Frågor efter test med ASI294MC PRO

Astronomiska CCD-kameror (ej webkameror)
Post Reply
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Frågor efter test med ASI294MC PRO

Post by taipan »

Fick en ny kamera igår och var tvungen att ge mig ut o testa den. Två frågor dök upp.
Kameran är en ASI 294MC PRO, körde den på gain 200 på min Esprit 80ED 400mm f/5.
Hade först och främst lite svårt att hitta exakt fokus. Fick röra extremt lite på microfokusen. Har försökt att få till backfocus till de 61mm som det står i manualen. Skulle nån mm fel där göra att det inte går att fokusera rätt? Eller är det bara problem med konstiga stjärnor som blir resultatet av det? fokuseraren är inte i något ändläge för info.

Sen testade jag att rikta teleskopet mot NGC7000. Tog ett par 180s samt 300s bilder. Bara 5-6 stycken så vet att det inte är mycket data men borde man inte se lite spår av nebulosan i dom bilderna? Kan se pyttelite om jag försöker stretcha lite i PS. Normalt eller inte? Behövs det fler bilder att stacka eller längre exponeringar?

Sen en grej till. Zoomar jag in mycket i en av bilderna i PS så ser jag att det är en liten ring runt stjärnorna. Sitter inte vid datorn nu så kan inte bifoga någon bild just nu men skulle det kunna vara en fokusgrej? Eller är det mitt IR/UV cut filter som spökar? Har filtret placerat i step down ringen mellan flattern och distans ringarna.. Borde det sitta närmare kameran? Filtret är detta:
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... ilter.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nån som kan hjälpa en nybörjare med dumma frågor?? :)
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Frågor efter test med ASI294MC PRO

Post by Martin F »

Många frågor och jag svarar gärna i den mån jag kan :)
Sitter med mobilen just nu men försöker svara mer ikväll.

Ja, fokus är väldigt känsligt. Även om du inte har så ofokuserat att stjärnorna ser suddiga ut så märks det på t.ex utdragna eller bananformade stjärnor i hörnen av bilden. Bahtinovmask rekommenderas!

Jo, du borde absolut se nebulosan om du stretchar bilden. I alla fall ser man mycket med autostretch i AstroPhotographyTool eller Pixinsight. Säker på att du prickat rätt område?

Skickat från min E5823 via Tapatalk
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Frågor efter test med ASI294MC PRO

Post by taipan »

Här är en bild som jag bara stackade lite snabbt i DSS, typ 6 bilder a 180s gain 200. Debayer inställd eftermin kamera. Bilden är rakt från DSS, bara exporterat med lite lägre upplösning och konverterad till jpg i PS för att kunna ladda upp här..
Tittar man på stjärnorna så ser dom ut att stämma överens med rätt område..
Attachments
Stackad hela1.jpg
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Frågor efter test med ASI294MC PRO

Post by Bengt »

Ser ut vara ur fokus . Inte en skarp stjärna i sikte på de svagare bakgrundsstjärnorna. I maxim dl kan man mäta fokus med ett värde finns inte den funktionen i det programmet du använder ?
Bengt
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Frågor efter test med ASI294MC PRO

Post by taipan »

Bengt wrote:Ser ut vara ur fokus . Inte en skarp stjärna i sikte på de svagare bakgrundsstjärnorna. I maxim dl kan man mäta fokus med ett värde finns inte den funktionen i det programmet du använder ?
Bengt

Jo den är inte helt i fukus somsagt, Fins en sådan funktion men första gången jag testade så inte helt lärt mig hur det fungerar. Fått till mig att de ringar jag ser runt bakgrundsstjärnorna kommer just från att den är ur fokus och inte mitt filter.
Får jobba lite på att lära mig fokusera. :)
Fast frågan kvarstår ju om jag missar nått mer då inte nebulosan är synlig på 180s eller 300s subbar.. Eller man kan ana den lite svagt men tycker den borde vara liite tydligare med så långa exponeringar..
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Frågor efter test med ASI294MC PRO

