IC 1396, HaRGB - Jonas Grinde

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

IC 1396, HaRGB - Jonas Grinde

Post by Grinde »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC 1396, HaRGB
Exponering: H-alpha 2*600s, RGB 2*300s i varje kanal
Fotograf: Jonas Grinde
Kommentar: Hann precis ta 2*5 minuter i varje färgkanal innan molnen sopade igen för gott, ingen omfokusering gjord från H-alpha bilderna, hade rätt bråttom pga vädret. blandade Ha med L , och slängde i lite Ha i R kanalen också, som första färgbild med CCD så får det duga, nu orkar jag inte mixtra längre.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: IC 1396, HaRGB - Jonas Grinde

Post by gost »

Jonas, kul att äntligen få se lite resultat av ditt senaste inköp. Ser oerhört bra ut för att vara första försöket. Var skall detta sluta :-)
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: IC 1396, HaRGB - Jonas Grinde

Post by skafar65 »

Hej

Ja vad ska man säga? Inte dåligt för att vara en nybörjarbild! Utvecklingen har gått framåt måste jag säga! En av de bästa bilderna på detta objekt jag sett taget från Sverige!

Mvh //Micke
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: IC 1396, HaRGB - Jonas Grinde

Post by Morgan »

Grattis till bilden Jonas och med tanke på första försöket med den nya utrustningen så har du lyckats otroligt bra!
Jag ser med spänning fram emot flera bilder från dig.

//Morgan
// Morgan
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: IC 1396, HaRGB - Jonas Grinde

Post by Lazze »

Snacka om rivstart och bra blev det :D

För mina ögon ser fokus ok ut även utan omfokusering. Vilken filtersort köpte du?

/Lasse
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: IC 1396, HaRGB - Jonas Grinde

Post by Starsoft »

Verkligen en snygg bild. Jag ska till USA inom kort, kanske skulle stoppa ned en sådan tub i väskan så att jag äntligen får en fungerande optik till min Atik 11002, tuben är ju löjligt mycket billigare i USA.

Jag har för mig att jag såg att din FSQ-106 är köpt i USA, jag undrar var någonstans, jag ska till NY och Florida.

Anders
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: IC 1396, HaRGB - Jonas Grinde

Post by Peter R »

Riktigt snygg bild och fantastiskt följe som vanligt. Nu har du 2 förstklassiga och ljusstarka tuber.
Vad använder du för montering?

/*Peter R
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: IC 1396, HaRGB - Jonas Grinde

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Mycket bra bild, snyggt behandlad, bra gjort!

Jag har massvis med frågor då detta är min "drömtub", jag tror du är först i Sverige med denna tub och då blir det frågor :D :

Kör du med autofokus?
Har du tagit några flats, har du lust att bifoga typ rödkanalen?
Tog du bara grejorna "out of the box" och fotade?

Starsoft: Om du skall till USA, missa inte detta tillfälle! Det blir väl kul att ha en refraktor!. Skämt åtsido jag tror Takahashi är dom stabilaste kvalitetsmässigt, så passa på.

Jag har kört MTF-kurvor på min Televue det skulle vara kul att göra detta på Takahashi

Grattis till ett lyckat köp Jonas

/LG
User avatar
Timo
Posts: 1114
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: IC 1396, HaRGB - Jonas Grinde

Post by Timo »

Mycket bra för så kort exponering Jonas !
Hoppas du kör en ny omgång på den vid nästa tillfälle för ännu mer tid.
Timo
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Grinde
Posts: 440
Joined: 2010-04-22 03:49:21
spamtest: JA
Location: Östersund

Re: IC 1396, HaRGB - Jonas Grinde

Post by Grinde »

gost wrote:Jonas, kul att äntligen få se lite resultat av ditt senaste inköp. Ser oerhört bra ut för att vara första försöket. Var skall detta sluta :-)
Tack Göran! :)
Ja, i den här takten lär det sluta med att jag får skaffa några jobb till för att ha råd :P

skafar65 wrote:Hej
Ja vad ska man säga? Inte dåligt för att vara en nybörjarbild! Utvecklingen har gått framåt måste jag säga! En av de bästa bilderna på detta objekt jag sett taget från Sverige!

Mvh //Micke
Stort tack!! Riktigt kul att höra, jag är mkt nöjd med bilden med det var mkt att lära sig med bildbehandlingen, men med mer data än några minuter per filter så ska det nog gå lättare, för det var rätt kämpigt att hålla nere bruset

Morgan wrote:Grattis till bilden Jonas och med tanke på första försöket med den nya utrustningen så har du lyckats otroligt bra!
Jag ser med spänning fram emot flera bilder från dig.
//Morgan
Tackar! Jag runt 3 veckor på mig att läsa manualen och skumma igenom en massa forum för att vara någorlunda förberedd på första testen, men det finns nog inget substitut för en stjärnklar natt, kändes som jag lärde mig otroligt mkt bara under den timme jag fotade nu.

