NGC7380 Wizard Nebula - Robert Habolin

Bilder från galleriet
Post Reply
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

NGC7380 Wizard Nebula - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC7380 Wizard Nebula
Exponering: LRGB 34x10 HA 61x20 O3 12x20
Fotograf: Robert Habolin
Teleskop: N-AG8
Kamera: Sbig ST-8300M
Kommentar: 30 timmar och first light med nya tuben! efter denna vinter får man va glad för det man får.... tänkte ta 50h först, men Ha som utgör det mesta detaljerna va ganska bra runt 20h så detta räckte helt ok! Ett väldigt ljussvagt object vid F8, men 8 tum är hyfsat stor öppning o samlar bra med fotoner ändå...

Image
Klicka for att se stor version av bilden

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC7380 Wizard Nebula - Robert Habolin

Post by kribba »

Ser ju fantastisk ut din nya tub om du får ett sånt här resultat redan vid first light!
Det är ju ett rätt ljussvagt o litet objekt när jag testade med 80mm tub. Är det fokallängden och seeing som
gör stjärnorna lite blurrade? Vet du vad du har för image scale?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC7380 Wizard Nebula - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

tack Kribba!

Detta Ritchey Chretien stjärnor, mycket mjukare än andra tuber, så dom är inte blurrade direkt utan bara mycket mjukare i sitt sken, och sen har jag inte skruvat dom så hårt heller så dom inte är så "spetsiga"

typ den största anledningen jag köpte tuben, kolla på det starkare stjärnorna, det härliga "sken" som blir runt dom är typiskt för RC's.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: NGC7380 Wizard Nebula - Robert Habolin

Post by ragge »

Tjusigt värre, grattis till den. Måste kännas fint att ha fixat både backfokusproblemet och kollimering etc så att grejorna kan börja leverera. Jag gillar att spikes:en är ganska måttliga, plus att stjärnorna förekommer i lite olika "storlekar" (ljusstyrka) - det ger lite 3d-känsla i bilden.
Man undrar om tuben har ett inbyggt molnfilter med tanke på hur många timmar som du fått med här. Själv har jag inte fått mycket uträttat på flera månader.

Ragnar
ati27
Posts: 42
Joined: 2016-11-13 08:54:37
spamtest: JA

Re: NGC7380 Wizard Nebula - Robert Habolin

Post by ati27 »

Det är en jättefint bild! 30 timmar? Men hur? :) Vädret var så dåligt hela januari och februar...
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC7380 Wizard Nebula - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Tackar!

Jo vädret... har tagit mig 3 månader att få till denna bilden... så de få nätter som varit nått har jag kört på! LRGB lyckades jag fånga i veckan då det var 2 månfria nätter med bland den bästa seeing jag haft här. otroligt krispigt.

gillar verkligen RC'n, men helt klart sugen på en Refractor igen... för widefield men även 120-140 mm öppning. Explore Scientific ser trevliga ut..

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: NGC7380 Wizard Nebula - Robert Habolin

Post by Martin F »

Tjusigt värre! Själv har jag tappat sugen lite grann så jag får nöja mig med att kolla bilder från er andra [emoji5]

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC7380 Wizard Nebula - Robert Habolin

Post by kribba »

Jo håller med om en refraktor 120-140mm skulle vara trevligt :D
Explore Scientific släppte väl en 140mm nyligen läste jag nån stans. TS har väl nån fin 130mm oxå.
Men man blir ju mer och mer frågande till hur mycket mer pengar man ska lägga ner på denna hobby med dom få
timmar om året man faktiskt får ut i praktiken, blir väldigt hög kostnad per timme även om man slår ut det
på några år...
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: NGC7380 Wizard Nebula - Robert Habolin

Post by hbar »

Gratulerar till en fin bild Robert.

Det blir inte så mycket skillnad i brännvidd om du skall upp i 120-140mm. Dessutom är dom tunga och dyra (har en WO158 a 15kg)... Du hittar en TS-Optics Photoline 130 mm f/7 triplet apo för dkr 9995 på danska forumet (tror den är osåld)
https://forum.astronomisk.dk/forums/top ... o-saelges/" onclick="window.open(this.href);return false;

/Håkan
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: NGC7380 Wizard Nebula - Robert Habolin

Post by kribba »

En refraktor är ju nått speciellt med ändå! Du Robert som kan det här med musik. Man borde väl kunna jämföra med alla som föredrar
analoga rörförstärkare för ljudkvaliten typ ? :D
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: NGC7380 Wizard Nebula - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

@hbar, Bra tips! tack!

@kribba, Jo det skulle man ju kunna jämföra... haha. Vet inte som var först, men det måste väl varit refraktorer i begynnelsen?

@Martin F ja det kommer och går intresset, helt klart. en sak jag märkt är vi är helt klart rätt limiterade på våra breddgrader både med vädret och seeingen. All exptid i världen kommer inte ge det där riktigt krispiga detaljerna man ser vissa får till, man inte flyttar ut sin rigg till Nevada öknen typ. Och det är lite tröstlöst ibland...

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop

Return to “Bilder”