Teneriffa 2018

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Teneriffa 2018

Post by Torbjörn »

I söndags, den 8 juli, landade jag och Johan Warell på Teneriffas södra flygplats för att bland annat observera Marsoppositionen härifrån. Förhållandena var väl inte precis en dröm för en laddad amatörastronom eftersom vi kom hit mitt i en mycket kraftig Calima. Calima är ett väderfenomen där stoft från Saharaöknen blåser över till Kanarieöarna och ger kraftigt dis. Tack och lov så har Caliman ännu inte inneburit några extrema temperaturer.

Igår, den 10 juli, var det äntligen dags att åka upp på Teide för att se vad som gick att göra av förhållandena. Vi hoppades på att det skulle gå bra att observera planeterna Jupiter, Saturnus och Mars trots Caliman.

Johan och jag körde upp i hyrbilen och lastade ur utrustningen: Min 8” f/5 resedobson och Johans 15” WASH-dobson. Himlen var rejält disig även om förhållandena var mycket bättre uppe på Teide än nere i Puerto de la Cruz vid havsnivån. Himlen under 25-30 graders höjd var totalt igendisad och hela himlen var disig.

Efter en stunds arbete med att sätta upp teleskopen, kollimera mm så var vi igång och riktade blickarna mot planeterna.

Venus var lite drygt halv, dallrade en aning på grund av den låga höjden men såg fin ut i övrigt.

Jupiter såg vacker ut med en transit av förmodligen Io på gång. Skuggan syntes som en svart bläckprick och efter en stund syntes Io som växte fram som en ”vårta” på ena sidan planetskivan. En intressant syn! Den stora röda fläcken dök upp vid randen av Jupiter och vi kunde observera en GRS-transit. Seeingen var riktigt bra om än inte helt perfekt. Det södra ekvatoriella bältet var ganska blekt jämfört med det norra som var kraftigt markerat och zonen mellan dem var gråaktig.
Jag använde huvudsakligen ca 250X förstoring vilket kändes rätt lagom.

Saturnus såg verkligen ut som den himlens juvel som den är. Cassinidelningen var skarp och även ringarna, och planetens bälten var tydliga. Jag satt länge och studerade denna vackra planet med 250X och 330X förstoring. Den kändes tredimensionell på något vis.

Mars var mycket kraftigt påverkad av de dammstormar som härjar där. (Calima här och Calima där tänkte jag). Den såg gulaktig ut och visade nästan inga detaljer även om planetskivan var större än vad jag någonsin sett. Det var i och för sig en mäktig syn! På södra Mars skymtade jag svagt vita områden längs randen som Johan sa var horisontdis men i övrigt lyckades jag inte se några drag alls. Jag provade även att obsa med orangefilter W21 och blåfilter W80A men det hjälpte inte. Det är lite otur när det blir så här men vädret rår man inte på var sig på Mars eller Jorden. Jag växlade mellan 250X och 330 X förstoring.

Förutom planeterna så observerade jag även som hastigast med en 15x70-kikare M4, M6, M7 och M8. Himlen liknade en ganska rejält ljusförorenad stadshimmel tyckte jag så jag la inget direkt krut på djuprymdobservationer den här kvällen. Det var dock kul att se hela Skorpionen och Skytten igen.

Vid 03 lokal tid packade vi ihop utrustningen och åkte tillbaka till Puerto de la Cruz, mycket nöjda med en fin natt med planetobservationer trots Caliman.

Nu går vi och hoppas på att Caliman skall släppa så att det kan bli lite observationer av djuprymdobjekt någon natt!

/Torbjörn :)
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Teneriffa 2018

Post by ragge »

Kul att "följa med" på era observationer ! Vad jag kan se på väderprognosen väntas det mest nordlig vind framöver, jag antar att det är bättre än sydostvinden från Sahara.
Saturnus är svår att se sig mätt på, speciellt när den står så högt som den gör där nere.
Obsar ni från ditt gamla ställe eller har ni hittat något nytt ?

Ragnar
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Teneriffa 2018

Post by Torbjörn »

Hej Ragnar! Nordlig vind låter trevligt. Jag har suttit och studerat prognoserna och känner mig försiktigt optimistisk för temperaturen påstås falla inom någon dag och det innebär förmodligen att Caliman släpper.
Vi obsade från ett ställe en bit från observatoriet på Teneriffa. Det ligger längre österut än den plats som jag använde mest förra gången, men jag var där en av kvällarna i maj förra året.

