom
Posts: 166
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Flera strömkällor till samma rigg

Post by hellbom »

Ett 24V system byggs upp genom att två 12V batterier seriekopplas.
Pluspolen på batteri 1 kopplas till minuspolen på batteri 2.
Över minuspolen på batteri 1 och pluspolen på batteri 2 har du nu 24V.
Om varje batteri är på 100Ah har du nu ett system på 24V 100Ah.
Kombinera aldrig ett mindre batteri med ett större.
Det mindre batteriet kommer snabbt att förstöras.

Ett 12V system med flera batterier byggs upp genom att två ( eller flera ) 12V batterier parallellkopplas.
Alla minuspoler förbinds och alla pluspoler förbinds.
Om varje batteri är på 100Ah har du nu ett system på 12V 200Ah (två batterier) eller 300Ah (tre batterier).

Det är att parallellkopplas som du kommer få batteri räcka länge ute på fältet. :good:
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
User avatar
ClaesMartinsson
Posts: 59
Joined: 2011-11-22 14:13:41
spamtest: JA
Contact:

Re: Flera strömkällor till samma rigg

Post by ClaesMartinsson »

Hej

Jag använder mig av flera 12v källor typ bilbatteri, ciggplug från bil eller AC adapter och matar en gemensam 12v buss. För att undvika strömrusning mellan källorna så har jag Schottky Dioder med lågt "forward voltage drop" för varje källa (gemensam jord). På detta sätt kommer den källa med högst spänning vara den mest drivande. Använder själv sbm1045vss dioder (45v och 10A) vilket räcker för mig, men det finns många andra med samma spec.

MVH
Claes
Utrustning: GSO RC8, AZ-EQ6, Borg 77ED, Meade 6” f5 Newton, SharpStar 61EDPH, Takahashi TG-SP II, ZWO 1600MMC PRO + EFW, Canon 450D (IR Mod), ASI 290MM Mini etc. Medlem i SAAF och GAF.
Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Flera strömkällor till samma rigg

Post by Datarolf »

Hej Claes! Det var en fiffig lösning. Själv lutar jag just nu mest åt att överge de båda Powertanks på 17Ah jag har till mitt förfogande och istället köpa ett rejälare marinbatteri på säg 80Ah, så att jag får en enda mer kapacitetsstark strömkälla. Men en parallellkoppling av flera strömkällor med dioder för att undvika "bakström" är ju värt att begrunda.

Mvh
Rolf J
Betelguse
Posts: 115
Joined: 2020-10-05 19:33:11
spamtest: JA

Re: Flera strömkällor till samma rigg

Post by Betelguse »

Sen jag började använda kamera med kylning och värmeband på teleskopen så kör jag med två powerbanks. En till monteringen och en annan till resten av riggen. Inga konstigheter.
Mille
Posts: 47
Joined: 2020-06-03 18:56:31
spamtest: JA

Re: Flera strömkällor till samma rigg

Post by Mille »

Varför kör ni inte tex celestrons lipobatterier? Kompakta och håller länge och jag kör med en sådan och matar ström till allt, stativ astrokamera asi pro etc

Return to “Monteringar”