Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 3

Utrustning och metoder.
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 3

Post by Datarolf »

Hej igen!
Har tagit tag i guidningsproblematiken med min Celestron AVX-montering, Lodestar X2 Autoguider, Orion 50mm guideteleskop och PHD2 guideprogram igen.

Vissa framsteg, om än inte fullständiga har uppnåtts på följande sätt:

* Jag har plockat isär AVX-monteringens drivning i RA och Dec och noggrant justerat kugghjulen för minimalt glapp.
* Jag är noggrannare vid polar alignment och ligger nu max ca 10' från polen
* Jag har ökat obalansen en smula i RA och Dec genom att flytta teleskop och motvikt en aning.

Den stora förbättringen fick jag emellertid när jag kopplade guidekameran direkt till en USB-ingång på datorn istället för att gå via en passiv USB-hub gemensam med CCD-kameran och filterhjulet på teleskopet. Lärdomen är att guideprocessen kräver så snabb kommunikation att en passiv hub och gemensam USB-kabel ner från teleskopet inte räcker till! På det sättet har jag kommit ner till ungefär 1,5" guidningsfel i medeltal, vilket nog är vad jag kan uppnå med den monteringen.

Nu är ändå inte allt frid och fröjd, och därför behöver jag fortsatt hjälp. Som ni kan se av diagrammet nedan fungerar guidningen OK som den ska i 2 - 8 minuter, sedan kommer plötsligt en oväntad spik i Dec på bortåt 20". Så fortsätter det under de tre timmar som teleskopet var riktat mot samma objekt (NGC 2403). Spikarna kommer inte med regelbundet avstånd, så de kan inte orsakas av att datorn är upptagen med nedladdning av CCD-bilden var 60s. Jag har också god koll på kablar etc, och vill påstå att det inte är vind eller annan rörelse som orsakat avvikelserna.

Så vad har ni för förslag att jag ska göra nu (mer än att jag alltid ska ta bilder på max 60s så att åtminstone några blir användbara)?


Image
User avatar
Tony
Posts: 483
Joined: 2015-05-03 13:21:31
spamtest: JA
Location: Borlänge

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 3

Post by Tony »

Om DEC kompenserar i samma riktning hela tiden (framgår inte) så kan man tänka sig att DEC bygger upp en spänning som utlöses med lite oregelbundna tider. Kolla med en indikatorklocka om du har nåt lagerspel på DEC.. Kan iofs vara för litet spel -går tungt..
GSO 305/1500 mm Messier 150/1200 mm guidetub
Guider: SSAG Alt Orion all in one Sökare: Vidvinkel + Astromania
Montering: egen tillv. ca 100 kg EQ-drive + EQ-Mod
Fast uppställd i ett obs på hjul. Canon EOS 1200D fullspectrum
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 3

Post by Datarolf »

Tack Tony, det verkar vara en möjlig teori. Det är korrekt att utslagen i Dec (nästan) alltid går i samma riktning. Jag har laborerat med drivningen och provat med både lite mindre och lite större glapp i kuggarna, utan att det avhjälpt felet. Möjligen kan det finnas något annat som kärvar, lagren som du föreslog, eller kanske rentav något i kabelaget som håller emot.

Jag noterar att felet möjligen verkar bli större när monteringen blivit riktigt nedkyld - 4 timmar i minus 10, vilket kan tala för att något mekaniskt då börjar kärva. Jag gissar att om det är lagerproblem så kommer jag kanske inte runt dem med denna AVX utan måste fundera på en ny montering.

Ska göra ett nytt experiment ikväll och se om jag blir något klokare.

Tack för synpunkterna och jag tar gärna emot fler!

Vänliga hälsningar
Rolf J
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 3

Post by ragge »

Datarolf wrote:* Jag har plockat isär AVX-monteringens drivning i RA och Dec och noggrant justerat kugghjulen för minimalt glapp.
Jag misstänker binding i DEC, dvs du har justerat för tight. I rumstemperatur skall det finnas ett tydligt spel (kolla hela varvet runt) när man känner på DEC- riktningen. Själv har jag ganska generöst spel i både DEC och RA, det gör inget om man bara kontrollerar det med obalans (obs att obalansen ändras i takt med klockan) eller fjädrar.