/Torbjörn
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Teneriffa 2018

Post by Katarina H »

Kul med utrikesrapport!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Teneriffa 2018

Post by ThomasK »

Trevligt att läsa er rapport, hoppas ni får bättre tur med vädret framöver.

Jag har ju använt fjärrteleskopet COAST en hel del och tidigare BRT som båda finns på observatorieområdet nedanför Teide. Tyvärr har inte COAST (och dess tvilling PIRATE) varit i drift sedan i februari. Open Univeristy är inte särskilt snabba med att serva sina teleskop, minst sagt. Kan ni inte åka förbi och sparka dem i baken. :D
Thomas Karlsson
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Teneriffa 2018

Post by Tannerswe »

Trevlig med en astroresa så här i den ljusa sommaren och med tillhörande rapport.

Hoppas ni får väderomslag och blir av med caliman då den är bara ledsam. Jag ska själv ner om 3v och hoppas jag slipper den bättre än förra året.

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
User avatar
bengtr
Posts: 253
Joined: 2005-12-10 19:37:17
Contact:

Re: Teneriffa 2018

Post by bengtr »

Hej !

Kul att ni är iväg på astro-resa !! Jag funderade ju lite på att åka också, men jag är hemma i Sverige nu, men blir väl Öland i augusti med Mars på 7 gr höjd :S men nog lite "deep sky".

Hoppas caliman lättar både på Teneriffa och Mars.

/bengtr
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Teneriffa 2018

Post by Torbjörn »

@ Katarina Tack för det, det är kul att skriva :)

@ ThomasK Tråkigt att höra att det inte har funkat med fjärrteleskopen.

@ Tannerswe Jo jag hoppas Caliman lättar. Det ser bättre ut idag. Hoppas du får en fin resa hit ner lite senare.

@ Bengtr Det är fint här nere och om Caliman försvinner så är allt perfekt!

Det blev en liten titt på Jupiter och Saturnus från balkongen här i Puerto de la Cruz igår. Seeingen var väl halvbra men de såg fina ut i 150X förstoring. Förhållandena var mycket bättre uppe på Teide.

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Teneriffa 2018

Post by Torbjörn »

Vi åkte upp på Teide igår med men blåst och framförallt moln gjorde att vi bröt i förtid. Trots detta hann jag dock med att titta på Venus, Jupiter, Saturnus och Mars samt NGC 5139 Omega Centauri (som var väldigt svag på lång höjd), M7, M6, M4. The Bug Nebula NGC 6302 fick jag sett med 8x40 och 15x70 kikare.

Gjorde även ett försök på NGC 5756 med 8" men det gick inte. Det gjorde ju inte saken lättare att Jupiter var alldeles i närheten...

/Torbjörn :)
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Teneriffa 2018

Post by Torbjörn »

Nu har jag vaknat efter en lång natt uppe på Teide :D

Den här gången blev det superlyckat. Vi åkte upp till en plats norr om byn Vilaflor så färden gick genom hela Calderaområdet vilket är mycket spektakulärt och sevärt i sig. Utrustningen riggades upp och när det blev mörkt vid ca 22.30 lokal tid (20.30 UT) blev det dags att obsa. Det var stjärnklart men ett horisontdis sträckte sig 20-25 grader upp från horisonten. Horisonten var mycket klarare i maj förra året.

Jupiter var fantastiskt fin, med en GRS transit på gång. Skarpa och tydliga band. Ekvatorialzonen såg grågulaktig ut. 250X

Kentauren
NGC 5139 Omega Centauri. Denna underbara klotformiga stjärnhop stod lågt och var bara en skugga av hur den kan se ut. En suddig dimfläck var allt som syntes. Inga upplösta stjärnor.

Skorpionen
M4 såg mycket vacker ut. 83X
NGC 6400 En ljussvag men vacker långsträckt öppen stjärnhop. 83X
M7 Stor och oerhört vacker öppen stjärnhop. 42X
M6 Mycket fin öppen stjärnhop. 42X

Saturnus var en ren fröjd att obsa. Tydlig och klar och Cassinidelningen var knivskarp. 250X

Skytten
M70 En ganska liten men docj ljusstark klotformig stjärnhop. 83X
M69 Stor och ganska ljusstark klotformig stjärnhop. 83X
M54 En liten klotformig stjärnhop men med ett rejält ljusstarkt centrum. 83X
M55 En stor och vacker klotformig stjärnhop, den upplöses i glittrande stjärnor. Vacker! 83X

