ASA N 250/950 Astrograph OTA

Allmän diskussion om teleskop.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by Bengt »

Viktigast komponenten är monteringen. Ska man lyckas få pinpoint skärpa gäller det ha bra följning.
De som tar bästa bilderna har alltid bra kameror . Ska man upp i denna klass som Mats tar så är det ccd som gäller.
Givetvis har optik betydelse och gärna på en plats där man kan plocka ner så många timmar som möjligt med bra förutsättningar.

Sen kanske det viktigaste, duktig på bildbehanding ochn erfarenhet .

Har man bra montering och bra optik/mekanik som håller skärpan så kan man nästan dressera en chimpans ta bilderna. :-)
Tror den stora belöningen för de som är riktigt inbitna är just sista delen processa fram det bästa ur råbilderna.
Det andra är bara en ren transport del.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by Bengt »

Är man gjord av pengar har jag sett fantastiska bilder med denna riccardi honders konstruktion.

https://www.astroshop.eu/telescopes/10/ ... di-Honders" onclick="window.open(this.href);return false;

Sen är ju en RC heller fel. De flesta bilder Robert Gender tagit är ju med RC
http://www.robgendlerastropics.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by gorang »

Ja det finns mycket att drömma om!
Problemet är väl att både bra monteringar, CCD kameror och teleskop kostar pengar och då kan det vara lätt att prioritera fel kostnader
Det gäller förståss mer om man inte är miljonär.
Undrar hur dessa snabba teleskop är att hantera och hur stabila dom är?
Vad gäller monteringar så undrar jag om du Bengt eller någon annan vet hur mycket man kan belasta en Losmandy G-11 montering vid astrofotografering utan att få problem.
TS Optics menade att en AZ EQ6 GT vid fotografering kunde belastas med deras ONTC 10" f/4 Newton som väger runt 12kg + kamera och annat vilket jag är tveksam till.
Enligt spec så klarar AZ EQ6 GT max 20kg medan G-11 klarar 30kg Och priset är 20 resp 44 tkr och båda är relativt lätta.
Vad gäller Orion UK så menade TS Optisc som ju säljer dessa att optiken var bra men mekaniskt så var dom inte speciellt bra. Det kan ju förklara dina problem Lazze.
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by kribba »

Ett problem med stora Newton är väl oxå vindfånget
dom innebär o inte bara vikten i sig. Vad för bilder
vill du ta i första hand, nebulosor eller små
galaxer? Bör väl påverka val av optik o imagescale!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by Bengt »

Själv kör jag med en 10" kolfiber RC samt guidetub (liten apo tub ) med ccd kamera . Tror jag hamnar runt 20-22 kg på min G11. Skulle inte rekommendera hänga på mer för fotografering .Åtminstone inte i dessa bränvidder . Skulle nog hålla mig till tumregeln vid foto halva maxvikten eller strax däröver. Att de orkar bära är en sak att få fin guiderkurva en annan :-)
Ska man upp i dessa vikter välj en Titan variant om man nu måste ha Losmandy . Själv hade jag valt Paramount .
Finns gott om teleskop välja på .Själv gillar jag komma nära galaxer andra gillar mer stora widefield bilder . Några är planet fantaster då är det knivskarp optik med kanske maksutov optik som gäller . Det är väl det som kanske ska avgöra vilken optik man väljer intresse av objekt . Newton är kankse det bästa alround instrumentet som även funkar visuellt .Sen är en annan faktor det är mindre huvudvärk med korta bränvidder under 1 m .

Bengt




http://www.astropixlar.com" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Cassini
Posts: 167
Joined: 2011-08-28 13:56:00
spamtest: JA

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by Cassini »

Bengt wrote:Tycker jag räkna de till ett 20 tal bilder på 9 år . Tycker någon det är bra ?
Tycker man har hål i huvudet om man köper en sån utrustning för dem pengarna placerar den i Sverige . Hål i huvet gäller även mig själv :-) Jag lyckades ta knappt 100 bilder av betydligt mer medioker klass på 10 år . Då var jag ute varje stjärnklara natt.
nästintill. Hade man haft större krav på seeing hade säkert 50 bilder aldrig tagits :-)

Hyra in sig på ett OBS utomlands är klart billigare mer produktivt alternativ .

Bengt
Märklig inställning. Har man det gott ställt kan man väl få köpa vilken utrustning man vill utan att bli klassas som man har hål i huvudet? Ska man inte ha båt heller då det bara är sommar några veckor om året? Eller en cab?

