C-2019Y4 ATLAS C-2019Y4 Komet-editering hur? - Martin Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

C-2019Y4 ATLAS C-2019Y4 Komet-editering hur? - Martin Svensson

Post by MartinS »

Ny bild i galleriet
Objekt: C-2019Y4 ATLAS C-2019Y4 Komet-editering hur?
Exponering: L:60x90s , RGB:60x60s
Fotograf: Martin Svensson
Teleskop: Celestron CGX / ASA N10 @f3.6
Kamera: Canon 650D (omoddad)
Kommentar: Har fångat en del data på komet C-2019Y4 ATLAS. Jag tog bilderna under 4,5 h och roterade filter mellan varje frame så att jag har möjlighet att göra en timelapse i färg. Men nu tänkte jag att jag kan börja med en bild. Ser ju lovande ut men mitt problem är nu, hur ska jag blanda in kometen??? Är det någon som har tips på hur man kan göra eller tutorials? Se stackad komet (lum) i kommentarer.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: C-2019Y4 ATLAS C-2019Y4 Komet-editering hur? - Martin Svensson

Post by MartinS »

C-2019Y4-ATLAS-.jpg
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: C-2019Y4 ATLAS C-2019Y4 Komet-editering hur? - Martin Svensson

Post by magnuslar »

Hej!

Jag är inte säker på att jag förstår din fråga, Martin, men är det den processen som beskrivs i boken Inside PixInsight som du kanske är ute efter? Jobbar du i PI?

Magnus
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: C-2019Y4 ATLAS C-2019Y4 Komet-editering hur? - Martin Svensson

Post by MartinS »

@magnuslar Är den boken bra? Har funderat på att köpa den. Jag använder PI. Mittproblem är att jag vill använda all exponering för att få djupet i bilden. Men under 4,5 timmar har kommeten rört sig ganska mycket och bildat en utsmetad blob. Jag löste det tills slut genom att blanda in en ensam sub över det gröna området för att få en clean bakgrund och och komet som inte var utsmetad. Efter den blandade jag in den stackade kometen med lighten i Photoshop för att få bättre brus förhållande på kommeten.

Blev mycket jobb så är bara klar med Lum än så länge. Får se om jag orkar göra RGB också... :)
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: C-2019Y4 ATLAS C-2019Y4 Komet-editering hur? - Martin Svensson

Post by magnuslar »

Hej!

Om du använder PI så är boken nästan ovärderlig, tycker jag. Med det sagt - det står nog inget i den som du inte kan hitta på andra ställen på nätet...

Det går att göra mycket med kometer i PI, men det är lite meckigt och jag har inget gjort så mycket. Men en sak som folk gör, som kanske är det du är ute efter, är att göra två bilder: en med komet utan stjärnor, och en med stjärnor utan komet, och sen lägga ihop dem och få bild utan spår. Det ska gå att göra en liten avi-film också men det har jag aldrig gjort.

Ska du göra en sån bild utan spår ska du göra två stackningar - en där det är stjärnorna som är registrerade (vanlig StarAlignment och ImageIngegration om jag minns rätt) men justera Sigma Clipping så kometen tas bort. Och så en annan med Comet Alignment för att registrera. Då registrerar du på kometen, inte stjärnorna. Kör du sen ImageIntegration med dem (CometAlignment) och justerar SigmaClipping rätt, får du en stackad bild av kometen utan stjärnor. Ja, i ditt fall då..... 4 st :) en för varje färg plus Lum tänker jag (aldrig gjort LRGB med komet). Sen borde du kunna lägga ihop de 4 - men jag fattar inte riktigt hur när du inte har stjärnorna kvar....
Så, ja, inte helt straightforward. Men Keller beskriver en procedur i 4 steg i boken som verkar rimlig, men som sagt, jag har inte testat fullt ut. Jag har 1:a upplagan av boken, köper du den så kolla att samma finns med i andra upplagan.

Mvh

Magnus
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: C-2019Y4 ATLAS C-2019Y4 Komet-editering hur? - Martin Svensson

Post by MartinS »

Ok, det låter som en bra idé. Jag har försökt att göra samma sak med DSS men får ju inte en ren bakgrund med DSS. Att lära mig stacking med PI ligger på todo listan. Så kanske dags att ta tag i det nu. :) Har mest blivit DSS för att jag kan det och det. Går snabbt. Men när jag börjat jobba mer med LRGB och många dubbar så inser man styrkan med PI.

AVI filmer tror jag man kan göra med blink, bra sätt att kolla igenom alla subar och det använder jag ibland.

Tycker ändå att det kan vara trevligt med en bok. Så blir nog en sådan. Tack för input

Return to “Bilder”