Jupiter med 4 månar - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Jupiter med 4 månar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter med 4 månar
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: First light för OrionOptics UK CT-10\" f/4,8, inte ordentligt kolimerad.
2.000 bilder fotograferad kl. 23:35. Månarna är 200 bilder.
I går natt var det ganska bra förhållanden när molnen skingrades lite efter kl.22. och Jupiter var bara en dag från opposition.
Dessutom ligger nu Uranus mycket nära Jupiter ock båda kunde ses i samma synfält med låg förstoring.
Eftersom månarna ligger nästan alla på maximal elongation så fick det bli en väldigt utdragen bild.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Jupiter med 4 månar - Peter Rosén

Post by Bengt »

Fin bild och gratis till ny tillskottet.

Bara en undran varför använder du inte en barlow till den tuben .Den tål ju verkligen gå upp i f.tal för denna typen av foto?

Visserligen får du kanske inte med alla månar men väl fina molnstrukturer på Jupiter.


Bengt
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter med 4 månar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Hej Bengt,
Du har helt rätt och den är faktiskt tagen med 2,5x Televue Powermate.
Det var sent i natt när jag la upp den så jag glömde denna uppgift.
Månarna har jag fått med genom att ta totalt 3 bilder i bredd.

Nya teleskopet köpte jag begagnat från England men säljaren hade inte förpackat spegeln separat så spegelhållaren har skadats under transporten.
Jag har varit inne och pillat och kolimerat enligt bästa förmåga och detta var det bästa jag kunde få till under rådande omständigheter. Ändå så är jag inte missnöjd då jag tycker att det är en av de bättre Jupiterbilder som jag har tagit. I okularet visade Jupiter upp otroligt mycket detaljer.
Jag för en diskussion med en tekniker hos OO-UK för vilka åtgärder som behövs.
Jag kan redan nu nämna några av dess starka sidor men återkommer med en lite utförligare presentation när den så småningom är åtgärdad:

- Lättvikts kolfibertub.
- Otroligt fin spegel med λ/10.
- Jättemycket backfokus, på gränsen till för mycket, men jag har inte testat med filterhjul osv. Då kanske det behövs.
- Levereras med 3 fläktar monterade på spegelhållaren (har inte testat ännu).
- Huvudspegeln verkar totalt okänslig för dagg, även när det rinner på utsidan av tuben.

/*Peter R

Return to “Bilder”