Det är ju liksom ingen hemlighet att utrustning som Astrophysics, ASA, 10Micron osv får de flesta av oss att dregla. Har man pengarna så är det väl kul att få realisera dessa drömmar? Det är ju inte bara resultatet som är värdet av att äga sådan utrustning, utan ägarskapet i sig är värdeskapande.

Om Sporre fotar eller inte går heller inte att avgöra huruvida han publicerar dem på nätet eller inte. Bilderna han har publicerat har tagits 15 min från Slussen så det är ju sensationellt men innebär samtidigt att inget någonsin blir lätt. Nu vet jag att han har en hög position inom ett av Sveriges största företag så han lär ju jobba en del vilket gör det tuffare med sena nätter. Sen har han en PhD i fysik så han kanske har snöat in på mindre saker och införskaffat sig en partikelaccelerator på tomten. :green:
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by gorang »

Ja visst får dessa teleskop och monteringar en att dregla, och visst vore det en viss tjusning att äga nån av dessa fantastiska instrument.
Sedan är det ju en annan sak hur det fotografiska resultatet blir, men som du säger Bengt, har man riktigt bra grejer både optiskt och mekaniskt så blir ju nedplockandet av fotonerna till datorn betydligt enklare.
Men om man skall köpa en Losmandy G-11 Titan då hamnar man på nästan samma prisnivå som en ASA 10" eller Officina Stellare Telescope RH 200/600 AT f/3 OTA
Men frågan kvarstår om mekaniken och optiken i dessa fantastiska teleskop är så mycket bättre jämfört med tex TS ONTC med en bra fokuserare eller annat likvärt teleskop.
Sedan är nästa fråga om ett 10" är så mycket bättre än en 8" att det är värt priset att tex måsta köpa en större och dyrare montering.
För det som har ett observatorium är ju saken lite annorlunda när man inte behöver montera upp och ner allt varje gång man skall fota.
Det behövs ju även bättre mekanisk stabilitet för teleskopet om det skall montera upp och ner kväll efter kväll.
Jag kommer att fotografera i huvudsak nebulosor och galaxer. Visst vill jag ha lite bilder på planeterna också men det är inte huvudintresset.
Sedan har jag sett att en del menar att om du ska fotografera små galaxer så måste du ha lång brännvidd, men stämmer det med dagens CCD och CMOS kameror. Det är ju ändå atmosfären som sätter stopp för hur mycket du kan förstora en bild, och om du bara har rätt bildskala så bör du kunna ta dessa bilder även med kortare brännvidd på teleskopet eller finns det andra saker som påverkar bilden?
Själv kommer jag att ha en bildskala runt 1"/pixel +- 0.3 och börja med en ASI 1600MM Pro tills det kommer större monosensorer i CMOS utförande
Ser att det är många som är inne och läser på denna tråd och det brukar ju finnas lika många åsikter som läsare eller....
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by micke187 »

Om jag själv skulle välja tub i dom prisklasserna skulle ja nog ändå välja en refraktor. Man kan ju få en riktigt fin refraktor för dom pengarna. Då slipper man krånglet med kollimering som ja hört kan vara väldigt frustrerande emellanåt. Dock så kanske man inte kommer ner i dom låga f-talen som man kan få med en reflektor astrograph.
Och montering så är själv inne på en Mesu 200 mount som står på önskelistan. Har sett ganska bra omdömmen om den och med den payloaden den kan ta så är man rustad för större doningar senare. Dock skulle man vilja ha en montering med riktiga encoders men känns som prislappen på sådana är lite väl mycket just nu. Men man kan ju säkert få tag på begagnade men då ska man nog ha lite tur dock.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by ragge »

Som jag ser det :
Om man på ett tidigt stadium köper på sig så mycket man orkar - och kanske lite till - finns risken att man snart känner sig stå vid vägs ände.
Att i stället börja på en minimal nivå med tex en kameravridare och sedan ta ett steg i taget ger en annan tillfredsställelse. Man lär sig och utvecklar metoder och utrustning successivt. Under tiden har man fina stunder under stjärnhimlen, det är ju inte bara slutresultatet som räknas.
Eller som Karin Boye uttryckte det :
"Den mätta dagen, den är aldrig störst.
Den bästa dagen är en dag av törst.

Nog finns det mål och mening i vår färd -
men det är vägen, som är mödan värd".


