Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Metoder för astrofotografering
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by -chrille- »

Nu har jag haft möjlighet att testa min astrofoto-rigg för första gången. Detta var mest ett test för att se om monteringen fungerade som den skulle.

Det blev knappt 30min total exponeringstid fördelat på 40 sekunders bilder. Tog några darks med linslocket på och även flats med enhetligt grå bakgrund.

Stackade med DeepSkyStacker genom WineSkin på Mac.

Kamera: Canon 7D mkII(omoddad)
Objektiv: Sigma 105mm f1.4 Art
Montering: Fornax Lightrack II på stålpir

Fotade med bländare f/2.2, ISO 1600 och slutartid på 40sek. Det var klar och fin himmel utan måne men dock drog det över lite dis efter kondensstrimma från ett flygplan.

Tycker ni bilderna ser okej ut med ett resultat att förvänta sig?

Jag har inte helt klart för mig vilka inställningar som ger bäst resultat i DSS. Ibland blir stackningen väldigt mörk och ibland lik en enskild light frame. Vad ska man sikta mot? Se bifogade bilder.

Den svåraste biten är bildbehandling efter stackning. Har ni några tips på hur gå tillväga för att få fram så mycket som möjligt?

Hur vet man vilka färger som är naturliga och dess intensitet?

Jag har Lightroom 6 för att redigera bilder men känner att programmet är rätt begränsad för astrofoto. Är det Photoshop som gäller?

Tips och tricks till en nybörjare uppskattas :good:

Edit: alla bilder fotade i råformat.
Attachments
Light_frame
Light_frame
DSS_2
DSS_2
DSS
DSS
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by kribba »

Du kan ju prova Gimp för Mac om du inte har Photoshop. Den är gratis.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by Fredrikdb »

Tips och tricks delar Tony Hallas med sig av 12:45 min in i denna video
https://www.youtube.com/watch?v=PZoCJBLAYEs&t=768s" onclick="window.open(this.href);return false;


/F
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by Peter R »

Hej Crille,

Det är nog många som kan ge dig tips om dedicerade astroprogram.
Jag jobbar bara med Photoshop CS6 och fick fram följande resultat från din jpeg-bild.

/*Peter
9A790288-1095-451A-A3E8-1569D10FFF55-2PR.jpg
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by Starfish »

Enkel kurva, exponerings ökning och hög kontrast samt temperatur utjämning, gjorde denna på mobilen med lightroom free.. kan göra ett mer utdraget steg för steg på bildbehandlingen men har inte tid nu är på besök hos föräldrarna men hade jag kunnat få låna rådatan till den här bilden så hade det varit lättare att berätta hur allt fungerar o vad det gör för bilden, så kan du börja med att ladda ner trial versionen av photoshop och ansöka om trial till pixinsight så kan jag guida dig i nästa steg? Har datorn imorgon
Attachments
DSS remake
DSS remake
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by -chrille- »

Tack ska ni ha och mycket generöst att ta er tiden att redigera :good: Det är imponerande hur mycket data som finns i bildfilen! Den bildkvalitet du, Peter, postade är något jag vill kunna åstadkomma. Bilden är mjukare med jämnare gradienter, små stjärnor men ändå distinkta och skarpa utan fula artefakter.

Jag ska skaffa en prenumeration på Photoshop CC för redigering. Har använt Lightroom i många år för fotoredigering men just för astro tycker jag att den begränsar(även om det kanske är min erfarenhet som är den största begränsningen just nu). Jag tror möjligheten med att arbeta i separata lager kan vara en stor fördel för redigering av astrofoto.

Nu har jag varit ute och fotat lite mer och samlat 50 minuter data fördelat på 1 minuters sub-filer. Objektet är NGC7000 taget med Canon 7D mkII och Canon 200mm f/2.8. Här använde jag bländare f4 och ISO1600. Montering Fornax Lightrack II. Det finns mycket kvar att lära om det tekniska med polinställning, fokusering, optimal exponeringstid i sub-filerna med mera. Kom gärna med kritik på de bitarna också.

Här finns den stackade tiff-filen om ni vill leka, drygt 200Mb i storlek: https://www.dropbox.com/s/00lerzi6ymj1h ... 0.tif?dl=0" onclick="window.open(this.href);return false;

Alla råd och tips välkomnas :)

/Christian
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by kribba »

Det är nått märkligt med dina färgkanaler. När jag öppnar bilden i Photoshop är den grön. Har du kört fel pattern i debayer?
Även om jag byter rgb kanaler så är det inte helt rätt.
Attachments
b.jpg
a.jpg
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by Starfish »

kribba wrote:Det är nått märkligt med dina färgkanaler. När jag öppnar bilden i Photoshop är den grön. Har du kört fel pattern i debayer?
Även om jag byter rgb kanaler så är det inte helt rätt.
Det fixar sig lätt med lite tweakning i pixinsight med curvorna och colour calibration :D
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by Starfish »

Gött att det tar typ en halvtimma för o deconvolutionera bilden p.g.a storleken haha hääärligt
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by kribba »

Den nedre bilden är stretch i Pixinsight och därefter öppnad i Photoshop. Övre bilden är bytta rgb kanaler. Känns som fel
debayer. Testa du oxå
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by Starfish »

Kan visa vart jag kommit efter den här nedrans deconen är klar, jag drog ur det gröna med scnr och även rött och blått o gör ett lum lager av det sen tar jag bilden igen o drar i ps med lite selective colour :) tror det kan bli bra om man bara lyckas få fram det röda ur bilden :)
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
User avatar
Starfish
Posts: 680
Joined: 2012-11-19 19:49:49
spamtest: JA

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by Starfish »

Så här långt har jag kommit :)
Attachments
TemporaryActionCopy.jpg
NEQ6 Pro | SW Evo 72ED Doublet 420 mm /f.5.8mm | PixInsight, PS, DSS, StarTools, APT | Astronomik UHC CI

Don't tell me the sky is the limit when we have footprints on the moon !
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by -chrille- »

Härligt med feedback, tack :good:

Det är alltså fel i stackningen av bilderna? Körde DSS med samma inställningar som bilden i min första post och den blev ju okej. Ser även jag att bilden på NGC7000 är grön när jag importerar tiffen i Lightroom och ökar exponering. Då bör jag kunna lösa detta genom att göra ny stackning? Återkommer.

Förresten, vad menas med att deconvolutionera? Är det bra eller dåligt att det tar tid att göra den processen? :shy:


Edit: på den sista bilden i tråden tycker jag mig se en mörkare ram runt bilden, en smal strimma i kanterna. Är det stackningen som gör det? Sedan är bilden inte så skarp. Är det jag som misslyckats med fokuseringen?
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by Peter R »

Hej Crille,

Ja, som du själv och andra har påpekat så är dels filen grön och verkar felaktigt debayerad då bayermönstret syns i din bild.
Jag har ändå gjort ett försök på din fil i Photoshop med 2 olika metoder som jag sedan har vägt ihop.
Även om detta är ett Ha-område så finns det ett överskott av rött en avsaknad av blått och grönt i den korrigerade bilden.
Men det är absolut inget fel på din signal :good:
Bilden är nerskakad till 50%
Det skulle vara spännande med en recension av din Fornax Lightrack II så småningom.

/*Peter R
NGC7000 colorcorrection-rot-3HPR.jpg
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: Första bilddata, hur gå vidare med bildbehandling?

Post by Martin F »

Kan du testa att stacka om bilden och dubbelkolla alla inställningar i DSS? Kolla gärna nån tutorial på Youtube så att allt blir rätt.

Skickat från min E5823 via Tapatalk