Guidning stand alone eller via dator?

Post Reply
Karl Sitell
Posts: 33
Joined: 2016-11-27 20:48:00
spamtest: JA

Guidning stand alone eller via dator?

Post by Karl Sitell »

Hej alla

Jag skriver för att få lite köpråd om vad som fungerar i praktiken gällande guidning. Under våren 2018 testade jag fotografering med en EOS1010D (?) tillsammans med min Skywatcher Explorer-150PDS 750mm EQ5 Pro utan guidning. Om jag la tid på polinställningen gick det att ta bilder på upp mot 60 sekunder med ok resultat. När polinställningen var sämre blev även bilderna sämre, så klart.

Då jag gärna fortsätter med astrofoto förstår jag att jag behöver investera i någon form av guidning. Min fråga till detta forum är om jag bör satsa på en fristående autoguider (SW Synguider eller Nexguider) eller köra med PHD2 på dator och en en kamera typ Orion Starshoot, eller liknande.

Det är lätt att tänka sig att det i långa loppet är enklare att använda datorn med de möjligheter det ger. Själva idén att slippa dator är naturligtvis tilltalande men fristående guider verkar ha en del krävande begränsningar. Eller är det här jag tar fel? Kanske är fristående enkelt och bra!?

Om jag trots allt kör med en fristående guide finns det då någon ni skulle rekommendera i första hand?

Om jag kör på dator-spåret verkar det finnas guidare i många prisklasser: Något av paketet för under 3000 kr plus frakt är tilltalande men räcker kvaliteten för en nybörjare som hoppas kunna utvecklas en liten smula? Eller är detta paket uppenbart mycket bättre https://astro.astrosweden.se/sv/article ... ider-paket" onclick="window.open(this.href);return false;

En sista fråga... Kan jag använda en 6x30-sökare som guideteleskop. Antar att det inte går...

Vore verkligen uppskattat att höra vad ni tänker kring detta! Alla tips mottages med stor tacksamhet!

Mvh Karl Sitell
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Guidning stand alone eller via dator?

Post by kribba »

Jag började med en begagnad Synguider ( samma som Nexguider ) med ett vanligt 50mm TS guide teleskop.
Fungerar, men rätt snart ville jag börja automatisera min plåtningar och köpte Backyard EOS för att kunna styra
kameran. Nästa steg var att dumpa hand kontrollern till monteringen och styra allt kamera/montering/guide
från datorn. Det ger även möjlighet till "plate solving" så monteringen automatiskt hittar till dina objekt du
vill fotografera tom. så exakt så du kan återkomma till samma utsnitt flera nätter efter varandra. Kolla ATP ( gratis i enkla versionen )!

Min rekommendation om du inte vill låsa dig i framtiden är således via dator PHD för guidning med t.ex.
ett TS guide teleskop och kanske ASI 120 ( finns andra liknande kameror oxå ) som guide kamera. Lycka till.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Guidning stand alone eller via dator?

Post by Jonas »

Hej Karl,

Jag har alltid kört standalone utan dator eftersom jag inte vill besväras av ljus från datorn och dessutom minimera utrustningen när jag uppsöker mörka platser-
Med det sagt, har jag inte alltid haft tur med fristående autoguiders. Jag körde länge med italienska Smartguider och oftast fungerade den bra men det var ibland svårt att hitta tillräckligt starka guidestjärnor så jag använder numera Lacerta Mgen som är en fantastisk, fristående guider - men tyvärr är den dyr också. Länk här:
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... raphy.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Nu är jag i den lyckliga situationen att jag kan välja både och eftersom jag har ett teleskop fast monterat i ett observatorium och har då valt datorstyrd guidning. Jag kommer dock att fortsätta hemma och mobilt med standalone och då finns det nog få som överträffar Lacerta Mgen.

Nu menar du att du inte vill lägga så stora pengar på guideutrustning och i sådant fall skulle jag gå på en NexGuide (som fått bra kritik) och montera, antingen på en kort refraktor eller en 50 mm sökare. (Adapter finns på TS).
Om du har budget för ett inställningshuvud, kommer det att förenkla inställningen mot en guidestjärna för dig. Här ett tips:
https://www.teleskop-express.de/shop/pr ... blue-.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Lycka till!

Hälsar

Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Guidning stand alone eller via dator?

Post by ragge »

Hej Karl,

Jag kör med NexGuide (nya versionen med Aptina 752x480 sensor är bäst) och är väldigt nöjd med den. Jag kommer igång väldigt snabbt och den guidar med mycket bra precision (jag har ofta 1600 - 2000 mm FL). Mitt val avgjordes av att jag kör portabelt och vill slippa pc som kan strula och kräva uppmärksamhet samt att en pc även drar en del ström. Kameran kontrollerar jag med en app i en surfplatta.

Oavsett hur du gör så rekommenderar jag en kvalitetstub till guidern, jag kör med denna :
https://www.astroshop.eu/optical-finder ... pe/p,19062
Men den måste sitta stabilt, själv gjorde jag ett eget justerbart fäste :
IMG_20171125_185033.jpg
IMG_20171125_185033.jpg (186.57 KiB) Viewed 5094 times
Om du kör pc-baserat kan du slippa justerbart fäste (förutsatt en bra guidetub) om du köper en bra (ljuskänslig) guidekamera.

Nackdelar med NexGuide finns, tex är handkontrollen lite "sådär" och displayen på kameran kan vara svår att se i vissa vinklar. Det senare löste jag med spegeln som syns på bilden.