Ragnar
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 3

Post by magnuslar »

Hej!

Kan du inte posta guideloggen så man kan se mer i detalj? I bilden ser jag inte heller guidningspulserna, bara avvikelsen. Hur har du inställningarna för guidningen, aggressivitet och så?

Jag noterar två saker:

- vid varje DEC-spik är det också en RA-avvikelse åt samma håll. Aldrig åt andra. Det ser för mina ögon ut som om de hänger ihop. Som om nånting påverkat teleskopet fysiskt. Inga kablar som fastnar säger du - kan det vara nåt annat? Bindning i DEC borde inte ge den här korrelationen med RA, eller hur? (annars är nån slags bindning, för tajt som Ragnar säger, en mycket rimlig ide tänker jag)

- efter varje spik i DEC överkompenserar den. Varför det? Här behöver vi se på pulserna. Jag gissar att det har med backlash att göra. Inte för att det i sig spelar så stor roll för spikarna, men det kan hjälpa oss förstå vad som är igång här.

Har du guide-teleskop eller var har du guidekameran? Kan det vara nåt glapp där?

Mvh

Mangus
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 3

Post by Bengt »

Du har väl pec på den monteringen ?
Den hade jag laborerat med i detta fallet.

Bengt
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 3

Post by ragge »

Sådana här häftiga kast är inget som PEC kan fixa.

Ragnar
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 3

Post by Bengt »

Nej det håller jag med om Ragge . Mjuka rörelser krävs även för guidning såväl som pec Men min tanke och halmstrå var faktiskt pec är helt galet inställt .
Felet ser annars periodiskt ut som om den ligger något deffekt i mekaniken .

Bengt
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 3

Post by SvenP »

Jag känner igen denna rörelse från mina försök med min AVX, framförallt den högra delen av grafen. Jag fick vid något tillfälle sådana spikar med allt större amplitud både nedåt och i efterföljande korrektion norrut. Tyvärr hittade jag ingen lösning och det kunde se annorlunda ut vid nästa försök. Hoppas du lyckas bättre, AVX:en ska väl ändå kunna användas för autoguidning.

/SvenP
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 3

Post by Datarolf »

Hej och tack för återkopplingen. Eftersom vädret var bra även igår så gjorde jag ett nytt försök, Guidningen fungerade då utan några som helst problem i ca 2 timmar för att sedan plötsligt övergå till att ge stora avvikelser i DEC, dock inte den här gången som markerade spikar utan mer som de berg man ser i högra delen av kurvan på bilden, fast nu med upp till över 20" avvikelse i DEC.

Det är just detta som är så frustrerande. Jag kan få monteringen att fungera mer än en timma i sträck utan större avvikelse än 1,5" i medeltal och sedan plötsligt spårar det ur fullständigt. Jag trodde jag hade hittat en lösning när jag kopplade guidekameran direkt till datorn utan beroende av någon extern hub, men uppenbarligen var det inte hela lösningen om ens del av problemet. Guidekameran sitter förresten i ett separat guideteleskop som i sin tur är ordentligt fästat i tuben. Vågar påstå att det inte är något glapp där. Kan också nämna att jag fn kör PHD2 algoritmerna i "default-läge" alltså med den aggressivitet man får som default och utan backlash compensation.

Om man tittar närmare på guidepulserna i guideloggen när det spårar ur så förefaller det som om monteringen inte alls svarar på de pulser som ges under en ganska lång stund för att sedan slutligen "ge med sig" och i bästa fall svänga tillbaka till rätt följning igen. Jag laborerade med att balansera om motvikten när detta började hända för att få annan balans och "tryck" på drivningen, men det hade inte någon positiv effekt. Borde kanske också balanserat om teleskopet i fästet också, men detta är svårare så jag undvek detta.

Jag börjar luta åt att det som Sven P skriver är något skumt med själva AVX-monteringen, kanske mest sannolikt i mekaniken men ev också i elektroniken som ska reagera på guidepulserna.

