ic1848 Själ nebulosan - Kribba

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

ic1848 Själ nebulosan - Kribba

Post by kribba »

Ny bild i galleriet
Objekt: ic1848 Själ nebulosan
Exponering:
Fotograf: Kribba
Teleskop: William Optics ZenithStar 80mm
Kamera: Canon 1000D moddad
Kommentar: Första smalbands testen SDST. Lite över en timme
på vardera kanal Ha och OIII. Inga Flats eller Darks.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: ic1848 Själ nebulosan - Kribba

Post by Robert Habolin »

Har du lite mer info om exp tid, filter, kamera, hur långa subbar mm

2h borde ge mer signal än så här faktiskt. Allafall där nere. Hur va seeing?

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: ic1848 Själ nebulosan - Kribba

Post by Martin F »

Fast bara drygt en timme per kanal är inte mycket. Särskilt inte för O3.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: ic1848 Själ nebulosan - Kribba

Post by kribba »

Nej OIII gav inte så mycket på en timme. Men vi hade oxå en fin full lampa rakt ovanför oss när vi tog bilden :D
Vädret ska bli lite sämre närmsta dagarna där nere såg jag. Ska börja ta Dark library. Var rätt mycket hot pixels i dessa.
Kylningen var inte aktiverad än. Vi har fortfarande jobb kvar med integreringen av Maxim/Focus Max. Prio där nere
var att få all hårdvara att lira. Seeing var bra runt 2 hörde jag nån kväll.
José visade en bild (Ha) han höll på med förra helgen på hästhuvudet ( 16 tum ODK ). Helt sjukt hur mycket detaljer, har inte
tidigare sett nått liknande från en amatör.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: ic1848 Själ nebulosan - Kribba

Post by Robert Habolin »

nej inte i O3, men i HA får man rätt myket på en timme. allra helst med så mörk himmel.. men om det var en lampa bredvid förklarar ju saken :D

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: ic1848 Själ nebulosan - Kribba

Post by hahied »

Maxims egna inbyggda autofokusrutin SharpStar fungerar faktiskt bra. Jag har även FocusMax installerat på min styrdator men har hitintills nöjt mig med Maxims egna. Jag kör både med temperatur- och filterkompensation på fokuseraren via Starlight PDM motor, fungerar mycket bra för min del.
Ett 3nm Ha ska klara fullmånen utan större problem, OIII är betydligt känsligare för månljus även med 3nm bandbredd.

//Hans
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: ic1848 Själ nebulosan - Kribba

Post by kribba »

Jo jag har hört av andra oxå att Maxims inbyggda funkar mycket bra. Focus Max måste vi köra enbart pga att vi så småningom
ska migrera till att köra allt via ACP. Det är så komplicerat detta. Jag tror inte jag förstod riktigt vad jag gav mig in på för 8 mån
sen när vi drog igång :D Vi kalkylerar med tester och putsning hela den närmaste månaden.
Vi kör med Baader 7-8nm filter inledningsvis. Sen när plånboken tillåter får vi uppgradera till 3nm Astrodon el. Chroma.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
hahied
Posts: 118
Joined: 2017-01-26 13:28:55
spamtest: JA
Location: Malmö

Re: ic1848 Själ nebulosan - Kribba

Post by hahied »

Att planera/trimma in hård-/mjukvara är en inte obetydlig del av denna vår hobby som i alla fall jag gillar :D .
//h
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: ic1848 Själ nebulosan - Kribba

Post by kribba »

Jo det är ju en tillfredsställelse när man löst problemen o det funkar :D
Mest krångel hade vi med en bugg i Celestrons mjukvara för CGE-Pro som gör att monteringen pekar mer och mer
fel för varje gång man gör om en kalibrering/alignment. Tog 2 nätter och lösa det.
Grann piren hade en 90mm dubblett på en EQ-6:a , så det går tydligen att köra enkelt oxå remote.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: ic1848 Själ nebulosan - Kribba

Post by Robert Habolin »

Jag kör ju allt remotely från soffan... men det betyder att jag alltid behöver vara ute o pilla med grejer som inte funkar halva natten..

hade väldiga problem med mitt mount, men visa sig vara EQ6 kabeln som hade blivit glapp. Ny sån så var det lugnt. Nu har jag istället ett kollimerings problem, har Howie glatters system som ska vara det bästa och ändå så är det inte hundra, får avlånga stjärnor på övre halva bilden av bilden. Kan vara tilt, men var inte där vid förra fototillfället så tror inte att kameran helt plötsligt börjar tilta. Utan nått glappar i vad kollimeringslasern tycker e rakt kontra vad kameran tycker. Nästa steg är att kollimera med en ljus stjärna och kameran i. Bara rätt tidsödande och lite krångligt.

F.ö så ser stjärnorna kanon ut på denna smalbandsbild. Fina o runda över hela bilden!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop

Return to “Bilder”