Vdb 14 og 15 - Ginge Anvik

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Vdb 14 og 15 - Ginge Anvik

Post by Ginge »

Ny bild i galleriet
Objekt: Vdb 14 og 15
Exponering: L:107*10min, R:24*10min, G:22*10min, B:19*10min, Ha:110*10min
Fotograf: Ginge Anvik
Teleskop: Takahashi Epsilon-180ED
Kamera: QSI 583WSG
Kommentar: Her er refleksjonståkene Vdb14 og Vdb15. Tok de første eksponeringene av disse hvite slørene 19. november og de siste 15. januar, til sammen ble det 47 timers eksponering. Van den Bergh 14 og 15 befinner seg i en stjernespekket del av stjernebilde Giraffen. Så mye frostrøyk det har vært i det siste tenkte jeg det var smart å sikte høyt opp. Vdb14 har et rosa skjær fordi den også inneholder en del ionisert hydrogen alfa. De andre emisjons-strukturene nederst i bildet hører til komplekset sh2-202 som strekker seg langt utenfor nedre billedkant. Ser forresten ut til at været holder seg fint framover og siden månen er på hell har jeg begynt å frakte nye ladninger med ved inn til observatoriet i skogen. Det er hysterisk kaldt motorisert ferdsel der ute skal man unngå, så i morgen får jeg hjelp av en snill kar som kjører hundespann og har lovet å ta noen sekker ved for meg. En fin fyr jeg av og til treffer når vi krysser spor på ukristelige tider av døgnet, jeg på vei hjem for å sove, han på vei for å kjøre milevis med hundespannet sitt 🙂.

Større versjon her: https://flic.kr/p/2kxuXsC

Mvh Ginge


Image
Klicka for att se stor version av bilden
hellbom
Posts: 166
Joined: 2020-04-04 16:24:06
spamtest: JA
Location: Uppsala

Re: Vdb 14 og 15 - Ginge Anvik

Post by hellbom »

Wow vilken otroligt bild ! Grattis ! 47 timmar sammanlagt ! :good:
SKYWATCHER EVOSTAR-80ED DS-PRO, SKYWATCHER SKYMAX-127 Canon 1000D Canon 100D Canon R
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: Vdb 14 og 15 - Ginge Anvik

Post by Ginge »

hellbom wrote:Wow vilken otroligt bild ! Grattis ! 47 timmar sammanlagt ! :good:
Takk og takk, Hellbom!!

mvh Ginge
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Vdb 14 og 15 - Ginge Anvik

Post by Bengt »

Bara till att lyfta hatten och bocka för din bild !
Helt klart en av de bästa bilder jag sett här.
Ser fantastisk ut på min 77” oled skärm.

Dessa ljussvaga objekt är svåra få till utan massor av exp tid .Din epsilon tub verkar vara lyckat i instrument till denna typ av objekt .

Bengt
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Vdb 14 og 15 - Ginge Anvik

Post by kribba »

Snyggt :good:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: Vdb 14 og 15 - Ginge Anvik

Post by Ginge »

kribba wrote:Snyggt :good:
Tusen takk skal du ha, Kribba!

g
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: Vdb 14 og 15 - Ginge Anvik

Post by Ginge »

Bengt wrote:Bara till att lyfta hatten och bocka för din bild !
Helt klart en av de bästa bilder jag sett här.
Ser fantastisk ut på min 77” oled skärm.

Dessa ljussvaga objekt är svåra få till utan massor av exp tid .Din epsilon tub verkar vara lyckat i instrument till denna typ av objekt .

Bengt
WOW takk, Bengt! Hyggelig å lese! Jeg begynte å redigere bildet på min 15", men gikk over til 32" fordi det føltes for trangt. Så 77"!!! Det høres fett ut!! Kult om det fungerer i så stort format. Jeg er rimelig happy med Epsilonen nå. Den har litt slitasje i fokuseren som gjør at jeg får litt endring i kollimering når gravitasjonen trekker forskjellig på kameraet. Jeg må fikse dette og jeg har handlet en ny fokuser, men kommer absolutt ikke til å erstatte fokuseren før sesongen er over, klok av skade. Den lille forskjellen i kollimering er irriterende, men stort sett blir det rettet opp i integreringen, ser det ut til.

Mvh Ginge
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: Vdb 14 og 15 - Ginge Anvik

Post by Timo »

Än en gång fin bildbehandling Ginge !
Man kan "surfa" runt i bilden under lång tid och upptäcka nya objekt :)
Timo Nordberg
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: Vdb 14 og 15 - Ginge Anvik

Post by Ginge »

Timo wrote:Än en gång fin bildbehandling Ginge !
Man kan "surfa" runt i bilden under lång tid och upptäcka nya objekt :)
Timo Nordberg
Tusen takk, Timo! Jeg oppdaget forresten at jeg har forvekslet Vdb14 med 15. Det er Vdb15 som ligger til venstre mens Vdb14 er refleksjonståken til høyre. Høyre og venstre har aldri vært min sterke side, bare spør familien mine medtrafikanter. Beklager :)

Mvh Ginge
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Vdb 14 og 15 - Ginge Anvik

Post by MartinS »

Ginge, otroligt arbete med datainsamling och processing! Har haft ett lite längre paus från astronomi och astronet så detta var trevligt att se nu när jag besöker forumet för första gången på länge.

Den långa integreringen ger verkligen utdelning. Antar att du inte har kört mycket brusreducering på din data och det syns. :) Satt en bra stund och tittade runt.

Vad blir nästa långa projekt för din del?
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: Vdb 14 og 15 - Ginge Anvik

Post by Ginge »

MartinS wrote:Ginge, otroligt arbete med datainsamling och processing! Har haft ett lite längre paus från astronomi och astronet så detta var trevligt att se nu när jag besöker forumet för första gången på länge.

Den långa integreringen ger verkligen utdelning. Antar att du inte har kört mycket brusreducering på din data och det syns. :) Satt en bra stund och tittade runt.

Vad blir nästa långa projekt för din del?
Tusen takk, Martin! Jeg er litt av og på selv, avhengig av hvor travel dagjobben er.

Jeg la vekt på å samle en overvekt lum-eksponeringer sammenlignet med RGB. RGB har jeg faktisk brukt en del brusreduksjon på, men det er jo ikke der detaljene ligger. Grunnen til at jeg støyreduserte RGB var også at jeg brukte en stjerneløs utgave av kombinasjonen til å forsterke de svakeste strukturene, så alt som var av støy og brus ville bli forsterket. Tror jeg kunne gjort en bedre jobb med akkurat det, - får skrive opp og huske det neste gang. Lum har fått minimal brusreduksjon. Fjernet det minste pixelnivået med MLT og brukte så GREYCstoration forsiktig bak en veldig streng maske. Var litt redd for å pushe de svake strukturene for mye og brukte latterlig lang tid på å gjøre akkurat den prosessen alt for mange ganger. Kjenner det fra musikkbransjen at om man sitter med en ting for lenge kan man mikse seg døv slik at alt høres elendig ut når man hører på nytt dagen etter. Fant det samme med bildet, jeg skrudde meg blind og syntes alt så heslig ut dagen etter, hehe. Men ga det som sagt så mye tid at jeg tror fruen kenskje begynte å lure på om hun burde søke hjelp. Jeg går jo alt for mye opp i dette, forstår ikke hvordan folk klarer å prosessere et bilde kjapt nok til å lage en instruksjonsvideo :D!

