Funderar på att göra egen EQ-Mount

Här kan du skriva om dina teleskopbygge och andra byggprojekt (som observatorium mm) med beskrivningar, ritningar och bilder.
Nerdy-san
Posts: 8
Joined: 2019-05-29 21:50:51
spamtest: JA

Funderar på att göra egen EQ-Mount

Post by Nerdy-san »

Tjenixens!
Går i tankarna och funderar på att bygga mig en egen EQ-mount. Tänker mig att den ska få drivning men kanske inte GoTo, bara möjlighet att förflytta den med några knapptryck och få den att tracka, kanske också möjlighet att tracka satelliter om jag orkar.
Men då jag aldrig ägt ett eget EQ-mount så försöker jag bara förstå vad som gör ett EQ-mount bra!
Har sett att många pratar gott om HEQ-5 men vad är det med just denna som gör den så bra? Är det precisionen, vikten, vikten den kan bära?
Är det något speciellt jag borde tänka på?
Uppskattar hjärtligt all hjälp jag kan få! Om någon har tagit på sig ett liknande projekt tidigare så tar jag gärna emot tips och råd!
Om det är någon som har kan peka mig åt rätt riktning vad gäller standarder för diverse fästningar och så, typ dovetails, vore det perfekt också!

Avslutningsvis vill jag bara säga att det här är mer ett verkstadsprojekt än ett Astronomiprojekt. Gör det här för att utvidga mina ingenjörs och maskinbearbetningskunskaper främst. Sen är det ju alltid kul att kunna kombinera två hobbies!

Ha det gött och må många molnfria kvällar finnas i er framtid!
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Funderar på att göra egen EQ-Mount

Post by Tony »

Om man tar grundprinciperna så kan man nämna:

Lagring: Koniska rullager i alla änder.
Drivning: Bälten med stålkord
Goto: ECO-drive med tillhörande stegmotorer och programdosa. (Ukraina)
I kombination med EQ-mod och CTC så har du ett fullständigt GOTO
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Funderar på att göra egen EQ-Mount

Post by Tony »

Bälternas utväxling ser ungefär så här:
RA-axeln har en skiva med diametern ca 250 mm som går via bälte till en ca 20 mm drev. 250 mm skivan har ingen kugg.
Ger ungefär 1:13 i utväxling
Till det har jag gjort en växellåda med bälten i utväxling 1:36
Resten ställs in med stegmotorn och ECO-drive programdosan.
Ger nästan noll i backlash. Tiden mellan start och stopp är ca en sekund.

En fundering: 250-20 mm drivningen skulle kanske kunnat vara ett stålband, Alltså ren friktion. Bandet som kunna böjas ungefär som en klockfjäder
eller ett fjäderstål.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
Nerdy-san
Posts: 8
Joined: 2019-05-29 21:50:51
spamtest: JA

Re: Funderar på att göra egen EQ-Mount

Post by Nerdy-san »

Hmm intressant med bälte, hade tänkt snäckväxel. Går att få en högre utväxling på mindre yta. Finns det några speciella fördelar med bälte eller är det bara så HEQ-5an ser ut?
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: RE: Re: Funderar på att göra egen EQ-Mount

Post by Martin F »

Nerdy-san wrote:Hmm intressant med bälte, hade tänkt snäckväxel. Går att få en högre utväxling på mindre yta. Finns det några speciella fördelar med bälte eller är det bara så HEQ-5an ser ut?
Många bygger om sin Heq 5 till remdrift. Ger väl stabilare drivning mm.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Funderar på att göra egen EQ-Mount

Post by Tony »

Bältesdrift är nog bästa lösningen om man ska göra allting själv. Konsten är att få till en stabil växellåda utan radiella kast på nåt drev.
RA-axelns bältesdrev är lite lurigare. Svårt att hitta ett drev som är rejält stort. Man vill ju få till en hyvsad utväxling till drev nr 2.
Å andra sidan bör ju även ett ev snäckdrev ha en rejäl diameter för att ge stabilitet.
Jag har inga drevtänder på RA-axeln. Det driver ändå.. Men möjligen borde det ha varit detta eftersom jag inte är helt nöjd med RMS-n.
Jag har i stort sett ingen backlash. På ett snäckdrev är det omöjligt att undvika backlash.
Min utväxling är 1:501
501 / 36 (växellåda) = 13,91666 (förhållandet mellan RA och drev nr2)
Räknar man in stegmotorn så blir det så här:
501*200*64= 6.412.800 delningar Alternativt 32 på slutet
På EQ-drive programmet så sätter man in 501 som växelvärde. Sen sätter man in "Auto" på EQ-mod eftersom EQ-driv skickar signaler dit.
Utväxlingen är inte så noga. Det justerar man in på EQ-drive senare. 501 har t ex även 3 decimaler som jag inte utnyttjat.

Som sagt: Jag har lekt med tanken att byta ut bältet mellan RA och drev 2 med ett stålband.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Funderar på att göra egen EQ-Mount

Post by hbar »

Heq5 remdrift är väl att man byter ut kugghjulen mellan snäckskruv o stegmotor.

Direktdrift med rem har fördelen av att det inte blir något glapp mot ra-axeln svårigheten är väl att få tag på en rem som är tillräckligt homogen för att inte generera allt för stora positions eller moment variationer. På en skiva med 250mm diameter är en bågsekund 0.6um längs omkretsen. Långsamma fluktuationer tar guidningen hand om.