Post by taipan »

Bengt wrote:Ser ut vara ur fokus . Inte en skarp stjärna i sikte på de svagare bakgrundsstjärnorna. I maxim dl kan man mäta fokus med ett värde finns inte den funktionen i det programmet du använder ?
Bengt

Jo den är inte helt i fukus somsagt, Fins en sådan funktion men första gången jag testade så inte helt lärt mig hur det fungerar. Fått till mig att de ringar jag ser runt bakgrundsstjärnorna kommer just från att den är ur fokus och inte mitt filter.
Får jobba lite på att lära mig fokusera. :)
Fast frågan kvarstår ju om jag missar nått mer då inte nebulosan är synlig på 180s eller 300s subbar.. Eller man kan ana den lite svagt men tycker den borde vara liite tydligare med så långa exponeringar..
User avatar
pava0555
Posts: 373
Joined: 2018-02-26 22:08:17
spamtest: JA
Location: Stockholm

Re: Frågor efter test med ASI294MC PRO

Post by pava0555 »

Hej,
Kul att du slog till på en ASI294. Du kommer att ha mycket kul med den.
+1 på det Martin F skrev om Bathinov mask. Det bästa du kan göra för att få bra fokus är att använda en sådan mask.
Nordamerikanebulosan är rätt så svårt tycker jag. Prova att fota Veil nebulosan eller M27. Prova också att öka gain till 450. Jag brukar alltid testfota med hög gain (över 400 iaf) och kort exponerinstid innan jag tar bilder med lång exponeringstid och låg gain (jag kör också 200).
Clear skies,
Pablo

Utrustning: Orion XT12i, Celestron EdgeHD 8, Skywatcher Skymax 127 mm, TS Photoline 80mm F6, Lunt LS60THa, Canon 80D, ZWO ASI 294MC-Cool/174MM/290MM, Partner i SDST (Swedish Deep Sky Telescope) i Extremadura Spanien
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Frågor efter test med ASI294MC PRO

Post by taipan »

pava0555 wrote:Hej,
Kul att du slog till på en ASI294. Du kommer att ha mycket kul med den.
+1 på det Martin F skrev om Bathinov mask. Det bästa du kan göra för att få bra fokus är att använda en sådan mask.
Nordamerikanebulosan är rätt så svårt tycker jag. Prova att fota Veil nebulosan eller M27. Prova också att öka gain till 450. Jag brukar alltid testfota med hög gain (över 400 iaf) och kort exponerinstid innan jag tar bilder med lång exponeringstid och låg gain (jag kör också 200).
Har en såndär Bathinov mask och ska testa att använda den nästa gång. Fast det känns ok att man inte ser så mycket av nebulosan trots långa exponeringstider? Tror inte ASIAIR debayrar bilden i mobilen ioförsig...
Inga erfarenheter av filterhjul till den kameran? med 1,25'filter om det funkar utan för mycket vinjetering. Lite sugen på ett bara för att ha ir/uv, olika lps filter, dualband osv lätttillgängliga utan att behöva plocka med dom i onödan. Och släppa in dam i kameran...
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Frågor efter test med ASI294MC PRO

Post by bengtr »

Hej !

Jo du ligger mitt på nebulosan. Men du måste stretcha (mycket) i 16/32 bits filen. Och minska det gröna och ta fram det röda.
Nord.jpg
Nord.jpg (66.95 KiB) Viewed 7002 times
/bengtr
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Frågor efter test med ASI294MC PRO

Post by taipan »

Ok. Jag har lekt lite i PS här i eftermiddag och hittar oxå att den fins där. Nästa fototillfälle kan jag koncentrera mig på att ta bilder, nu när jag lärt mig polställa, platesolving samt hur guidningen funkar. Få lite bättre material att arbeta med i stackning och bildbehandling.
Ska googla lite tutorials oxå o lära mig lite mer om nivåer , rgb och stretching oxå. :)
Tack för svar. Kom gärna med mer tips om kameran om nån har något att säga.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Frågor efter test med ASI294MC PRO

