M33 Triangullum Galaxy - Lars-Gunnar Wässing

Bilder från galleriet
Post Reply
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

M33 Triangullum Galaxy - Lars-Gunnar Wässing

Post by Lars-Gunnar »

Ny bild i galleriet
Objekt: M33 Triangullum Galaxy
Exponering: 3x10min LRGB
Fotograf: Lars-Gunnar Wässing
Kommentar: Hej,

En liten bild sista dagen på semestern, fantastisk seeing i natt. Tog inga flats, trodde jag skulle klara mig men jag såg två blaffor under bildbehandlingen, får fixa detta senare.

/LG

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M33 Triangullum Galaxy - Lars-Gunnar Wässing

Post by Bengt »

O la la :shock:

Ser jag rätt 3x10 min med en liten 4" are och en sån fantastisk bild??

Bengt
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: M33 Triangullum Galaxy - Lars-Gunnar Wässing

Post by Lars-Gunnar »

Godmorgon,

Herrn är uppe tidigt ser jag, har sovit max 2tim i natt men känner mig inte trött (ännu). Bara 3x10min men luften i natt trots skaddan kändes närmas transparent, har inte varit med om detta tidigare, helt otroligt.
Jag körde igenom denna bildserien med CCDap4 otroligt program när man får ordning på det. Det ända jag retar mig på är att inte G11:an har mer noggranhet i positioneringen, ville haft bilden i mitten, måste nog ställa glappet i snäckan, har inte gjort detta på 2år.

Kul att du gillade bilden, sånt vill man höra på morgonkvisten.

/LG
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M33 Triangullum Galaxy - Lars-Gunnar Wässing

Post by Bengt »

Efter en sån bild förstår jag du svävar fram. Är imponerad över hur fint din ccd registrerar de röda områdena i denna galax.
Som sagt grymt imponerad över att lyckas ta en sådan bild LRGB med ljusföroreningar som ställer till det.
När det gäller få det mitt på chippet så är det säkert bara lite fler aligment du saknar. Brukar bli bättre och bättre. Det händer ju också ibland att den "slirar" om man inte spänt låsskruvarna tillräckligt. Har också hänt mig någon gång då blir det helt fel. Själv använder jag aldrig maxim när jag varken fokuserar eller alignar mitt objekt på chippet. Tycker astroart är smidigare att använda.

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M33 Triangullum Galaxy - Lars-Gunnar Wässing

Post by Robert »

Riktigt fin bild du har fått till och jag gillar att bakgrunden inte är helt svart.

Något man har lärt sig med flats nu är att fuskar man och hoppar över det ångrar man sig alltid då man skall bildbehandla :)
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: M33 Triangullum Galaxy - Lars-Gunnar Wässing

Post by Lazze »

Grymt fin bild på M33. Fokus verkar klockren och jag gillar också den mjuka bildbehandlingen.

/Lasse
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: M33 Triangullum Galaxy - Lars-Gunnar Wässing

Post by GAIS »

Trevligt var ordet. Helfin bild med otroligt bra skärpa.

Skönt att höra att att inte bara jag har/hade problem med G11'an :wink:


När du säger 3x10min, är det 3x10min per färg dito för Lum (dvs totalt 120min?)
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: M33 Triangullum Galaxy - Lars-Gunnar Wässing

Post by Lars-Gunnar »

Hej,

Tackar för den positiva uppmärksamheten, det är 3x10min i varje färgkanal så det blir en körtid på 120min totalt, hoppas inte jag orsakade något missförstånd. Det verkar i alla fall denna kvällen vara optimalt med 10 minuters exponeringstid. Det blir väldigt stor skillnad om man går upp till 10minuter i delexponeringarna, har tidigare bara kört 5 min och då tycker inte jag alls det blir samma detaljrikedom även om man kör fler exponeringar.

G11:an tycker jag tuggar på fint och har inte en enda gång svikit mig, det är vid full automation via CCPap4 och vid slewing som den kan hamna lite på sned, men jag skall göra en bättre modell och justera snäckorna lite så brukar det bli bra. Vi får inte vara för stygga mot våra gamla trotjänare dom har tjänat oss väl..

M.v.h

LG
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: M33 Triangullum Galaxy - Lars-Gunnar Wässing

Post by skafar65 »

Hej

Tycker detta är en av de snyggaste bilder som någonsin lagts upp här på Astronet! Framför allt då man kikar på bilden i det lilla formatet. Jag hade nog valt att göra något mellanting mellan fullstorlek och förhandsvisningsbilden. Mjuk och fin i färgerna, naturliga stjärnor med fin färg i, otroligt fina detlajer i hela Galaxen!

Vi lyfter på hatten i Valleberga! //Micke

Return to “Bilder”