Många riktigt korta subs för galaxer.

Metoder för astrofotografering
Post Reply
bootz_98
Posts: 153
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Många riktigt korta subs för galaxer.

Post by bootz_98 »

Hej!
Jag är lite inne på idén att köpa en OSC (ASI533MC pro), behålla min lite halvdana montering (eq3 pro SynScan) och köra väldigt många väldigt korta exponeringar? Jag bor i Stockholm och det finns mycket ljusföroreningar och atmosfären är relativt turbulent. Idén att riktigt korta exponeringar kanske inte tar fram de allra svagaste signalerna men försäkrar en om att detaljer inte suddas ut känns väldigt lockande. Jag ska så småningom köpa en bättre montering till min rätt tunga newton 150/750, men har än så länge en brusig omoddad Canon 600D. Jag är mest intresserad av att ta vackra bilder på galaxer och är alltså inte i lika stort behov av att kunna fota det allra ljussvagaste av stoftmoln (även om jag såklart vill börja med smalbandsfilter så småningom och en monokamera). Att kunna ta vackra bilder på galaxer från sin balkong trots halvdan montering låter intressant tycker jag. Är det något jag missar?

/Filip
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Många riktigt korta subs för galaxer.

Post by Miska »

Skaffa ett UHC filter alternativt IDAS LPS D2 filter så blir du av med ljusföroreningarna. :)
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
User avatar
BallistaSlim
Posts: 19
Joined: 2019-12-09 21:55:13
spamtest: JA

Re: Många riktigt korta subs för galaxer.

Post by BallistaSlim »

Klart det går, även om ljusföroreningar alltid är ett minus!

Sök på "lucky imaging dso". Här finns ett exempel: http://www.astrokraai.nl/viewimages.php?id=250&cd=7" onclick="window.open(this.href);return false;
Men du måste se till att ha ordentligt med plats på hårddiskarna... Och tid för stacking.

/Ulf
bootz_98
Posts: 153
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: Många riktigt korta subs för galaxer.

Post by bootz_98 »

Intressant! Lite som man gör med planetfoto fast för astrofotografi? Men det verkar som att man får välja ut bilderna manuellt då liksom? Ska bli väldigt spännande att åtminstone försöka! Just tanken på att kunna vara i ett mer ljusförorenat område och dessutom inte ha de bästa förutsättningarna med metikulös polar alignment osv känns väldigt lockande som sagt.
Jag har en 512GB snabb extern SSD som jag kör Windows från ”natively”, så den platsen tror jag räcker för tusen 20MB stora 10-sekundersbilder?när man tar bilderna blir det väl egentligen bara drygt 20GB för alla bilder (kanske 40GB om man får slänga hälften av bilderna eller något). Att stacka i DSS kanske? Tar väl ungefär en god natts sömn att stacka så många bilder tänker jag.

Blir det för dålig upplösning om jag också binnar sensorn 2x2 för en ASI533 (som har upplösning 3008x3008)? Med binning blir ju den totala upplösningen 1504x1504, sen RGGB-upplägget i en OSC -> 752x752... Om man ser till att polar align är halvdan och inte 100% guidning så kanske man kan drizzla för att få upp bilden till 1504x1504 igen?

/Filip
User avatar
BallistaSlim
Posts: 19
Joined: 2019-12-09 21:55:13
spamtest: JA

Re: Många riktigt korta subs för galaxer.

Post by BallistaSlim »

Jo, det är ett intressant område! Riktig "lucky imaging" använder exponeringstider i millisekunder.

10 sekunder är iaf för lång exponeringstid för att kallas det.

Kolla denna:
http://www.astrofototeam-niederrhein.de ... 9934&KAT=6" onclick="window.open(this.href);return false;

37000 x 2s. (Sen har jag ingen aning om hur många subbar som är kasserade)

Om du vill ha såna här resultat så tror jag inte dina 512GB räcker särskilt långt. :D

Men testa vetja!

PS. Vad gäller binning så kan du absolut minska storlek utan att tappa så mkt. Många använder guidekameran när de kör "lucky imaging" just för att minska behovet av plats. DS.
User avatar
PEJU
Posts: 40
Joined: 2018-06-16 11:07:20
spamtest: JA

Re: Många riktigt korta subs för galaxer.

Post by PEJU »

Optolongfiltret L-pro (clip-in) är ett mkt val...
bootz_98
Posts: 153
Joined: 2020-01-13 16:40:45
spamtest: JA

Re: Många riktigt korta subs för galaxer.

Post by bootz_98 »

Tack för info! Nu köpte jag ett optolong L-pro Clip in så tänker jag att jag köper en riktigt bra montering istället och låter min 600d jobba ett litet tag till :)
User avatar
wimvb
Posts: 102
Joined: 2016-07-10 00:02:43
spamtest: JA
Location: Vallentuna

Re: Många riktigt korta subs för galaxer.

Post by wimvb »

bootz_98 wrote:
Blir det för dålig upplösning om jag också binnar sensorn 2x2 för en ASI533 (som har upplösning 3008x3008)? Med binning blir ju den totala upplösningen 1504x1504, sen RGGB-upplägget i en OSC -> 752x752... Om man ser till att polar align är halvdan och inte 100% guidning så kanske man kan drizzla för att få upp bilden till 1504x1504 igen?

/Filip
ASI533 är en färgkamera som inte går att binna (i hårdvaran). Det du kan göra är sk superpixel debayer. Då omvandlas en grupp om 4 pixlar (RGGB) till en lika stor RGB pixel. Det gör du i mjukvara efter kalibreringen.
Jag skulle nog inte satsa på lucky imaging med en cmos kamera, det blir alldeles för mycket data att behandla och du kommer troligen inte orka att sortera tusentals bilder varje gång. Och använder du något verktyg som PixInsight SubFrameSelector, tar det alldeles för lång tid. Ett ljusföroreningsfilter som IDA LPS D2 som Miska föreslår är troligen den bästa lösningen för dig. Du kan också skaffa en monokamera och RGB filter. RGB är mindre känslig för ljusföroreningar eftersom filtren inte släpper igenom de vanligaste våglängderna (natrium och kvicksilver). Med mono kamera kan du även använda smalbandsfilter.
Wim

Skywatcher 150PDS, BK MN190 DS, ST80, AZ-EQ6 GT + EQ3 PRO, ZWO ASI294MM-PRO, ZWO ASI174MM-Cool, ZWO ASI290MM, ZWO ASI120MM, Rock64, indi/kstars, PixInsight