Solen - Johan L

Bilder från galleriet
Post Reply
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Solen - Johan L

Post by Johan »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solen
Exponering:
Fotograf: Johan L
Teleskop: TS 100 APO
Kamera: ASI 1600MM
Kommentar: Aktiviteten på Solen har ökat något de senaste dagarna efter en lång period i dvala. Solen befinner sig just nu i ett riktigt djupt solminimum mellan cykel 24 och 25. På bilden tillhör de 2 övre solfläckarna den nya cykel 25 som är på väg. Den undre solfläcken i området runt ekvatorn tillhör däremot cykeln 24, och således så överlappar cyklerna just nu varandra. Ska bli spännande att se när cykel 25 kickar igång ordentligt.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Solen - Johan L

Post by Johan »

Här även en bild tagen i H-alpha med ett 40mm PST solteleskop. Även protuberanserna har ökat något i takt med den ökade aktiviteten just nu.

Image
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Solen - Johan L

Post by magnahrl »

:good:

Magnus A.
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Solen - Johan L

Post by Peter R »

Väldigt fin och mjukt behandlad monokrom solbild :good:
Ja, det har varit några knasiga solår så jag hoppas också att den nya cykeln kommer igång snart.
Tittar man på statistiken så var 2019 året med flest dagar utan fläckar sedan 2006 och 2020 har börjat ganska snarlikt.
Däremot var det ganska många fina protuberanser med snabba förändringar förra året.

/*Peter R
Johan
Posts: 146
Joined: 2012-02-29 23:46:54
spamtest: JA

Re: Solen - Johan L

Post by Johan »

:good:

Magnus A
.
Peter R wrote:Väldigt fin och mjukt behandlad monokrom solbild :good:
Ja, det har varit några knasiga solår så jag hoppas också att den nya cykeln kommer igång snart.
Tittar man på statistiken så var 2019 året med flest dagar utan fläckar sedan 2006 och 2020 har börjat ganska snarlikt.
Däremot var det ganska många fina protuberanser med snabba förändringar förra året.

/*Peter R
Tack! Skönt att se att cykel 25 iaf kommit igång lite försiktigt. Jag blev lite orolig ett tag när vissa solforskare menade på att cykel 25 helt skulle kunna utebli och att Solen då skulle gå mot ett nytt "maunder minimum"

Return to “Bilder”