NGC 457 - Lasse Lindh

Bilder från galleriet
Post Reply
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Det finns många små fina stjärnhopar. Gnistrande stjärnor i många olika färgklasser. Hopen stod lågt i norr och höll på att fördunklas av en skärmvägg, så gick trådutlösaren sönder till kameran. En snabb reparation och jag hann få ett antal bilder inna hopen dök ner bakom väggen.
Hälsningar

Lasse
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Lasse. Kul med ett lite ovanlig objekt. Fina färger på stjärnorna! Själv är jag nu inne på tredje veckan utan grejor! Jag börjar få alvarliga Astroholisca störningar! I natt tex. så sov jag med min CCD kamera under kudden! Har även funderingar på att ta upp mitt teleskop på ovanvåningen. Där kan jag sitta och kika upp i min stjärnhimmel och låtsas att jag är ute...
User avatar
regulus1
Posts: 105
Joined: 2005-12-07 18:21:59
Location: Hindås

Post by regulus1 »

Det finns ett intressant avsnitt om NGC 457 i Burnham's Celestial Handbook. Phi Cassiopeiae, den ljusstarkaste stjärnan i hopen är troligen en av Vintergatans ljusstarkaste stjärnor. Om solen skulle befinna sig på samma avstånd så skulle man inte ens kunna se den i ett 20-tums teleskop!
Roger
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC 457 - Lasse Lindh

Post by Bengt »

Denna bild har jag missat . Riktigt fin Lasse.

Plåta faktiskt jag med en stjärnhop i går. . Perfekt att plåta vid månljus.
Gick mycket bättre än mitt galaxförsök

Bengt
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Tackar! Jo, stjärnhopar är det enda man kan ta ordentligt i månljus plus dis. Testade igårkväll igen och försökte mig på NGC 7789 som ligger ett stenkast från NGC 457. men det var för disigt. Rena katastrofen trots 10 minuters bild. Sedan var jag lite slö med fokuseringen också.... Den är ganska ljussvag. Kunde inte ens se den i teleskopet pga månljuset. Under mörk himmel så hade den blivit betydligt bättre.

http://www.swedbird.com/astro/ngc7789_1024.jpg
Hälsningar

Lasse

Return to “Bilder”