Fyra kometer och en nebulosa...

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
Post Reply
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Fyra kometer och en nebulosa...

Post by jwarell »

...är långt mycket bättre än fyra bugg och en Coca Cola!

Tisdagskvällen 3 sep och natten var fantastiskt fin, diset som har legat tätt den senaste tiden försvann redan till natten innan men nu var det lugnt och riktigt torrt. Inga problem med dagg. Synd att man inte vet när dessa månfria perfekta nätter dyker upp i förväg så man kan planera för dem.

Jag var ute ett par timmar kring midnatt och gav mig på fyra kometer och Helixnebulosan eftersom den har fotats så flitigt på sistone. Jag obsade med min supersmidiga 25 cm SW dob från gården med ZLM på 6,6.

C/2018 W2 (AFRICANO) är en fin komet i Perseus strax söder om Dubbelhopen. Mag 10,8, diam 2,5’ och kondensationsgrad (DC) på 3 gjorde den till ett lätt objekt vid x42. En komet som alla borde kunna se, även med kraftig fältkikare.

Nästa blev C/2018 N2 (ASASSN) i Väduren. Lite svårare med mag 12,8, diam 1,5 och DC 5, alltså mer kondenserad. Sågs i x42 men gjorde obsen i x90.

Här passade jag på att byta till Helixnebulosan eftersom himlen var riktigt mörk och fin söderut, Fomalhaut lyste starkt några grader över horisonten. Det var ett år sedan jag såg Helix senast, på södra Öland med Timo K under Sagittariusträffen.

Jag såg nebulosan direkt i 8x50-sökaren när jag svepte över fältet. Den gjorde sig väl i x42 och UHC-filter. En bred oval ring där de södra och norra bågarna är ljusast och det mörka inre ovala hålet ser ut att sippra ut mot öster och väster. Hålet är marginellt ljusare än himlen utanför ringen. Bågarna flarar ut något i ändarna, särskilt mot öster. Flera ljusa stjärnor finns nära ringen mot väster, varav en 12m stjärna på utsidan av ringen mot NV och en 11,5m dubbelstjärna strax innanför ringen mot S.

Nästa komet blev 260P/McNaught nära C/2018 N2 i centrala Väduren. En liten diffus fläck, som en mycket liten klotformig oupplöst stjärnhop, mag 13,2 och diam 0,5’, DC 7. Obs i x90. Lätt att hitta. Inte ofta man ser så små kometer.

Sista kometen blev 29P/Schwassmann-Wachmann 1 som efter några år på sydliga deklinationer nu har klättrat raskt norrut och hittas i Fiskarna nästan mitt emellan eps Psc och Algenib. Den var extremt svår och jC är osäker på att jag såg den. Extremt diffus ca 13.0 mag, ca 1’ i diam och endast skymtad med indirekt seende. Andra observatörer är samstämmiga i allt utom magnituden som skattas ca 1,5 mag svagare, så det kan vara en inbillning. Har därför inte rapporterat den. Bara en upprepad obs med samma förutsättningar kan säkerställa observationen tror jag.

Nu är kometen inte i någon av sina många mindre utbrott, då kan den ljusna en mag eller mer och kondenseras kraftigt. De senaste två åren har jag sett den vid sådana tillfällen. En mycket intressant och dynamisk komet att följa regelbundet för er med CCD-kameror.

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Fyra kometer och en nebulosa...

Post by jwarell »

Har nu tittat på CCD-bilderna som jag tog i natt med 25 cm LX200 + SXV-H9. Fotade då alla dessa kometer och även C/2018 A3 (ATLAS).

Det blev uppenbart att jag inte hade sett 29P visuellt, den var ett par mag svagare än 260P och mindre. 29P kräver nog ett 40 cm teleskop för att ses visuellt för tillfället eller en mycket bättre himmel!

Johan
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Fyra kometer och en nebulosa...

Post by timokarhula »

Fina observationer. Jag försökte också se 29P/S-W från W.A. i förra veckan men kunde inte heller se den med 25cm. Hade bara en Interstellarum karta och kometen var ganska lågt. För övrigt såg jag 4 nya kometer Down Under vilket är de flesta jag sett där under en resa. Kommer hem idag efter 4 veckor. Skrivet från ett tråkigt Copenhagen Airport.

Förresten såg jag en fin stjärnhimmel ovanför Afghanistan i natt. Sommartriangeln, Delfinen mm. Inte mycket gatubelysning där i byarna!

/Timo K

Return to “Observationer”