Jeg tenker veldig på neste objekt. Det er meldt seks klare netter på rad fra i morgen. Månen kommer opp litt før ett i morgen natt, så jeg bør kanskje velge noe med Ha, så jeg får brukt hele natta. Jeg bør også velge noe som står relativt høyt så jeg unngår dis. Jeg bør ikke velge noe som tilbringer mesteparten av natta i vest hvor himmelen har et skinn fra byen i det fjerne... Samtidig vil jeg gjerne fotografere noe som er litt "off the beaten track". Jeg er usikker, som du skjønner. Jeg fotograferte jo nettopp Markarians kjede, kanskje det er en idé å finne nok en galaksehop for igjen å se om det er noen tidal streams mellom dem eller noe IFN som vanligvis ikke blir plukket opp. Da kan man kanskje også forsvare å bruke Ha....? Si fra om du har en god idé. Jeg må bestemme meg innen i morgen :)

Mvh Ginge
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Vdb 14 og 15 - Ginge Anvik

Post by MartinS »

@Ginge

Man kan lätt förstöra det ljussvagaste objekten, vill man bevara dem så får man lägga mycket tid och ibland gå bakåt några steg när det gått fel. Har själv mixat ett par plattor, känner igen fenomenet du beskriver mycket väl. :D

Är inne på samma spår som dig med "off the beaten track". Har funderat i veckan på om jag ska försöka fånga gravitationslinsen runt Abell 2218. Har nyligen sett ett par amatörer lyckas med liknande förutsättningar som jag har, 10" newt/ bortle 5.

Lär nog behövas upp mot 30-40 timmar för färg. Och det kräver garanterat utmärkta förhållanden med seeing och månljus.

Vet inte om det är möjligt att se med din pixel scale men kanske om du kör lite drizzle? Där har du en utmaning ;)
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: Vdb 14 og 15 - Ginge Anvik

Post by Ginge »

MartinS wrote:@Ginge

Man kan lätt förstöra det ljussvagaste objekten, vill man bevara dem så får man lägga mycket tid och ibland gå bakåt några steg när det gått fel. Har själv mixat ett par plattor, känner igen fenomenet du beskriver mycket väl. :D

Är inne på samma spår som dig med "off the beaten track". Har funderat i veckan på om jag ska försöka fånga gravitationslinsen runt Abell 2218. Har nyligen sett ett par amatörer lyckas med liknande förutsättningar som jag har, 10" newt/ bortle 5.

Lär nog behövas upp mot 30-40 timmar för färg. Och det kräver garanterat utmärkta förhållanden med seeing och månljus.

Vet inte om det är möjligt att se med din pixel scale men kanske om du kör lite drizzle? Där har du en utmaning ;)
Oooo, skal sjekke. Jeg drizzler, så kanskje... Takk for tipset!!

Mvh Ginge
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: Vdb 14 og 15 - Ginge Anvik

Post by MartinS »

@Ginge här er ett exempel på astrobin tillsammans med den kända Hubble bilden. Bara 2 timmar, om han hade gått till ca 20h och sedan jobbat med deconvolution så hade det garanterat gått att få fram det tydligare.

https://www.astrobin.com/399828/B/" onclick="window.open(this.href);return false;

Han skriver de inte syns men visst går de att skönja i allt brus. Får nog läsa på lite mer om

Får nog läsa på lite mer om spot size och seeing innan jag lägger ner allt för mycket tid. Men känslan är att det är möjligt. :)

Om vi båda ger oss in i detta så kanske testa att addera vår data i samma bild vid senare tillfälle. :)
User avatar
Ginge
Posts: 94
Joined: 2016-03-19 14:46:10
spamtest: JA

Re: Vdb 14 og 15 - Ginge Anvik

Post by Ginge »

MartinS wrote:@Ginge här er ett exempel på astrobin tillsammans med den kända Hubble bilden. Bara 2 timmar, om han hade gått till ca 20h och sedan jobbat med deconvolution så hade det garanterat gått att få fram det tydligare.

https://www.astrobin.com/399828/B/" onclick="window.open(this.href);return false;

Han skriver de inte syns men visst går de att skönja i allt brus. Får nog läsa på lite mer om

Får nog läsa på lite mer om spot size och seeing innan jag lägger ner allt för mycket tid. Men känslan är att det är möjligt. :)

Om vi båda ger oss in i detta så kanske testa att addera vår data i samma bild vid senare tillfälle. :)
Kanon! Jeg tror jeg gjør et forsøk. 8" er jo antakelig for lite, men det er uansett en vakker galaksehop. Kult!

g

Return to “Bilder”