Söker ett astrofoto teleskop

Här kan registrerade medlemmar skriva om vad dom söker. OBS! Endast som har med astronomi att göra.
Post Reply
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Söker ett astrofoto teleskop

Post by Starfish »

Hej jag söker ett astrofototeleskop (RC,Apo,FotoNewt) komplett med flattener/reducer/comacorr/telekompressor samt dslr adapter Eos på 550-1050 fokal för runt 5700 kr
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Söker ett astrofoto teleskop

Post by Robert Habolin »

ska du ha nått av värde för att fota med får du nog tyvärr lägga mer pengar än så.

annars är det bästa du kan hitta för det pengarna en ED typ. men var det inte det du precis sålde??

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Söker ett astrofoto teleskop

Post by Martin F »

Ja, om man inte letar begagnad Newton, t.ex en 150-PDS. Den funkar Ok för foto. Men jag tycker det verkar konstigt att först köpa ett helt OK teleskop och sen sälja det direkt, utan att ens prova med det först...

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Söker ett astrofoto teleskop

Post by kribba »

Testade du din ED nån gång? Jag plåtar ju med en ED ( visserligen med en bra reducer ). Har funkat utan några som helst problem.
70-80mm är ju oxå en förlåtande brännvidd att börja med . Du har ju ett ton med grejer o plåta med en sådan.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Söker ett astrofoto teleskop

Post by Jonas »

Jag håller med de andra. Om du inte redan sålt utrustningen, behåll den! Det är en alldeles utmärkt utrustning att börja astrofota med.
/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: Söker ett astrofoto teleskop

Post by Robert Habolin »

Jag började med en Skywatcher ED80 dubblett. kanon teleskop som jag önskar att jag haft kvar. ska köpa nått liknande och ha som piggyback för widefield på min RC8. Som Kribba säger, grymt bra fokallängd att börja med oxo. Och du kan fota det flesta objekt på himlen. Jag hade en flattener till min, och vad jag minns var det bra stjärnor ända ut i kanten. Tror några av mina första bilder här på Astronet är tagna med den.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Söker ett astrofoto teleskop

Post by Starfish »

Ok har inte sålt den än jag har ju två st fast bara en med flattener och dslr och allt extra morsan fick ju den andra men kollar bara runt vad jag hade kunnat få för de om jag hade sålt det, har fortfarande kvar den.

Mvh Marko
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Re: Söker ett astrofoto teleskop

Post by -chrille- »

Jag funderar på att skaffa en liten apo refraktor max 350-400mm brännvidd primärt för astrofoto men vill gärna kunna använda grejerna dagtid också. Är det möjligt att använda ett refraktorteleskop som tubkikare med rättvändande prisma? Går det att få fokus ner till en närgräns på ca 10-20 meter avstånd?
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Söker ett astrofoto teleskop

Post by Starfish »

Jag når fokus med min på 5 meters avstånd ställde precis in guideteleskopet att centrera allt i min main och main tuben 72ed fick jag fokus på blommor utanför fönstret som sagt 5 meter ifrån min tub och allt jag har är en flattener och dslr adapter

Skickat från min SM-G965F via Tapatalk
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !

Return to “Köpes”