ngc 2683 UFO galaxen - Wim van Berlo

Bilder från galleriet
Hans Bengtsson
Posts: 5571
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: ngc 2683 UFO galaxen - Wim van Berlo

Post by Hans Bengtsson »

Aha, det insåg jag inte när jag skrev mina inlägg. Det är bara att klicka på "siblings" i länken du gav så får man upp en modern lista med alla medlemmar i galaxhopen. Då känns det som allt stämmer överens med den uppfattning man får när man tittar på bilden.

mvh
Hans Bengtsson
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: ngc 2683 UFO galaxen - Wim van Berlo

Post by Robert Habolin »

riktigt bra!!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
wimvb
Posts: 102
Joined: 2016-07-10 00:02:43
spamtest: JA
Location: Vallentuna

Re: ngc 2683 UFO galaxen - Wim van Berlo

Post by wimvb »

Robert Habolin wrote:riktigt bra!!
Tack.
Det är roligt att en sån till synes enkel bild kan ge upphov till en diskussion som här de senaste dagarna. När jag tog bilden (bilderna) var jag mest intresserad av att testa utrustningen efter sommaruppehållet (jag har inte haft några bra nätter och observatoriet var inte funktionellt innan jul). Guidningen var inte bra och jag var rädd att bilden bara skulle vara suddig. Trots guide rms på 1" har det funkat. Och den slutliga bilden blev den djupaste jag nånsin har producerat.
Nu måste jag bara lära mig tolka vizier och simbad.
Är det förresten någon som vet var man kan hitta fotometrisk data (magnitud) för galaxerna i bakgrunden?
Wim

Skywatcher 150PDS, BK MN190 DS, ST80, AZ-EQ6 GT + EQ3 PRO, ZWO ASI294MM-PRO, ZWO ASI174MM-Cool, ZWO ASI290MM, ZWO ASI120MM, Rock64, indi/kstars, PixInsight
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: ngc 2683 UFO galaxen - Wim van Berlo

Post by timokarhula »

I min långa länk från igår så framgår det att galaxernas magnituder ligger mellan 19.6 och 24.1. Det syns under kolumnen Magn... i NED. De allra svagaste galaxerna kanske inte syns på din bild.

Edit: Likaså får man magnituderna från Simbad-länken (knappen Siblings). Om man klickar på någon Identifier (kolumn 2) får man galaxens u-, g-, r-, i- och z-magnituder. V-magnituden fås till sist (med hyfsat bra precision) som medelvärdet av g och r.

/Timo K
User avatar
wimvb
Posts: 102
Joined: 2016-07-10 00:02:43
spamtest: JA
Location: Vallentuna

Re: ngc 2683 UFO galaxen - Wim van Berlo

Post by wimvb »

timokarhula wrote:I min långa länk från igår så framgår det att galaxernas magnituder ligger mellan 19.6 och 24.1. Det syns under kolumnen Magn... i NED. De allra svagaste galaxerna kanske inte syns på din bild.

Edit: Likaså får man magnituderna från Simbad-länken (knappen Siblings). Om man klickar på någon Identifier (kolumn 2) får man galaxens u-, g-, r-, i- och z-magnituder. V-magnituden fås till sist (med hyfsat bra precision) som medelvärdet av g och r.

/Timo K
Tack Timo. Då ska jag kolla det.
Wim

Skywatcher 150PDS, BK MN190 DS, ST80, AZ-EQ6 GT + EQ3 PRO, ZWO ASI294MM-PRO, ZWO ASI174MM-Cool, ZWO ASI290MM, ZWO ASI120MM, Rock64, indi/kstars, PixInsight