En sak till, det bästa (och dyraste) teleskopet kommer inte till sin rätt med mindre än att allt annat befinner sig på samma nivå, tex montering (din NEQ6 är helt OK i detta fallet), guidning, kamera, ev filter, ljusföroreningar, efterbehandling i datorn osv. Och inte minst kompetent handhavande - speciellt om det handlar om ett ljusstarkt teleskop.

Ragnar
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by Bengt »

Cassini wrote:
Bengt wrote:Tycker jag räkna de till ett 20 tal bilder på 9 år . Tycker någon det är bra ?
Tycker man har hål i huvudet om man köper en sån utrustning för dem pengarna placerar den i Sverige . Hål i huvet gäller även mig själv :-) Jag lyckades ta knappt 100 bilder av betydligt mer medioker klass på 10 år . Då var jag ute varje stjärnklara natt.
nästintill. Hade man haft större krav på seeing hade säkert 50 bilder aldrig tagits :-)

Hyra in sig på ett OBS utomlands är klart billigare mer produktivt alternativ .

Bengt
Märklig inställning. Har man det gott ställt kan man väl få köpa vilken utrustning man vill utan att bli klassas som man har hål i huvudet? Ska man inte ha båt heller då det bara är sommar några veckor om året? Eller en cab?

Det är ju liksom ingen hemlighet att utrustning som Astrophysics, ASA, 10Micron osv får de flesta av oss att dregla. Har man pengarna så är det väl kul att få realisera dessa drömmar? Det är ju inte bara resultatet som är värdet av att äga sådan utrustning, utan ägarskapet i sig är värdeskapande.

Om Sporre fotar eller inte går heller inte att avgöra huruvida han publicerar dem på nätet eller inte. Bilderna han har publicerat har tagits 15 min från Slussen så det är ju sensationellt men innebär samtidigt att inget någonsin blir lätt. Nu vet jag att han har en hög position inom ett av Sveriges största företag så han lär ju jobba en del vilket gör det tuffare med sena nätter. Sen har han en PhD i fysik så han kanske har snöat in på mindre saker och införskaffat sig en partikelaccelerator på tomten. :green:
Håller fast vid det är fullständigt vansinnigt placera kvartsmiljon prylar under svensk atmosfär. Har man råd köpa dessa så har man råd hyra in sig på ett teleskop hotell och få fotomöjlighet kanske 300 dagar istället för de maximalt 20 st/ år i Sverige .
Jag tror oddsen för att använda en cab och en båt är massor med fler dagar. Dessutom åker man kanske utanför landet enklare med både bil och båt .

Visst kan man köpa sig ett fint prydnadsteleskop om man har pengar men det är inte vad jag kallar god investering. Sen vet jag flera fall sista åren där man köpt mer avancerade prylar än vad man behärskar med mycket klent resultat och abrupt slut på hobbyn .

Ska kanske förtydliga det är bara pretty picture syfte ja pratar om . Privat personer eller föreningar/högskolor mm som använder grejorna på ett bredare sätt kan det mycket väl vara rätt val.

Ragge du har en bra poäng !
De som haft lite mer tålamod och tagit det stegvis har nog vi kunna behålla länge inom hobbyn.
Bengt
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by gorang »