Bra snäckväxlar för teleskopdrift är dyra, finns lite på tex ebay
https://www.ebay.com/sch/i.html?_from=R ... byers+gear" onclick="window.open(this.href);return false;

Om man är mest intresserad av elektronik o drivning så är det enklast att köpa en äldre montering utan drivning (eller primitiv/trasig sådan). Håller själv på att modernisera en Paramount GT-1100 montering med nya 5-fas motorer och remdrift fram till Byers snäckan.

/Håkan
Nerdy-san
Posts: 8
Joined: 2019-05-29 21:50:51
spamtest: JA

Re: Funderar på att göra egen EQ-Mount

Post by Nerdy-san »

som hbar säger så verkar det som att det fortfarande är snäckväxel, men motorn är nedväxlad fram till byers snäckan.
Jag hade väl tänkt sätta drivningen direkt på snäckväxeln, men det kanske inte funkar, beror ju på hur stor snäckväxel man kan göra och vad man har för motor. Antar att HEQ5an och de flesta andra bara har den växeln för att kunna göra mountet mer kompakt.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Funderar på att göra egen EQ-Mount

Post by Tony »

Kan hålla med om att snäckväxel är ett säkrare alternativ. Synd att dom är så ruggit dyra. Alternativet på E-bay som kostade 3700 kr lät ju bra
men lagring i ena änden kommer inte att funka är vad jag tror. Det är av yttersta vikt att snäckhjulet är väl förankrat i bägge änder.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Funderar på att göra egen EQ-Mount

Post by Tony »

Med ett 580-tänders snäckhjul så skulle man kunna sätta en stegmotor direkt på snäckhjulets axel.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Funderar på att göra egen EQ-Mount

Post by Tony »

Har du tillgång till en kuggfräsmaskin så kanske du ska fräsa drevet själv. Maskinen skall vara av den typ som roterar drevet undertiden som
den fräser kuggen. Fräsen ser ut som ett snäckhjul.
Kan möjligen vara lurigare att få till ett snäckhjul med tillräckligt hög precision. Alternativt köpa detta först.
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Funderar på att göra egen EQ-Mount

Post by hbar »

Med en 5-fas stegmotor så kan man få 1000 helsteg per varv, denna tänkte jag anv
https://www.orientalmotor.eu/Products/S ... &dwn=artnr" onclick="window.open(this.href);return false;

Jag vill ändå ha remdrift mellan motor o snäckskruv då det blir så mycket enklare mekaniskt. Då tänkte jag ändå lägga en 1:2 utväxling för att få lite mer moment o upplösning (har ett 360 tänders snäckhjul).

Drivningen av en 5-fas motor är lite mer komplex (finns färdiga att köpa men jag har gjort en egen) men den får mycket jämnare gång (lite att jämföra en 2 resp 5 cyl bilmotor).

/Håkan
Nerdy-san
Posts: 8
Joined: 2019-05-29 21:50:51
spamtest: JA

Re: Funderar på att göra egen EQ-Mount

Post by Nerdy-san »

Tony wrote:Har du tillgång till en kuggfräsmaskin så kanske du ska fräsa drevet själv. Maskinen skall vara av den typ som roterar drevet undertiden som
den fräser kuggen. Fräsen ser ut som ett snäckhjul.
Kan möjligen vara lurigare att få till ett snäckhjul med tillräckligt hög precision. Alternativt köpa detta först.
Drömmen är att göra ett eget snäckhjul. Lär inte bli lika bra som om jag hade köpt ett men det är en lärande process! Tänkte bygga det så att det finns potential att uppgradera i framtiden.
Vet dock inte riktigt vilken upplösning som är rimlig att sikta på. du nämnde 580 tänder, men vad är det baserat på?
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: Funderar på att göra egen EQ-Mount

Post by hbar »

Det är extremt svårt att göra ett enstaka hjul med tillhörande inslipade snäckskruv med hög noggrannhet. Beyers är beryktade för sina snäckväxlar till teleskop (även professionella).

Snäckskruven får mycket liten kraft tvärs axeln. I en del monteringar (tex Meades större teleskop) så fäster man den bara i en enda skruv och sätter en fjäder som trycker den mot hjulet. Detta för att om belastningen bli för stor så tuggar den över och man slipper bränna motorn (om tex teleskopet skulle träffa ändläge).

Detta är inget bra sätt att göra det då hjulen riskerar att bli skadade när de tuggar över men jag nämner det för att förtydliga att den skruv som visas för 3700:- inte kommer vara något problem att använda. Har du pengarna så slå till, du kommer inte att kunna göra något själv som kommer i närheten av denna precision.

/Håkan
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Funderar på att göra egen EQ-Mount

Post by Jonas »

hbar wrote:Håller själv på att modernisera en Paramount GT-1100 montering med nya 5-fas motorer och remdrift fram till Byers snäckan.

/Håkan
Hej Håkan,

Fick du moderniserat din Paramount GT-1100? Vilken typ av problem hade du med originalutförandet? Jag trodde (kanske i min enfald) att monteringen, i original, har mycket hög precision.

Bästa hälsningar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt