Solhalo - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Solhalo - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Solhalo
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: I avvaktan på att det blir stjärnklart så fortsätter solen att bjuda på fantastiska vyer.
Den mäktiga solhalon som syntes i Stockholm i morse går egentligen inte att återge i bild, men här är ett försök.
Den skiftade väldigt fort allt eftersom iskristalldimmor / moln passerade framför solen och uppvisade flera spännande ringar.
Får se om de har fastnat på sensorn när jag får tid att gå igenom materialet.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Cristofer
Posts: 295
Joined: 2009-05-20 23:22:17
spamtest: JA
Contact:

Re: Solhalo - Peter Rosén

Post by Cristofer »

Jäklar vilken bild. Snyggt! :D
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Solhalo - Peter Rosén

Post by Robert »

Fantastiskt vacker bild på detta fenomen.
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: Solhalo - Peter Rosén

Post by gost »

Peter, hatten av för en makalöst vacker bild!
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: Solhalo - Peter Rosén

Post by skafar65 »

Hej Peter

Makalöst vacker! Bevakar du Solen som heltidsjobb? :) Såg film på detta fenomen på Aftonbladet. Trodde din bild skulle dyka upp där.

Snart får man väl räkna en klar natthimmel också som ett fenomen? Var ute i 10 minusgrader igår kväll till ingen nytta i ca 2 timmar! Fick skotta loss taket från obset :) Efter det strulade allt, vinden började ta i och sen när allt var klart och jag fick ner min första G bild på M45 kom molnen! Då fick jag inte igen taket på obset!

Allså shitt allså! //Micke
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Solhalo - Peter Rosén

Post by Peter R »

Tack ska ni ha.
Makalöst vacker! Bevakar du Solen som heltidsjobb?
Ja, man skulle kunna tro det men det är faktiskt en blandning av planering och tur. Vissa dagar har jag inga kameror till hands eller inte tid. För det mesta finns det bara en igenmulen himmel med alla tänkbara nyanser av grått.
Men på sista tiden har allting stämt och det är bl. a. för att jag håller på med ett annat fotoprojekt så kamerorna finns oftast med mig och jag är igång ganska tidigt på morgonen.
I går dök bilden upp på SpaceWeathers framsida: http://www.spaceweather.com/archive.php ... &year=2010 .

/*Peter R
Morgan
Posts: 249
Joined: 2009-09-13 19:56:54
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Solhalo - Peter Rosén

Post by Morgan »

Fin bild Peter och det var tur att du var alert när solhalon visade sig eftersom jag måste ha ringt på fel nummer när jag försökte tipsa dig om ljusfenomenet.
Jag hade precis bytt telefon där inte ditt nummer fanns med så jag ringde nummerupplysningen och fick ett mobilnummer från dom.
Hade inte tid att kolla om det var rätt då jag precis skulle in i ett möte, så chansade och ringa på det jag fick utan att kolla om det stämde.

//Morgan
// Morgan
Labbo
Posts: 2
Joined: 2010-12-01 22:25:24
spamtest: JA
Location: Floda

Re: Solhalo - Peter Rosén

Post by Labbo »

Vilken oerhört vacker bild och vilket oerhört häftigt fenomen. Hatten av !
____________________
Labbo ( Lars S )

Celectron C90 Mak, NextStar 5 SE, Spectra 114*900 Newton, 9 mm + 15 mm Omni Pössl, 24 mm Plössl, 32 mm Plössl, 8-24 mm Zoom, Corrector/Reducer f/6.3 , Nikon D50 med T och T2

Return to “Bilder”