Post by taipan »

Det fans visst lite av den där bakom.. :) Som sagt bara 5 st 180s bilder stackade så inte mycket att hänga i julgranen.
Då antar jag att det bara är att samla på sig 2-3 timmar totalt av 3-5min subar. Så man har lite mer att jobba med när man stretchar o grejer. Använda högsta gain för att kunna få till utsnittet innan man börjar fota med lägre för kvallite.
Föresten, jag som pysslat med vanligt foto. Där tänker man ju iso och inte gain, där en fördubbling av iso är en halvering av tid, ett bländarsteg. Hur funkar gain? Om man ökar från 120 till 250, eller 300??
Attachments
Stretshad.jpg
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Frågor efter test med ASI294MC PRO

Post by kribba »

Astro handlar nästan inget om gain/iso. Allt beror på hur många fotoner som träffar sensorn. Viktigt oxå att du exponerar så länge så du kommer
över brus tröskeln, men vid 180sek borde du lätt ligga över. Däremot om du bor i storstad så övertrumfar ljusföroreningarna lätt brus tröskeln.
Då har du att välja på;
1. Flytta dig och utrustningen till en mörkare plats med bättre SNR.
2. Med OSC kamera kan du titta på kraftiga ljusföroreningsfilter typ. duo eller tri band filter.
3. Det optimala här är mono kamera med filter.

Men en lovande början :good:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Frågor efter test med ASI294MC PRO

Post by taipan »

kribba wrote:Astro handlar nästan inget om gain/iso. Allt beror på hur många fotoner som träffar sensorn. Viktigt oxå att du exponerar så länge så du kommer
över brus tröskeln, men vid 180sek borde du lätt ligga över. Däremot om du bor i storstad så övertrumfar ljusföroreningarna lätt brus tröskeln.
Då har du att välja på;
1. Flytta dig och utrustningen till en mörkare plats med bättre SNR.
2. Med OSC kamera kan du titta på kraftiga ljusföroreningsfilter typ. duo eller tri band filter.
3. Det optimala här är mono kamera med filter.

Men en lovande början :good:

Tack. Jag brukar åka ut en liten bit utanför stan, skapliga förhållanden för att bara vara 10minuter hemifrån. Kollade lite på en snubbe som använde ett optalong 3bands filter tror jag det var för att få till väldigt bra bilder frånljusförorenad miljö med samma kamera. Vet att en mono är det bättre alternativet men vill inte att det ska bli för krångligt därför valde jag kameran som jag gjorde. Blir ju lite dyrare också med alla filter o filterhjul osv(fast jag funderar på ett filterhjul till min kamera för att enkelt skifta mellan ir/uv och olika ljusförorenings/smalbandsfilter) :)
Får köra så långa exponeringar det går utan att bilderna blir för ljusa tänkte jag. 300s funkade utmärkt med guidning igår när jag var ute. Går säkert att få till mycket längre än så också så länge jag kör med 400mm brännvidd..
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Frågor efter test med ASI294MC PRO

Post by kribba »

Vart bor du ungefär?
Jag bor oxå i stad. Denna bild är från Bortle4 zon
( du kan skymta Vintergatan med blotta ögat ). Runt
1 timmes körning från Stockholm. Inga filter bara
en vanlig DSLR.
viewtopic.php?t=18122" onclick="window.open(this.href);return false;
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Frågor efter test med ASI294MC PRO

Post by taipan »

Bor i Linköping. Kan bli problem om man ska fota lågt in över stan(norrut) givetvis men mer rakt upp och i övriga vädersträck är det ganska sjyst från där jag var och testade igår. Linkan är ju inte så stor så man får åka dit man kommer åt det man ska fota på ett bra sätt:)

Return to “CCD-kameror”