Kikaren
NGC 6861 En riktigt liten galax, ser ut som en stjärna. Om man inte vet hur den ser ut så kan man inte tro att det är en galax. 42X

Skytten
NGC 6902 En liten och extremt ljussvag galax. Bara synlig intermittent med indirekt seende, kanske 20% av tiden. Mycket svår. 83X

Indianen
NGC 7049 En ljussvag liten galax, dock relativt lätt att se med indirekt seende. 83X

Mars var fortfarande väldigt dammig och jag kunde inte se några mörka områden. 250X

Tranan
NGC 7410 En ljussvag avlång galax. 83X

Bildhuggaren
NGC 253 Förvånansvärt ljussvag, troligen pga horisontdiset. 42X
NGC 24 Avlång, ytterst ljussvag galax. 83X
NGC 7793 En ganska stor, diffus galax. Relativt ljusstark. 42X

Vi bröt upp vid 5-tiden och packade ihop utrustningen, och åkte tillbaka till Puerto de la Cruz, mycket nöjda med nattens observationer. Allt var toppen förutom horisontdiset vilket jag har förstått är vanligare i juli och augusti än i t ex maj. Man kan inte får allt. Jag uppmätte mitt i natten mörkret till 21,38 med min SQM-L.

/Torbjörn :)
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Teneriffa 2018

Post by ragge »

Det låter härligt med ett så fint obs-pass, speciellt med tanke på angenäm temperatur och inga mygg.
Kul med "Kikaren", den kände jag inte till.

Ragnar
User avatar
mikaelanderlund
Posts: 525
Joined: 2008-08-19 20:31:04
Location: Östra svenstorp
Contact:

Re: Teneriffa 2018

Post by mikaelanderlund »

Låter härligt! En del kall öl på dagarna får man hoppas. Jag obsade mars och jupiter här från norden igårnatt. Ganska ok.
/Mikael
DeepskyLog http://deepskylog.se/" onclick="window.open(this.href);return false;
Astronomiska skisser http://www.astronomiskaskisser.n.nu/" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Teneriffa 2018

Post by Torbjörn »

@ ragge Telescopium (Kikaren) ligger inte så långt från Skytten. Jo det är härligt att slippa fukt och mygg. Jag hoppas på fler pass!

@ mikaelanderlund Jag har det fint här i övrigt med. Simmar i poolen och har det gött :)

/Torbjörn
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Teneriffa 2018

Post by Torbjörn »

Jag bestämde mig för att göra ett morgonobspass idag så jag gick upp och åkte iväg mot Teide kl 02 lokal tid för att titta efter objekt som visar sig nära gryningen. Med i bilen var även denna gång min 200 mm Resedobson.

Jag kom fram till platsen nära observtoriet på Teide, riggade upp utrustningen och var igång ungefär 03.20 lokal tid. Även denna kväll var det ett ganska kraftigt horisontdis som försvårade observationer nära horisonten.

Bildhuggaren
NGC 55 En lång, smal och diffus galax, observationen försvårades av horisontdiset. 84X
NGC 253 Den berömda Bildhuggargalaxen. Stor och förvånansvärt blek. 42X
NGC 134 Svag och diffus galax. Såg avlång ut. 42X

Tranan
NGC 7552 En liten och extremt ljussvag galax. 42X

Bildhuggaren
NGC 613 En relativt ljusstark galax som ligger nära en stjärna. Dessutom mitt sista Herschel 400 objekt! Nu har jag sett alla. 84X

Avslutningsvis obsade jag Mars med 250X, den visade inte heller denna gång någon ytdetaljer.

Efter det var det dags för kaffe och smörgås medan jag tittade på gryningen, och jag fotograferade Solen som glimmande steg upp över molnhavet som man ser från området nära observatoriet på Teide. En väldigt vacker upplevelse.

Det var ett kort men väldigt givande morgonpass. Jag har nu avslutat Herschel 400 listan vilket känns jättekul. Morgonen var en kamp mot horisontdiset, de här objekten var på gång upp när gryningen kom så jag fick sitta med min obslista och prova objekten om och om igen tills jag hittade dem...eller inte hittade dem...

/Torbjörn :)
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Teneriffa 2018

Post by Tannerswe »

Riktigt kul läsning och grattis till alla H! Ihärdigt jobbat!

Skickat från min ONEPLUS A6003 via Tapatalk
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto