M51 - Bengt Svensson

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

M51 - Bengt Svensson

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: M51
Exponering: 3 h lum + 3x25min RGB
Fotograf: Bengt Svensson
Kommentar: Knpigt objekt att bildbehandla .Månljus och ett knepigt centrum på galaxen . Bilden är beskärd

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Lasse
Posts: 266
Joined: 2005-12-06 11:22:33
Location: Lund
Contact:

Post by Lasse »

Fenomenalt bra bild för att vara tagen i månljus. Du hade kanske mindre dis än jag?
Hälsningar

Lasse
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Jag tycker den blev mycket trevlig. Speciellt med tanke på mpnen som stör och göt galaxfotandet svårare.

Använde du barlow för att fotografera detta?
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Tack grabbar!
Hade om jag ska vara ärlig hoppats på snäppet bätte bild. Men som sagt månens ljus med ljusförorenad natthimmel ställde till det mer än jag trodde. KAnske jobbar lite till med bilden och kanske lägger ut fullformat bilden på hemsidan också.

Känns skönt att iallafall äntligen fått ordning på guidning nu . Medicinen hette woc med större brännvidd + balansering och en barlow imellan .



Bilden är förstorad Robert i datorn alltså ingen barlow .


Bengt
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej Bengt

Fin bild! Har varit lost ett par dagar nu (är han inte alltid det :), jag har varit i Sweichz och kollat på en maskin. Kan meddela att himlen inte var fin där heller. Framåt kvällen så smög diset sig in bland bergen! Våren hade däremot kommit mycket längre där. Träden stod precis i det läget då dom håller på att brista (i knopparna).

Hemma i Svedala igen och inte ett knyst från Erik. Hoppas på att få mina grejor nästa vecka...

Men och andra sidan då är det väl fullmåne så det kan väll kvitta!

Mvh //Micke

Return to “Bilder”