m 101 - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

m 101 - Bengt Svensson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: m 101
Exponering: 1 h lum + ca 40min RGB
Fotograf: Bengt Svensson
Kommentar:

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Tycker att det är en jättefin bild på M101.

Fina detaljer i armarna nästan ända in i centrum. Och du har lyckats bra med att få bra kontraster i armarna utan att överexponera centrum.

De svaga områdena mellan armarna lider lite svagt av färgbrus men jag har samma sak på min M51 tex.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Väldigt fin bild Bengt.
Grattis!

Bästa Hälsningar

Jonas
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Kan bara hålla med dom andra. Fina detaljer i mitten. Färgbruset beror nog på för korta exponeringar på färgbilderna tror jag. 40 minuter är i minsta laget. Färgbilderna i allmänhet påverkar nog inte själva objektets detaljrikedom, däremot så krävs det bra bilder även här. Är dom brusiga så blir slutresultatet också brusigt.

Tycker det är en av fördelarna med att använda en färg CCD. Här får man lika lång exponering på LRGB. Jag kan i princip skippa luminans bilden och ändå få en vacker bild. Jag slipper även att ödsla tid till att ta en massa färgbilder. Tar jag 4 timmar så får jag det av allt.
Även när det gäller flats så är det en fördel. Tar jag fyra flats så har jag rubbet som behövs. Jag riskerar ej heller att få med några extra "donuts" eller missa några på något av filterna.
Jag räknar med en liten diskussionsutveckling angående detta :D

Mvh //Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Tack alla. Kul ni gilla den !

Micke jag håller inte med dig till fullo när det gäller färgkamerans fördelar. Men det tror jag du redan visste :-)
Sen är det klart att det då och då blir moln som förstör chansen till helt färdig exponering i alla kanaler. Kommer snart en bild ut som drabbats av det :-)
Men fördelarna överväger ändå tycker jag.

Färgbruset har med säkerhet att göra med att jag inte är tillräckligt duktig på att bildbehandla rätt. Tror jag tex använder ddp lite i överkant.
Flats och darks kommer säkert att bli nödvändigt i framtiden för att få till bättre bilder. Har en version där det inte syns något färgbrus alls men den är för mörk enligt mitt tycke och har inte alls de detaljerna.

En annan stark förklaring är säkert att det var för kort exponering. Framförallt med tanke på att jag använder en liten 4"are.
Olyckligt nog fick jag kasta hela 2 timmar lum och flera av mina färgbilder blev också kass.!! Något hade hänt med guidningen för de blev lite kolabönform av de två timmarna i slutet. Bara att välja på att kasta eller göra en mindre bild av galaxen . Jag valde att strunta i dem.

Trots den inte blev helt perfekt så blev jag väldigt nöjd. Ni skulle se de andra disråbilderna . Man ska nog ha lite tålamod verkar det som och avakta en lite klarare kväll när man fotar just galaxer . Frultansvärt mycket av detaljer förvinner när det inte är helt klart.

Micke har du sett att jag rengjot min ccd? Fruktansvärt mycket damm på den . Blev faktiskt första rengöringen av den :-)

Finns den perfekta bilden ? Jag undrar om man någonsin kommer at ta den :D

Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Jo jag såg det men glömde att kommentera det. Mycket fin bakgund nu tycker jag. Blev det en kamelhårsborste?

//Micke
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Ska köpa en kamelborste men jag använde mycket försiktigt vanligt topsi med lite dest vatten . .Mycket renare blev det iallafall.

Bengt

Return to “Bilder”