Val av Diagonal till APM/TS 107mm f/6,5 APO

Frågor rörande optik, linser, speglar, okular etc.
Post Reply
Per Lundqvist
Posts: 10
Joined: 2020-08-10 21:47:31
spamtest: JA
Location: Stockholm

Val av Diagonal till APM/TS 107mm f/6,5 APO

Post by Per Lundqvist »

Jag har just inskaffat en refraktor, APM/TS 107mm f/6.5 Super-Apo - 3" focuser. Tuben består av trippel 107.2 mm f/6.5 FPL53 linser.
Det ingick ingen diagonal i mitt köp och då jag vill börja med visuell studier är jag i behov av bl.a. en diagonal och söker därför råd när det gäller lämpligt val av sådan. I köpet ingick det också en Tele Vue 2" 2x Powermate så diagonalen bör därför vara 2".

Tacksam för råd i frågan.
//Per
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Val av Diagonal till APM/TS 107mm f/6,5 APO

Post by Hans Bengtsson »

Hej!

Jag vill inte ge några råd om vad du ska köpa eller inte köpa, men en viktig sak att tänka på vid visuella studier av stjärnhimlen är bildens orientering.

Med en rak refraktor får du en uppochnedvänd bild som inte är spegelvänd. Det är helt OK, om du har en vanlig stjärnkarta så vrider du bara på kartan för att få överensstämmelse.

Om du till refraktorn använder en stjärndiagonal får du däremot en spegelvänd bild. Det skulle jag tycka vore mycket förvirrande. Visserligen kan man i datorn i bildbehandlingsprogram göra kartan spegelvänd ... men i längden tror jag det skulle vara frustrerande.

Om du istället använder ett bildrättvändande prisma (Amici-prisma) får du en helt rättvänd bild som stämmer med kartorna. Exempelvis detta:

http://apm-telescopes-englisch.shopgate ... 3631383137" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag vet inget mer om prismat än vad som står i länken.

Ytterligare en sak att vara noggrann med när det gäller inköp av tillbehör till teleskopets okularända är att man måste nå fokus. Det är inte alltid självklart att man gör det. Kontrolleras med försäljaren före köp.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Val av Diagonal till APM/TS 107mm f/6,5 APO

Post by pava0555 »

Hej,

Jag har provat ett antal diagonaler, och den som jag gillar mest är Baaders click lock diagonal till min SCT och 80mm refraktor. Det jag gillar med den är att den är enkel att rotera (t.ex. när man använder EQ montering) och det går snabbt att byta okular. Filtergänga finns också vid teleskopänden, vilket är ett plus. Finns också en 2 till 1.25 tums adapter av typen click-lock från Baader, som också är bra (och har filtergänga, så att det går att använda 2 tums filter med 1.25 tums okular).

Diagonal: https://www.astroshop.eu/diagonal-mirro ... al/p,14694" onclick="window.open(this.href);return false;
2 till 1.25 tums adapter: https://www.astroshop.eu/extension-redu ... er/p,33603" onclick="window.open(this.href);return false;
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: Val av Diagonal till APM/TS 107mm f/6,5 APO

Post by martinl »

Den spegelvända bilden i en diagonal vänjer man sig snabbt vid. Moderna digitala stjärnkartor som tex appen SkySafari också kan enkelt visa bilden spegelvänd för navigering. Idealiskt vore förstås att man kunde se bilden helt rättvisande, men tyvärr lär de rättvisande Amici-prismorna ge vissa artefakter på stjärnor. De ska fungera bra på tex månen dock (har inte testat).

Jag håller med Pablo om att Baaders ClickLock-system är väldigt trevligt. Skulle jag köpa en ny diagonal idag skulle jag nog gå på en sådan.

Generellt tror jag att de flesta moderna diagonalerna (ev. undantaget det riktiga budgetsegmentet) är riktigt bra. Jag gjorde ett mycket snabbt test idag mellan min dyra TeleVue Everbrite och en mycket billigare TS, båda dielektriska med 99% reflektion, på ett stjärntest och på Mars. Jag såg inga uppenbara skillnader (men testet var som sagt kort).

Det här är det bästa testet på diagonaler jag känner till:
https://www.cloudynights.com/articles/c ... ison-r2877" onclick="window.open(this.href);return false;
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Val av Diagonal till APM/TS 107mm f/6,5 APO

Post by Hans Bengtsson »

Vilken inställning man har till spegelvändning beror säkerligen mycket på vad man observerar och hur, och vad man har vant sig vid.

För egen del skulle jag aldrig kunna tänka mig ett obspass med spegelvänd bild. Men det beror väl mest på att så mycket handlar om att känna alla dessa små stjärnfigurer som är nödvändiga för att identifiera objektet, för mig nästan alltid en variabel stjärna, plus att korrekt identifiera jämförelsestjärnorna.

Eftersom jag nästan alltid har använt rak sökare + Newton så har jag lärt mig stjärnhimlen (fast inte hela!) som den ser ut uppochned. Med vissa besvär klarar jag av även rättvänd bild, som i fältkikare, men med spegelvänd bild skulle det inte gå. Att inte bara hålla stjärnfigurerna i huvudet utan dessutom mentalt spegelvända dem, det vore för mig att gå ett steg för långt och att komplicera saker i onödan. Om jag till hjälp i sådant fall skulle ha en spegelvänd karta så skulle det förstås underlätta, men då skulle i praktiken all memorering ha varit nästan förgäves. Och det är tack vare memoreringen, minnesbilderna av hur stjärnfälten ser ut, som man kan stjärnhoppa snabbt och effektivt.

Med goto ändras förstås förutsättningarna en aning, men bara en aning. Man behöver fortfarande korrekt kunna identifiera vad man ser i synfältet för att göra observationer.

En lösning, om man vill använda spegelvänd bild vid visuella studier av stjärnhimlen, är förstås att man redan från början lär sig utseendet med den orienteringen, på liknande sätt som jag lärt mig stjärnhimlen uppochned. Men jag tvivlar på att det är särskilt praktiskt. Man blir då låst till en orientering som inte motsvarar verkligheten, får problem om man vill använda rak sökare eller rak refraktor eller Newton, förutom att kartor normalt inte är spegelvända.

Jag skulle kunna tänka mig att läsa en roman med spegelvänd skrift, det skulle nog gå bra med lite träning, men knappast ge mig på den mera komplicerade uppgiften att mentalt spegelvända stjärnfigurer.

Mvh
Hans Bengtsson
Per Lundqvist
Posts: 10
Joined: 2020-08-10 21:47:31
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Val av Diagonal till APM/TS 107mm f/6,5 APO

Post by Per Lundqvist »

Hej,
Och tack för era tänkvärda råd.

Jag har tagit till mig dessa och nystat vidare i länkarna och läst mycket kring detta och upptäkt att kunskap ger nya frågor som behöver betas av. Spännande!

Vad jag tycker mig förstå är att det finns två typer av diagonaler, spegel och prisma. Prismat är sedan delat i två, den ena som spegelvänder och den andra som ger en rättvänd bild. Utöver dessa är det stor skillnad på kvaliteten och det kanske är den största och viktigaste aspekten. Ser också ur artiklar jag gått igenom att det finns bildförvrängningar, speciellt för rätvändande prisma vid kortare brännvidder och ljusstarka objekt. Detta gäller inte spegelvändande diagonaler.

Min nästa fråga gäller okularen och om ni har några råd att ge gällande förstoringar för att i första hand titta på planeterna i vårt solsystem men också hur jag bör tänka när det gäller val av lämpliga okular.

Bästa hälsningar
Per
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: Val av Diagonal till APM/TS 107mm f/6,5 APO

Post by martinl »

Prismor fungerar bra för längre fokalförhållanden, säg över f/8. Speglar fungerar bra även med snabbare teleskop. Med all respekt för Hans imponerande memorering av stjärnornas placering så är nog en spegel det säkra valet för dig och ditt teleskop, det är vad den absoluta majoriteten väljer.

Här är en bra serie artiklar om att välja okular:
http://www.televue.com/engine/TV3b_page.asp?id=154" onclick="window.open(this.href);return false;

TeleVue är en av de mest välrenommerade okulartillverkarna, men råden är generella / enkla att applicera på andra märken.

Vad man föredrar för typ av okular är extremt individuellt och svårt att ge generella råd om. Vissa vill ha maximalt relativt synfält uppåt 100 grader (dyrt, tungt, praktiskt om man har en montering utan drivning), andra är nöjda med äldre designer runt 45-50 grader (Orthos, Plössls).

Använder du glasögon vill du antagligen ha ett ögonavstånd, ”eye relief” på ca 20mm.

Allt TeleVue gör är bra, men dyrt. Baader, Explore Scientific, Pentax och APM gör bra okular till något lägre priser. Baaders Morpheus-serie och APMs Ultra Flat Field-serie är väl de som det pratas mest om just nu.

Skulle jag börja från scratch med ditt teleskop skulle jag titta på APMs 30mm UFF och ett par väl valda Baader Morpheus som tillsammans med din PowerMate når ner till ca 3mm för planeter.
Per Lundqvist
Posts: 10
Joined: 2020-08-10 21:47:31
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Val av Diagonal till APM/TS 107mm f/6,5 APO

Post by Per Lundqvist »

Tack så mycket för ert engagemang!

Det var mycket information i artiklarna om okularen och dessa har så mycket information som behöver tid för att smältas. Mycket intressanta.

När det gäller val av diagonal känns det inte fel att följa era råd och välja Baader 2'' ClickLock som ni förespråkar. Kan inte bli fel som jag ser det. Jag tror också att jag kommer att klara av speglingen då jag också kommer söka en lämplig motorstyrd montering som kan hjälpa till med Goto och tracking. En rättvändande lins vore ju fint men som jag förstått passar dessa bättre för längre fokallängder.

Jag använder inte glasögon och har inga allvarlig synfel men ett okular med ett ögonavstånd på 20mm borde inte vara negativt.

MartinL, då jag ännu inte är klar med hur stor förstoring som behövs för planetstudier har jag försökt förstå innebörden av ditt råd och med AMP 30mm 70˚får jag en förstoring på 23 ggr med min brännvidd på 700mm och det dubbla, 46 ggr, med barlow 2x. Sen nämner du valet av Baader Morpheus 72˚ okular som med barlow ger ca 3mm. Vad jag förstår är det ett okular på 6,5 mm i den serien som du tänker på och denna ger då 107 respektive 214 ggr med barlow, nära den lämpliga maxgränsen för tuben om jag förstått rätt. Om jag förstått dig rätt skulle ett tredje okular kunna vara ett 9mm Morpheus men här är jag osäker. Dessa tre okular skulle med barlow ge förstoringarna 23, 46, 78, 107, 156 och 214 ggr. Är det rätt tänkt?

Undrar
Per
martinl
Posts: 57
Joined: 2017-01-11 16:25:02
spamtest: JA

Re: Val av Diagonal till APM/TS 107mm f/6,5 APO

Post by martinl »

Anledningen till att jag nämnde APM 30MM var mest för att du antagligen vill ha ett vidare okular för djuprymd och för att hitta objekt med. Det finns massor av alternativ mellan 24-40mm och synfält mellan 68-82 grader som skulle kunna passa in där, APM:en är bara en möjlighet. Andra alternativ vore TeleVue Nagler/Panoptic, Explore Scientific 82/68, Pentax XW m.fl.

För planeter med en 107mm refraktor är 200x en rimlig maximal förstoring att sikta på, men det är ingen exakt vetenskap utan beror på individuell preferens och på var atmosfären sätter stopp.

Spridningen av fokallängder du listar låter som en rimlig början. Ett kanske bättre alternativ vore att titta på en Baader 8-24mm zoom. Med 2x PM når du 175x för planeter och skulle klara dig med bara två okular tills du listat ut vad du personligen egentligen vill ha.
Per Lundqvist
Posts: 10
Joined: 2020-08-10 21:47:31
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Val av Diagonal till APM/TS 107mm f/6,5 APO

Post by Per Lundqvist »

Ja, det låter rimligt att börja med ett zoom-okular så får jag tid att komma fram till vilka komplement som kan passa mig.
Tack för all hjälp.
/Per
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Val av Diagonal till APM/TS 107mm f/6,5 APO

Post by pava0555 »

Glöm inte TeleVue Delos, den serien är riktigt bra om man är intresserad av okular med bränvidder under 18 mm. Jag köpte en 8 mm Delos, och är MYCKET nöjd med den. Bra eye relief, lagom synfält på 72 grader, väldigt bekväm, inte så stor och tung. Om jag skulle köpa fler okular är det stor sannolikhet att det blir en Delos. :-)

Annars, för brännvidder över 18 mm så är Explore Scientific 68 serien riktigt bra. En sådan skulle kunna funka som ett sökarokular i din refraktor. Själv har jag flera ur den serien, bl.a. 20, 24, 28, 40 mm (min favorit för SCT är 28 mm, och för min refraktor och Maksutov 24 mm).

Precis som Martin så rekommenderar jag Baader zoom okularet. En bra combo är Baader zoom + Explore Scientific 24 mm 68 grader (1.25 tums fattning), som jag själv kör på när jag inte vill släpa runt på alla mina okular.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Val av Diagonal till APM/TS 107mm f/6,5 APO

Post by pava0555 »

Per: Ett tips är att kolla på andrahandsmarknaden efter okular. Det går att göra klipp. Mer än hälften av mina okular har jag köpt på sajter som UK Astro Buy and Sell, Cloudy Nights och AstroMart. Det dyker även upp annonser här på Astronet. Se också facebooksidan Astropixlar Köp oich sälj.
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
Per Lundqvist
Posts: 10
Joined: 2020-08-10 21:47:31
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Val av Diagonal till APM/TS 107mm f/6,5 APO

Post by Per Lundqvist »

Tack för tipsen, jag ska gräva i andrahandsmarknaden och kommer nog finna det jag söker. Sökandet i sig är ju spännande och ger mycket ny kunskap.
Ha det gott!

Return to “Optik”