Ragnar
Palm
Posts: 12
Joined: 2013-04-28 12:39:57
spamtest: JA
Location: Sandviken

Re: Guidning stand alone eller via dator?

Post by Palm »

Hej, började också banan med en Synguider - funkade för det mesta bra (när man väl kommit underfund med den) men uppfattade den som lite lynnig, och vissa kvällar var det kört att få guidningen att spela med. Pga ett ganska begränsat användarinterface så var det dessutom rätt svårt att reda ut vad som kunde tänkas strula, så några kvällar gick helt om intet (vilket säkert berodde på något jag själv missat eller förbisett). Det blev också en hel del klättrande på trappstegar och putsande av läsglasögon för att kunna urskilja den tämligen grusiga lcd-displayen. Gjorde ganska precis samma resa som Kribba och bytte sedermera till PHD2 eftersom jag ändå börjat köra BYEOS. Tycker PHD med en hyggligt känslig kamera funkar förträffligt, mycket snabbare och enklare att hitta guidestjärnor och få till fokus. Det finns många parametrar att pilla på, men autoläget har alltid funkat för mig. Om nåt trilskas finns det dessutom alla möjligheter att reda ut vad tack vare ”intelligent” självhjälp, loggning m.m.

Själv har jag en QHY5-II monokamera i ett litet Orion guideteleskop (samma teleskop som i både Astro Sweden- och TS-länken nedan), kameran dubblar utmärkt som planetkamera om andan faller på, vilket blir en bonus i sammanhanget. När väl tröskeln passerats och datorn kom med ut så dröjde det f.ö. inte länge innan jag ersatte handkontrollen med EQMOD och Carte de Ciel och lite andra roliga mjukvaror. Mitt tips (själv i egenskap av relativ nybörjare) blir definitivt datorguidning!

Å andra sidan är det ju mer att rigga med dator, själv plåtar jag i princip bara på bakgården med nätspänning och annat på bekvämt avstånd - är man mer resbenägen och bär runt sin utrustning ut i naturen så finns det förstås fördelar med stand-aloneguider.



Lycka till! :good:
Karl Sitell
Posts: 33
Joined: 2016-11-27 20:48:00
spamtest: JA

Re: Guidning stand alone eller via dator?

Post by Karl Sitell »

HEj igen och stort tack och bock för intressanta svar.

Roligt att höra att det verkar fungera med Nextguide som är en tilltalande lösning. Men med begränsad budget blir det lite dyrare än dator-dito. Som Kribbe är inne på kanske det blir dator i alla fall, till slut. Jag har elförsörning och liten pigg dator så det är alltid något.

Lösningen som Ragnar visar i bilden ser ut att vara stadig, men visst måste det vara så att du justerar guideteleskopet med skruvar eller liknande, som inte syns så tydligt på bilden. Inställningshuvudet som Jonas tipsar om verkar på sitt sätt stadigt, och bra för att justera riktningen, men är nog tyvärr över min budget (vill ha råd med en Polemaster också...). Men Lacerta MGEN II som Jonas har investerat i skulle naturligtvis vara fint att ha framöver.

Är det möjligen någon som har kunskap om andra lösningar än de som har framkommit ovan, eller någon som vet något om övriga prylar jag nämner i trådens inledning.

Tack igen.

Karl
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Guidning stand alone eller via dator?

Post by kribba »

Ragges lösning med spegel är riktigt smart, önskar jag tänkt på det själv, inge kul o ligga på rygg o titta upp på en Syn/Nex guide när
teleskopet är riktat rakt upp (-:
En dator ger dig oxå fördelen att du kan kolla bilderna direkt i den takt dom kommer in. Fel focus , guidning eller vad det må vara ser du då.
Händer att jag öppnar en sub direkt under fotograferingen pågår i Photoshop för att titta på detaljer.
Visst dator lösningen är klart omständigare o rigga i fält, då nackdel så klart.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Guidning stand alone eller via dator?

Post by ragge »

Karl Sitell wrote:... men visst måste det vara så att du justerar guideteleskopet med skruvar eller liknande, som inte syns så tydligt på bilden.
Se vingmuttrarna i bilden :
IMG_20171125_185033_2.jpg
IMG_20171125_185033_2.jpg (186.56 KiB) Viewed 5071 times
Spegeln funkar bra när man väl lärt sig läsa de vanligaste meny-valen spegelvänt.

Lite off-topic ... kan nämna att jag nu byggt en Arduino-baserad handkontroll-emulator som ersätter originalet, den styrs i sin tur av en gammal dvd IR-fjärrkontroll.

Att kolla fokus, framing mm går lätt med den här appen :
https://play.google.com/store/apps/deta ... .qdd&hl=en

Ragnar
Jonas
Posts: 1891
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Guidning stand alone eller via dator?

Post by Jonas »

ragge wrote: Att kolla fokus, framing mm går lätt med den här appen :
https://play.google.com/store/apps/deta ... .qdd&hl=en

Ragnar
Jag är ju rätt "old school" - det erkänner jag. Jag använder mycket begränsat appar till astrofoto men har man Liveview på kameran, fungerar ett vanligt förstoringsglas alldeles utmärkt för att kolla perfekt fokus.
'/Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Guidning stand alone eller via dator?

Post by ragge »

Det gjorde jag också en gång i tiden, men vilka cirkuskonster det blev när tuben pekade högt upp på himlen... :sad:
Numera har jag min MOC (Mission Operations Control :geek: ) med surfplatta mm. Där finns även två st "stylus-pennor" så att jag kan zooma och scrolla med vantarna på. Samt en lupp för att förstora extra vid behov.
moc.jpg
Ragnar