Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 4

Utrustning och metoder.
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 4

Post by Datarolf »

Hej!

Igår kväll var det äntligen tillräckligt klart för att jag skulle kunna fortsätta proven med autoguidning och med min Celestron AVX montering. Den exakta konfigurationen och de tidigare vedermödorna finns beskrivna i del 1 - 3 av denna serie. Här tror jag nog att jag kommit till ett avslut i alla fall. Här följer först lite observationer från guideloggen. Vid mätningarna har teleskopet varit ganska bra polinställt, kablar under full kontroll, och vinden och andra ev skakningar i stort sett obefintliga. Guideteleskopet är anslutet direkt till en kraftfull P-series Lenovo bärbar dator med PHD2 och utan någon yttre hub inblandad via en ca 1,5m lång kabel. Monteringen är uppstartad med "Two star align" och normal följning igång.

Under bästa förhållanden tycks monteringen klara att guida med en noggrannhet av ca 2", se denna bild från ett lyckat avsnitt av guideloggen. Man kan notera att alla DEC-pulser går åt norr och att alla RA-pulser går åt öst,

Image

Efter att ha fått igång guidningen körde jag en sekvens med PHD2 Guiding Assistant, och avstängd guidning på lite olika sätt.

Image

Fram till 21:53 pågår Guiding Assistant med guidningen helt avstängd. Man kan se att DEC driftar norrut och och RA västerut. Detta är motsatt mot normalsekvensen ovan, men beror på att denna och följande guideloggar är från andra sidan av meridianen. Som synes av de listade mätresultaten är polinställningen inte perfelt och PHD2 rapporterar ett stort backlash.
21:53 går guidningen på i läge Auto igen, men från 22:05 är den helt avstängd. DEC driftar då som förväntat norr, och genom att då enbart guida i DEC riktning syd så blir kurvan snygg från ca 22:07. Men sedan. 22:09, sticker plötsligt DEC kraftigt syd, och eftersom det inte finns någon guidning norr så får jag snällt vänta på att kurvan vandrar tillbaka av sig själv till normalläget. Vid 22.11 händer samma sak så jag beslutar mig för att sätta på full guidning (Auto) igen, så att jag får kortare återställningstider. Slutsats: Det hjälper inte att stänga av guidningen i ena riktningen för att bli av med de stora spikarna DEC riktning syd. Sett mer i detalj med guidepulser är föloppet med avstängd DEC-guidning detta:

Image

Om jag nu fortsätter att köra med guidning=Auto och betraktar vad som händer så framträder ett regelbundet mönster med spikar i DEC med hyfsat jämna mellanrum:

Image

Jag tycker detta ganska tydligt visar att det finns något mekaniskt fel i monteringen som med några minuters mellanrum låser upp mekaniken på ett sådant sätt att guidningen inte förmår kompensera för det.

Tittar man mer i detalj på ett sådant "spikförlopp" ser det ut så här:

Image

Det är möjligt att det här skulle kunna klassas som "backlash" men jag tycker snarare det verkar vara ett allvarligare mekaniskt fel som gör att monteringen inte reagerar ens på ett stort antal stora guidepulser förrän efter mycket lång tid.

Så vad blir min slutsats: Jag anser att jag kommit till vägs ände med AVX-monteringen. Den har fullt tillfredsställande GoTo-funktion, den duger till visuella observationer och jag har tagit många bra bilder med DSLR och wide-field teleskop med den. Men den räcker inte till om man vill köra med CCD-kamera med måttligt stor sensor (ungefär halv fullformat), 700mm brännvidd och exponeringar längre än 60s, om ens då.

Så jag behöver titta på en ny montering - förslag mottas gärna. Och dessutom kunde det vara bra vad ni tycker jag ska sätta för pris på AVX:en när den kommer ut till försäljning här om ett tag.

Vänliga hälsningar
Rolf J
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 4

Post by Tannerswe »

Tråkigt att höra och se när det strular och man inte får ordning på sakerna.

Nu är jag inte så hemma på monteringar och fel men ger mig ändå in i diskussionen. Min montering, en SW NEQ6 Pro, fungerade helt ok när köpte den men jag rev ändå ner den och bytte ut samtliga lager och monterade remdrift på den och allt lirar på riktigt fint.

Men, någonstans när jag höll på med detta så vet jag att jag har sett tabeller med tider för när regelbundna fel och PEC fel uppstår i SW EQ monteringen och man utifrån tiden kan lokalisera vilket kugg eller snäckväxel som felet sitter i. Tror även att dessa tiden finns med i olika programvaror, som PECPrep, för att analysera PEC inspelningar.

Du har inte stött på något liknande för Celestrons monteringar?
Om du med hjälp av tiden kan lokalisera platsen mer noggrant så kan det ju underlätta om man vill öppna upp monteringen och ta en titt på lager och kugg och ev byta ut vissa delar.

För vad jag har förstått så är ditt fel inte 100% i sin regelbundenhet eller? Från 21:53 i din bild så ser det ju nästan ut att att det ev skulle kunna fungera att minimera felet med PEC träning.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 4

Post by Datarolf »

Hej!

Tack för tipset om att söka var felet sitter i mekaniken genom att analysera dess regelbundenhet. Men tyvärr har jag inte stött på något sådant program (ännu) för Celeströns monteringar. Själva drivmekanismen i AVX förefaller simpel: En stegmotor med ett kugghjul driver ett annat kugghjul med utväxling 1:1 vilket i sin tur sitter på en axel med en snäckskruv som kuggar i ett hjul som utför DEC-vridningen.

Efter att ha lagt ner så mycket tid på AVX som jag har gjort, och även hört andra som haft liknande problem med AVX, så tror jag det är dags för mig att lämna just den monteringen bakom mig. Det goda med laborerandet är att jag nu vet betydligt mer om vad man kan göra med PHD2 än jag visste innan. Det är värdefull kunskap i sig som kan komma till nytta i andra sammanhang.

Så jag letar alltså efter en uppgradering från AVX som ändå är lätt nog att kunna transporteras av en pensionär.

Vänliga hälsningar
Rolf J
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 4

Post by kribba »

Ioptron gör ju rätt lätta monteringar ( vissa modeller har även encoders ). Kan vara värt för dig o titta på!
Själv är jag nöjd med EQ-6. Den är byggd som en tanks, och väger tyvärr därefter (-:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 4

Post by magnuslar »

Hej!

Kan du inte posta själva loggen?

Om jag tittar på den sista av dina kurvor, så förklarar ju inte backlash att det blir en spik. Backlash kan förklara varför det är svårt att kompensera för den, men vad är det som trycker iväg den i första läget? Det är ju DEC så du driver inte där - om du bara låter den vara ska det ju bli en sakta drift som i din Guiding Assistant-kurva. Ibland kan man få såna spikar när det är för stor backlash-kompensering i PHD2, men den hade du stängt av här?

Jag tycker du ska posta den i PHD-forat. Där finns folk med samma montering. Jag har en Losmandy G11, och kan inte föreställa mig vad din kan få för sig. Eftersom det är DEC har du inte heller så stor nytta av frekvens-analys, med PecPrep eller PEMpro, tyvärr.

Magnus