Början på M13 - Tony Johansson

Bilder från galleriet
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Början på M13 - Tony Johansson

Post by ragge »

Jag kommer ingen vart med originalet i xisf-filen - kanske någon annan som är mera van vid PI kan göra det.

Ragnar
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Början på M13 - Tony Johansson

Post by kribba »

Min variant! Sen om den är bättre eller sämre det vet jag inte. Men som Ragge säger bättre med ostretchad bild.
Attachments
light_BINNING_1_M13_fix.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Början på M13 - Tony Johansson

Post by ragge »

kribba wrote:Min variant! Sen om den är bättre eller sämre det vet jag inte. Men som Ragge säger bättre med ostretchad bild.
Väldigt snyggt behandlad. Tajta fina stjärmor med bra färger, och stjärnorna är även definierade ända in i centrum av M13. Bakgrunden fri från färgstick och väldigt ren från brus.
Du får gärna berätta hur du gjorde.

Tony, jag tyckte mig se på dina bilder att de hade potential, och det stämde ju. Riktigt fin denna !

Ragnar
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Början på M13 - Tony Johansson

Post by Tony »

https://www.dropbox.com/s/w7xgek0d1dhuu ... t.TIF?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Här är en nygräddad bulle från DSS-ugnen. Helt obehandlad i tiff 16bit. Ca 100 mb.
-Utökade ramminnet från 8 GB till 16 GB. Det gjorde en märkbar förbättring i hastighet.
-Till black fredag så önskar jag mig en extern hårddisk i 8- 10 TB.
Pix tar massor av plats...
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Början på M13 - Tony Johansson

Post by Tony »

Kribba:
-Du har nog lyckats krama ur så mycket som är möjligt med materialet. Riktigt bra...!
-Har du enbart kört i PIX? -ungefär i vilken arbetsordning ?
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

Re: Början på M13 - Tony Johansson

Post by SvenP »

Det var ju trevligt att få en bild att roa sig med när väderförhållandena är sådana att det är sällsynt med öppningar i det kompakta molntäcket för att kunna ta egna. Jag har tagit fram en bild i PI ur din PI-stack och där gjort en ganska försiktig behandling. Jag upptäcker två typer av gradienter den första ser ut som den jag brukar få då jag vid exponering varit för nära balkongtak/vägg. Denna gradient försvinner i stort sett efter ABE i Pi. Den typ av gradient som återstår ser ut som någon form av ”vignetting” och borde försvinna eller bli mindre framträdande om råbilderna kalibreras med en bra flat. Dock går de att till viss del få bort via RCAstro i PI.
I grova drag har jag gjort följande i Pi och som källa får jag ange boken ”Inside Pixinsight”,Warren A. Keller och diverse youtubeklipp.
-använt ”DynamicCrop” på masterlight till minsta gemensamma nämnare med hjälp av ”rejection low” bilden
-splittat masterlight med ”ChannelExtr..” och tillämpat ABE på gråskalebilderna, lagt ihop bilderna med ”ChannelComb” och tillämpat ABE igen
-använt ABN och CC
-gjort en gråskalemask och lagt på den inverterad och gjort lite brusreducering med hjälp av en mild MLT på ”luminance” och en något kraftigare på ”chrominance”
-Tillämpat HT med hjälp av STF och dragit ned rätt mycket på defaultvärdena. Även testat MS men
arcsinusHstretch fungerar inte bra på denna bild.
-tillämpat en mild brusreducering med ACDNR
-gjort en ”StarMask och lagt på den inverterad (stjärnorna ska skyddas) och tillämpat en mild HDRMT för få bort en del av den vita smeten från centrum på M13

SvenP
M13.jpg
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Början på M13 - Tony Johansson

Post by kribba »

Jo jag tror inte datat går att stretcha så mycket mer utan att bruset kommer fram. Har kört;
1. Öppna i Pix
2. Dynamic crop.
3. ABE.
4. Lite tillskärpning.
5. Export tiff
6. Öppna i Photoshop CC 2019.
7. Balansera svärtan till neutral.
8. Stjärnmask.
10. Dra ur bakgrund.
11. Öka färg i stjärnor.
12. Slutfix/balans.

Tog väl 20 min kanske.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Början på M13 - Tony Johansson

Post by Tony »

SvenP:
Ja du har nog tagit bilden till en nivå till.
Det är korrekt av dig att kritisera flatsen. Jag gjorde nog det misstaget att jag tog flatsen i horisontalläge på teleskopet. På nåt mysko sätt
så kunde nog kameran ana horisonten eller en gran som står här. Idag är det gråmulet och ledigt på eftermiddan så jag tänkte passa på att
köra några nya flats.
Angående bruset så kan det vara kopplat till darksen? - Jag har kört lite olika isotal olika kvällar (på samma darks)
Jag har en anmärkning på bilden: Jag kan själv sitta vid skärmen och tycka att jag fått till en perfekt bakgrund. Sen lämnar jag stolen en stund
och kommer tillbaka: När man då granskar skärmen snett ovanfrån så har man en ryamatta i bakgrunden.. oftast i rött.
Kribba: I min PS (äldre typ) så finns bara ett "svartläge". Bilden varierar då lite beroende på vilken pixel man träffar. Finns fler möjligheter i din PS?

Jag ska skriva ut era arbetsmoment och försöka kopiera dom.

-Angående vädret så har jag bara haft en toppkväll i höst , vinstilla, molnfritt och månfritt. Det var lördag den 2 November. Tyvärr måste jag då närvara på en födelsedagsfest (jag fyllde 70)
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

Re: Början på M13 - Tony Johansson

Post by SvenP »

Vi bor på samma ort, jag har skickat en PM

/SvenP
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Början på M13 - Tony Johansson

Post by Tony »

Har svarat på PM.
-Under middagsrasten så kollade jag på bilden igen i en annan dator. Då fanns inte "ryamattan" Det säger kanske en del om dataskärmar..?
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Början på M13 - Tony Johansson

Post by ragge »

kribba wrote:Jo jag tror inte datat går att stretcha så mycket mer utan att bruset kommer fram. Har kört;
1. Öppna i Pix
2. Dynamic crop.
3. ABE.
4. Lite tillskärpning.
5. Export tiff
6. Öppna i Photoshop CC 2019.
7. Balansera svärtan till neutral.
8. Stjärnmask.
10. Dra ur bakgrund.
11. Öka färg i stjärnor.
12. Slutfix/balans.

Tog väl 20 min kanske.
Väldigt snygga stjärnor fick du till.
Jag provade också med ABE, men efter an STF autostretch såg den så bedrövlig ut att jag gav upp. Inser nu att det inte är onormalt, bara att gå vidare - som du gjorde. Jag har mycket att lära om PI...

Ragnar
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Början på M13 - Tony Johansson

Post by kribba »

I och med att den redan var stretchad en gång i STF så undvek jag att göra om det en gång till. Bättre då att fintrimma med
levels/curves i Photoshop ( motsvarande finns i Pix men det är inte riktigt lika visuellt enkelt och snabbt som i PS ).
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.