Projekt HDF från SDST - Kribba

Bilder från galleriet
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Projekt HDF från SDST - Kribba

Post by kribba »

Ny bild i galleriet
Objekt: Projekt HDF från SDST
Exponering: 8 x 900sek filter clear
Fotograf: Kribba
Teleskop: TS Apo 130mm
Kamera: Moravian G2
Kommentar: En kväll i veckan satt jag och Pava och körde SDST ( och pratade via Skype ). Fick idén att rikta SDST mot kordinaterna för Hubble´s berömda bild HDF ( Hubble deep field ). Var sen med stor spänning vi började processa bilderna. Skulle det vara svart bara eller skulle vi se något. 5 galaxer tycker jag mig kunna identifiera.

"Hubble Deep Field är en bild av en liten region i stjärnbilden Stora Björnen, baserad på resultaten av en serie observationer gjorda av Rymdteleskopet Hubble. Den täcker ett område på 156 bågsekunder, samma storlek som en tennisboll sedd på 100 meters avstånd. Man lyckades se Galaxer tillbaka till 1 miljard år efter Big Bang. Från Wikipedia"

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Projekt HDF från SDST - Kribba

Post by timokarhula »

Intressant fotoidé! Jag känner inte till några andra amatörer som fotat samma område på himlen. Visst ser man några galaxer på bilden.

/Timo K
rogge
Posts: 5
Joined: 2018-03-23 18:02:11
spamtest: JA
Contact:

Re: Projekt HDF från SDST - Kribba

Post by rogge »

Kul bild. Vad är det för magnitud på de där fem galaxerna?

/Roger
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Projekt HDF från SDST - Kribba

Post by kribba »

Vi håller på och undersöker magnituder och distans. Inte helt enkelt att finna denna info. Sannolikt pratar vi nog ngr miljarder år tillbaka i tiden.
Nån från variabelgruppen kanske kan mäta magnituden?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
wimvb
Posts: 102
Joined: 2016-07-10 00:02:43
spamtest: JA
Location: Vallentuna

Re: Projekt HDF från SDST - Kribba

Post by wimvb »

Kul projekt. Men, 2 timmar är inte speciellt mycket. Visst hade Hubble teleskopet betydligt längre integrationstid?
Jag undrar hur det skulle se ut efter 20 timmar med SDST teleskopet.
Wim

Skywatcher 150PDS, BK MN190 DS, ST80, AZ-EQ6 GT + EQ3 PRO, ZWO ASI294MM-PRO, ZWO ASI174MM-Cool, ZWO ASI290MM, ZWO ASI120MM, Rock64, indi/kstars, PixInsight
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Projekt HDF från SDST - Kribba

Post by kribba »

Jo jag vet 2 tim är begränsat, men det var vad vi hade den kvällen. Vi har diskuterat mer tid. Men det skulle ju behövas rätt mycket mer.
2 tim till för att halvera bruset eller 10 tim till för ytterligare en halvering om jag räknar rätt o.s.v.
Oxå viktigt att dessa bilder tas väldigt nära nymånen.

Ursprungliga Hubble bilden tror jag var 100tim, dock genom olika filter ( BVIU ).
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Projekt HDF från SDST - Kribba

Post by Lazze »

Det var en riktigt kul och intressant ide ni fick med HDF :good:
Jag hade inte ens tänkt tanken förut men kunde inte låta bli att köra 5h Lum med min C14 på den när jag såg att det faktiskt gick att få fram något. Seeingen var inte värst men som tur är står den högt upp. Hoppas det är ok att jag lägger in den i eran tråd? Känns onödigt att starta en ny.

Bilden är lite på tvärs mor eran bild. För att underlätta orienteringen är den ljusstarkaste stjärnan UCAC4 762:42600, en mag 12 stjärna.
Den ljusstarkaste galaxen är pgc 2632549 i vänsterkanten men ingår inte i HDF. Ska se om jag kan identifiera lite fler i själva HDF i morgon.
/Lasse

Edit igen: Jag vred bilden så den passar lite bättre i orientering mot SDST:s bild och sträckte den lite mer så det blir tydligare.
Attachments
200322_HDS_5h_C14R_Atik1_CL_klar.png
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Projekt HDF från SDST - Kribba

Post by kribba »

Ser spännande ut Lasse och verkar finnas en del godsaker här! Lägg upp original stacken så kan vi försöka mäta? Ser spontant ut som du når djupare men då har du ngr tum till :D
Attachments
200322_HDS_5h_C14R_Atik1_CL_sharp.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Projekt HDF från SDST - Kribba

Post by LasseH »

timokarhula wrote:Intressant fotoidé! Jag känner inte till några andra amatörer som fotat samma område på himlen. Visst ser man några galaxer på bilden.

/Timo K
Hej Timo.
På denna länk hittade jag några andra amatörer som fotat samma område på himlen, :D
http://galleri.saaf.se:8080/gallery2/v/ ... ewsIndex=2
Det ledde också till en artikel i tidningen Telescopium nr 2 2001.
Mvh,
LasseH
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Projekt HDF från SDST - Kribba

Post by kribba »

Jo en i Polen har kört samma grej oxå såg jag i veckan! Dock kul att få kolla gränserna på ett teleskop. Framtidens SDST är 12-14tum RC/ ASI6200 , hoppas vi :D
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Projekt HDF från SDST - Kribba

Post by Lazze »

LasseH, ni var verkligen tidigt ute med er bild :D . Häftigt!

Kribba, jag kan lägga upp bilder men hur menar du med stacken? Alla subbar eller den slutstackade originalfilen? Eller ev. slutbilden i tiff-format?

/LasseZ
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Projekt HDF från SDST - Kribba

Post by kribba »

Har varit svårt att hitta uppgifter om ålder och magnitud för galaxerna i HDF. Till slut hittade jag en magnitud lista över alla galaxer i bilden.
Dom sträcker sig mellan mag. 22-29. Så då kan man nog utgå ifrån att dom 5 vi fångade i vår bild ligger runt mag. 22
Ålder har jag ännu inte hittat men gräver vidare.

"Kribba, jag kan lägga upp bilder men hur menar du med stacken? Alla subbar eller den slutstackade originalfilen?"

Slutstackade som tif är väl lämpligt
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Projekt HDF från SDST - Kribba

Post by LasseH »

kribba wrote:Dom sträcker sig mellan mag. 22-29. Så då kan man nog utgå ifrån att dom 5 vi fångade i vår bild ligger runt mag. 22
Var hittade du den uppgiften? Du kan själv kolla med enkel, relativ fotometri i Maxim tex. Jag ska kolla ikväll men skulle säga att du ligger ca 2 mag fel.
Mvh,
LasseH
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Projekt HDF från SDST - Kribba

Post by kribba »

En gammal avhandling
Attachments
IMG_3430.JPG
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
LasseH
Posts: 301
Joined: 2008-01-27 15:13:53
Location: Uppsala

Re: Projekt HDF från SDST - Kribba

Post by LasseH »

Med mätning i Astrometrica, CCD mag jämfört med GAIA DR2 (bredband) får jag det ljusaste objektet till 18,5, sen kommer två kring 19,0, sen ett objekt på 19,5 och efter det ramlar det in några på 20,0.
Magnituderna i litteraturen är ofta angivna i smalare fotometriska filter medan vara kameror naturligtvis integrerar över hela spektrat om vi kör utan filter.
Mvh,
Lasse