Månen och Venus - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Månen och Venus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen och Venus
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: 16-35/2,8 MkII
Kamera: Canon Eos 5DMk4
Kommentar: Jag fotograferade månen och Venus på väg ner över Alviksstrand i Stockholm runt midnatt. Som grädde på moset så syns även ett svagt norrsken till höger i bilden men det såg jag först på datorskärmen när jag gick igenom bilderna.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Miska
Posts: 706
Joined: 2015-10-14 02:28:10
spamtest: JA

Re: Månen och Venus - Peter Rosén

Post by Miska »

Wow, helt fantastisk bild!
Nikon Z6 | Player One Astronomy Neptune-M | iOptron GEM28 | Lunt LS50THa | WO RedCat 51 | Skywatcher Skymax 102 OTA
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Månen och Venus - Peter Rosén

Post by Yquem »

Härlig bild! Och vilket flyt med norrskenet!
/Anders
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Månen och Venus - Peter Rosén

Post by kribba »

Snygg bild :good:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Månen och Venus - Peter Rosén

Post by Jonas »

Verkligen en vacker bild Peter!
Dessutom med många fina detaljer. Grattis!

Hälsar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Månen och Venus - Peter Rosén

Post by timokarhula »

Peter, jag såg din fina bild i TV-programmet Sverige idag på svt1 strax före kl 18.

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Månen och Venus - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

En riktigt fin bild, och vilket flyt att få med lite norrsken dessutom! Snyggt fångat :good:

/Torbjörn
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen och Venus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack för alla positiva kommentarer :D
Detta är ännu ett exempel på en bild som höll på att inte bli av.
Jag hade sett paret mot en klar himmel under hela kvällen men ville fånga dem nära horisonten. Jag hade sett ut platsen i förväg, bron mellan Essingeöarna och gav mig av lite innan midnatt. Precis som allt var riggat och klart så tittade jag upp och upptäckte att månen var helt osynlig, ett moln had seglat in och höll på att förstöra hela projektet :( Så jag väntade och plötsligt dök månen upp igen men det tog inte lång tid innan Venus försvann i sin tur. Men jag hann ta några bilder i glappet.

Jag har också fått med en ovanlig effekt som på engelska kallas "Glitter Path", alla speglingar i vattnet är förskjutna i förhållande till ljuspunktens lodlinje och böjs sedan av ner mot vänster i en båge. Här finns några länkar med förklaringar till fenomenet: https://www.atoptics.co.uk/fz684.htm" onclick="window.open(this.href);return false; och https://www.atoptics.co.uk/fz236.htm" onclick="window.open(this.href);return false; .
Peter, jag såg din fina bild i TV-programmet Sverige idag på svt1 strax före kl 18.
Tack Timo, du är lika observant på TV-programen som på natthimmeln. Det hade jag missat men har nu sett den på SVTPlay :good:

/*Peter R

Return to “Bilder”