Nästa steg är att jag än en gång ska plocka isär drivningen och öka glappet en aning där för att se om det hjälper mot att något "fastnar". Hjälper inte det så får jag nog "degradera" AVX:en till att enbart användas vid visuella observationer och se mig om efter en annan montering för foto. Fortsättning följer - tack för hjälpen och ytterligare teorier mottas tacksamt!

/Rolf J
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 3

Post by magnuslar »

Hej!

Märkligt problem.

Om monteringen inte reagerar på pulserna under en viss period, och sen gör det, så är det som jag tänker mig ett tydligt tecken på backlash. Vad händer om du sätter på backlash-kompensationen?

Kan det vara så att monteringen behöver rengöras och smörjas? Spikarna är det mest mystiska, tycker jag, och verkar tyda på nåt mekaniskt - inklusive att nåt är för tajt eller nåt som fastnar (kablar eller nåt - men det ska det ju inte vara).

Har du frågat i PHD-forat? Kanske andra med samma montering där kan komma med bra tips?

Magnus
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 3

Post by Martin F »

Min HEQ 5 gör så ibland, i vissa lägen nära Zenit. Tror det är när den liksom balanserar på backlash.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 3

Post by ragge »

Datarolf wrote:Jag kan få monteringen att fungera mer än en timma i sträck utan större avvikelse än 1,5" i medeltal och sedan plötsligt spårar det ur fullständigt.

När monteringen sakta svalnar efter att du tagit ut den kan toleranserna påverkas så att du får en väldigt liten binding i kuggarna (det behövs så lite för att ge symptom). Ställ ut monteringen en hel (kall) natt och gå sedan ut och känn om det finns något spel i DEC (men du behöver kolla hela varvet runt, dvs kör DEC-motorn en bit, känn efter, kör en bit till osv). Om det finns något/några läge(n) där du inte kan känna ett tydligt spel så har du felet där.
Datarolf wrote:Jag laborerade med att balansera om motvikten när detta började hända för att få annan balans och "tryck" på drivningen, men det hade inte någon positiv effekt. Borde kanske också balanserat om teleskopet i fästet också, men detta är svårare så jag undvek detta.
Om problemet är i DEC så har inte motvikterna någon påverkan.

Ragnar
User avatar
dragneg
Posts: 81
Joined: 2016-09-05 16:55:40
spamtest: JA

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 3

Post by dragneg »

Hej Rolf.

Jag är tyvärr ingen PHD2-expert men har lite funderingar och tankar jag testat själv när det bråkat.



Balansera så exakt som möjligt i både DEC och RA till du hittat en trolig orsak till spikarna.

Om du kör Guiding Assistant en längre stund, så bör du få en DEC-kurva som i stort sett endast varierar på grund av seeing och oprecis poljustering. Där skall inte spikarna finnas med. Du får också monteringens periodiska fel i RA presenterat.
I slutet av GA-körningen mäter PHD2 monteringens DEC-backlash. Om monteringens back lash är stor, föreslår GA DEC-guiding i endast en riktning, vilket kan vara intressant att pröva.

Om du har spänningar som byggs upp och resulterar i spikar när de släpper, så bör du genom en medveten felriktning av poljusteringen åt andra hållet, jämfört med den du hade under körningen ovan, få spikarna åt andra hållet. Byggs de eventuella spänningarna upp endast åt ena hållet, så bör de inte finnas med när poljusteringen är fel åt andra hållet.

Efter meridian flip tycker jag också att spikarna bör byta riktning eller försvinna.



Här är några mycket bra länkar om PHD-krångel:
https://openphdguiding.org/Analyzing_PH ... e_Logs.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.stark-labs.com/craig/resourc ... uiding.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
https://openphdguiding.org/man-dev/Trouble_shooting.htm" onclick="window.open(this.href);return false; en bit ner hittar du ”Measuring the Mount's Behavior”



Kommentera gärna om jag har fel, så kanske vi kan lära oss något allihop.

/anders
Anders Gengård, Partille
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Guidningsproblem - behöver hjälp av en PHD2-expert! - Del 3

Post by Datarolf »

Tack alla ni som svarat än en gång! Jag ska prova förslagen och lovar att återkomma med ytterligare rapporter. Tack också Anders för bra länkar!

Vänliga hälsningar
Rolf J