Lazze wrote:Snacka om rivstart och bra blev det :D
För mina ögon ser fokus ok ut även utan omfokusering. Vilken filtersort köpte du?
/Lasse
Det var rätt klurigt att fokusera ccd, jämfört med dslr/liveview/bahtinov mask... Jag köpte 31mm Astrodon Tru-Balance Generation 2 E-Series LRGB, och Ha/S2/O3 filter med ett extra filterhjul. Just nu satt jag Ha filtret på samma hjul som LRGB, men nån gång i framtiden blir det väl att pröva Hubble paletten, om jag nånsin får tillräckligt långa nätter/sessioner. Det står att de ska vara parfokala, men jag har läst att omfokusering ändå är att rekommendera för varje filter.

Starsoft wrote:Verkligen en snygg bild. Jag ska till USA inom kort, kanske skulle stoppa ned en sådan tub i väskan så att jag äntligen får en fungerande optik till min Atik 11002, tuben är ju löjligt mycket billigare i USA.
Jag har för mig att jag såg att din FSQ-106 är köpt i USA, jag undrar var någonstans, jag ska till NY och Florida.
Anders
Tack! Ja, för en sån stor sensor är nog FSQ-106 ett riktigt bra val, väldigt många som verkar använda den sensorn tillsammans med FSQ'n, med ruskigt bra resultat.
Jag köpte mina grejjer från www.optcorp.com som ligger i kalifornien, väldigt hjälpsamma att fixa fram rätt adaptrar och tillbehör, och snabb service, rymdes i en normalstor resväska med många lager bubbelplast.

Peter R wrote:Riktigt snygg bild och fantastiskt följe som vanligt. Nu har du 2 förstklassiga och ljusstarka tuber.
Vad använder du för montering?
/*Peter R
Tack Peter, roligt att höra!
Jag använder en skywatcher NEQ6 Synscan, men jag vet fortfarande inte skillnaden mot en EQ6 förutom etiketten.

Lars-Gunnar wrote:Hej,
Mycket bra bild, snyggt behandlad, bra gjort!
Jag har massvis med frågor då detta är min "drömtub", jag tror du är först i Sverige med denna tub och då blir det frågor :D :
Kör du med autofokus?
Har du tagit några flats, har du lust att bifoga typ rödkanalen?
Tog du bara grejorna "out of the box" och fotade?
Starsoft: Om du skall till USA, missa inte detta tillfälle! Det blir väl kul att ha en refraktor!. Skämt åtsido jag tror Takahashi är dom stabilaste kvalitetsmässigt, så passa på.
Jag har kört MTF-kurvor på min Televue det skulle vara kul att göra detta på Takahashi
Grattis till ett lyckat köp Jonas
/LG
Tackar ödjmukast, det blev många timmar med photoshop och MaximDL eftersom det är första bilden jag behandlar i LRGB, men med lite tålamod så gick det till slut, det hjälpte att ta lite pauser och komma tillbaks till bilden med "nya ögon".
Se där, alltid kul att vara först med något, även om det innebär att vara ute på okänd mark :) Undrar om jag inte var först med 190MN tuben också?
Jag har installerat Robofocus , men inte lärt mig allt än, tyckte inte riktigt MaximDLs autofokus gav den bästa inställningen, men jag hade som sagt inte koll på alla parametrar. Nästa gång ska jag kolla vad skillnaden blir i fokusläge för varje filter, så man kan mata in de värdena i 'filter offsets' , så den ställer om fokus varje gång man snurrar på filterhjulet.
Inga flats än, men jag ska fixa det så fort jag lappat ihop 'flat-skivan' som GAIS tipsat om.
Ja, jag packade bara upp och skruvade ihop grejjerna, installerade programmen/drivrutinerna och väntade på klart väder (nästan en månad). Väldigt imponerad av byggkvaliten både på kameran och tuben

Timo wrote:Mycket bra för så kort exponering Jonas !
Hoppas du kör en ny omgång på den vid nästa tillfälle för ännu mer tid.
Timo
Tack Timo! Jag börjar bli van att behandla bilder med kort exponeringstid, med tanke på mitt första år då snittet sällan översteg 30minuter, förra gången jag var ut blev det 1x5 minuter på M81/M82. Förut var det alltid dagg eller batterier som satte stopp, men nu har jag daggskärm, värmeband, och ett 95Ah batteripack. Så nu kämpar man "bara" mot molnen... Det blir klurigt inför nästa gång jag fotar, då jag är hungrig efter nya mål att fota, och är ganska nöjd med den här bilden, trots att jag insett att det skulle kunna bli mkt bättre med mer data. Svår balansgång det där, nu när så många dörrar öppnats efter att bara använt en omoddad dslr :)
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: IC 1396, HaRGB - Jonas Grinde

Post by Morgan »

Jag använder en skywatcher NEQ6 Synscan, men jag vet fortfarande inte skillnaden mot en EQ6 förutom etiketten.
Saxat från Cloudy Nights "NEQ6 has a Losmandy D compatible dovetail and a longer counterweight shaft"
Inte så stor skillnad, men kan vara bra att veta ändå ;)
// Morgan
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: IC 1396, HaRGB - Jonas Grinde

Post by Robert »

Riktigt snygg bild du har fått till. Fint stort platt synfält på den tuben med. En planare tub alt en fieldflattner är på önskelistan.
Terje
Posts: 525
Joined: 2005-12-08 18:38:52
Location: Alingsås

Re: IC 1396, HaRGB - Jonas Grinde

Post by Terje »

Jo, såg riktigt snyggt ut, denhär vintern har ju annars inte direkt rosat marknaden med fina nätter...

Return to “Bilder”