IC410 Tadpoles - Robert Habolin

Bilder från galleriet
Post Reply
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

IC410 Tadpoles - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC410 Tadpoles
Exponering:
Fotograf: Robert Habolin
Teleskop: N-AG8
Kamera: Sbig ST-8300M
Kommentar: I brist på väder och kollimeringsutrustning så kan man ju alltid gå tillbaka till gammal data o labba.. Denna fick ett nytt djup tycker jag! Exp tiden kommer jag inte ihåg, men säkert runt 15-20h. 20min subbar. Process i Photoshop.

Image
Klicka for att se stor version av bilden

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: IC410 Tadpoles - Robert Habolin

Post by MartinS »

Riktigt Stiligt! 15-20 timmar kan man ju bara drömma om att få ihop för tillfället... Gillar verkligen djupet i bilden, lite 3D känsla. Vad skulle du säga är nyckeln till detta? Givetvis är exp väsentlig men ändå ganska stor skillnad mot din tidigare version.

Känns som att färgerna hjälper till just i din bild. Kan inte riktigt sätta fingret på exakt vad det är som gör att vissa bilder får ett sådant djup.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: IC410 Tadpoles - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Tack Martin!

Jag jobbar väldigt mycket med nått jag kallar "selective lighting"

jag gör väldigt starka curves layers som jag sen "gömmer" med mask och målar fram med penseln i masken de ställen på bilden som redan är ljusa, som sedan blurras ( masken ) och blendas in i lagom styrka. Och sen tvärtom om med de mörka delarna. Egenligen är det bara en kontrast höjning i praktiken, men det ger mig en enorm kontroll över "ljuset" i bilden. Så 3D känslan/ effekten är nått jag bygger upp lager för lager helt enkelt. Färgerna hjälper ju till givetvis.

I stort sett alla mina justeringar sker i nya lager som maskas och sen penslas fram på det ställen jag vill ha det. Mer kontroll, och kanske lite mer artistiskt oxo på nått sätt..

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: IC410 Tadpoles - Robert Habolin

Post by ragge »

Snyggt fångat och bearbetat Robert ! Skarpt och fint utan artefakter.
Om jag ändå skall hitta något så skulle jag nog ha kört en HLVG på stjärnorna för att få dem lite mer blåa i stället för cyan - men det är en petitess i det stora hela.

Ragnar
MartinS
Posts: 347
Joined: 2016-06-26 13:33:40
spamtest: JA

Re: IC410 Tadpoles - Robert Habolin

Post by MartinS »

Ok, intressant. Jag har börjat experimentera lite med en liknande metod där jag kör High Pass filter med ganska stor radie och sedan hård noise reduktion för att inte introducerar brus. Detta ger i praktiken en lokal kontrast höjning när jag målar in vissa mörka stråk men lätt att göra lite för mycket.

För övrigt hade jag en diskussion om färger och djup med min tjej igår och hon menar på att det finns teorier om att våra hjärnor undermedvetet uppfattar nyanser av blått att vara mer avlägsna. Känns ganska logiskt med tanke på att det blir ej blå tint på avlägsna objekt pga atmosfären. När jag tittar på din bild så känns det naturligt att de röda partierna ligger i förgrunden men har egentligen inga vetenskapliga belägg för detta. :)
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: IC410 Tadpoles - Robert Habolin

Post by Tannerswe »

Snyggt och en riktigt bra edit!

Ibland är det inte fel att gå tillbaka till gamla data och ge dem en ny omgång. Man får ju åtminstone hoppas på att man blir bättre med tiden och att man lär sig nya tekniker att ta det något steg till.

Jag har en 2" Howie Glatter laser med bla ringmönster som kan underlätta med en RC, om du vill låna. Den hjälper inte mot vädret men det andra [emoji1]

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: IC410 Tadpoles - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

Martin, väldigt intressant! visst ser det ut som det blå ligger längre bort, helt klart. typ som inkapslat i HA molnen.


Jörgen, jag har en Howie glatter redan, och får projection discen i veckan! Men tack för erbjudandet!

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: IC410 Tadpoles - Robert Habolin

Post by Martin F »

Kanonsnyggt! Håller med tidigare talare om att få stjärnorna lite mindre grön/cyan men annars har jag inget att komma med :)

Med sånt här väder får man ju nöja sig med att reprocessa gammal data...

Skickat från min E5823 via Tapatalk
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: IC410 Tadpoles - Robert Habolin

Post by Robert Habolin »

håller med, mer blå o mindre cyan i de blåa stjärnorna. och även lite mindre saturation. blir ju lite artificiellt om stjärnorna är alltför färgglada..

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop

Return to “Bilder”