Ja det där att börja i det lilla och sedan skaffa bättre grejer allt eftersom tiden kunskapen intresset och pengarna samstämmer är ju en hel ok tanke.
Själv har jag haft ett brinnande intresse för astronomi sedan jag var i 12 års åldern.
Läste allt jag kom över från biblioteken runt om och längtade mycket efter ett teleskop, men dom var dyra på den tiden runt 1966. Så det jag fick tag i var en tubkikare 50x50. Med den såg jag saturnus ringar och jupiters månar mm.
Nu när jag snart är 65 år och har mycket fritid så började jag med att testa om intresset var bestående genom att köpa
en liten begagnad Newton med en EQ3 motormontering. Jag var rädd att det bara skulle bli ett bar nätter så var mitt intresse mättat, men där hade jag helt fel. Jag blev fullständigt förälskad i astrofoto hobbyn, och har plöjt igenom det mesta på internet om hobbyn för att lära mig så mycket som möjligt.
Det är nog mitt ganska stora tålamod som också styr. Kan andra så kan jag också lära mig. Och visst är det lättare att fota med en 80-100mm refraktor men jag gillar utmaningar men behöver naturligtvis inte för den delen köpa det bästa och dyraste. Drömmar och mål måste alltid få finnas, och det är väl det fina med denna hobby att man aldrig blir fulllärd och den perfekta bilden kan alltid bli bättre. Där kommer ju också databehandlingen av rådatat för att få en bra bild, och om man har bra grejer att fota med så kanske efterbehandlingen är den svåraste biten.
Varför jag startade denna tråd var för att jag vill veta om det är någon ide att överhuvudtaget drömma om dessa dyra teleskop och monteringar och kameror.
Jag menar uppnår man bättre resultat med dessa eller räcker det med mindre dyra saker för att kunna uppnå ungefär likadana resultat.
Även medelbra teleskop är ju ganska dyra så det kan ju bli ganska dyrt att hela tiden byta upp sig till bättre och bättre grejer, eller som jag såg en ASA 10" ägare skrev att han hade under många år köpt och testat olika teleskop till han skaffade detta ASA och han ångrade att han slösat så mycket på olika teleskop under alla dessa år och inte köpt ett ASA direkt.
Ja frågorna är många och svaren kanske lika många. Men min kvarstående fråga som kanske är omöjlig att svara på är ungefär vilken nivå på teleskop och montering ska man lägga sig på för att kunna (ha möjlighet) komma upp till ungefär (nästan) samma bildkvalitet som från dom dyraste teleskopen.
Det borde finnas en gräns där ev. bildförbättringar och även mekanisk stabilitet planar ut. Men var är den???
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by Bengt »

Man ska vara väldigt kritisk till vad man läser på forum samt folk tror alla får det slutresultatet själv. Har nog aldrig hört en som köpt de dyrare kvalitet optik gnälla efter inköp på forum däremot har jag utanför forum fått höra vilka bekymmer en del fått :-)
Är man mästare på bildbehandling eller lite rått skrivet bildmanipulering kan slutresultatet se väldigt annorlunda ut.

Problemet när man köper dessa speglar med superbra värden är att svenska atmosfär aldrig blir så bra så man kan nyttja dess potential.
Är man som i ditt fall sugen på köpa har gott om fritid slå till om pengarna finns där och åk ner till Portugal och njut av en härlig fotoresa eller varför inte hyr in dig på någon "astrofarm" i Afrika som lånar ut fina grejor för foto. inget fel förverkliga drömmar .

Har sagt till åtskilliga fantaster detta är inte alltid en hobby ibland kan det bli en sjukdom med :-)De första hundratusen är värst sen riskerar det bli en kronisk astrosjukdom med diagnosen astroholic
Så det jag skriver med hål i huvudet och vansinnigt är väldigt mycket självkritik med mycket självironi .

Bengt
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by gorang »

Jag misstänker att atmosfären här i Sverige kommer att sätta gränsen på vad man kan åstadkomma oavsett vilken utrustning man har.
Sen är det ju klart att om man satsat jättestora belopp på astroutrustning så vill man ju inte berätta på ett forum om man inte är nöjd eller köpt helt fel grejer. Då är det ju trevligare att beskriva fynden man gjort.
Själv har jag ju inga jättesummor att röra mig med utan min tanke är väl vilken nivå ska man lägga sig på för att uppnå bra eller kanske bästa möjliga resultat utan att ruinera sig. Sedan är det ju möjligt eller troligt att man ändå får lägga sig på en lägre nivå eftersom ekonomin inte räcker.
Men drömma ska man inte sluta med.
Vad gäller min 10" newton med f/2.8 - 4.2 beroende på corrector så fungerar den utmärkt och är förvånadsvärt enkel att fokusera (med motor) även på f/2.8 och då är den ruskigt snabb men skulle må bra av en betydligt mindre sensor än den jag har. Problemet är att tuben inte är så stabil att den skulle må mycket bättre av att monteras på ett permanent stativ.
Ja det är mycket att tänka på och då är det så bra med detta forum där man kan få del av andras erfarenheter så man inte behöver ruinera sig på grund av misstag.
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by Martin F »

Men det här med att om man har pengar då ska man ställa grejerna hos nån slags astrofotofarm - jag förstår inte riktigt det resonemanget. Åtminstone för mig är ju halva grejen att jag själv fångat bilddata, plockat ihop grejerna själv och fått det att funka. Annars kan jag ju lika gärna köpa data från Itelescope eller nåt. Ungefär som att en hobbyfiskare med pengar skulle låta nån annan sköta spöet tills det var dags att dra upp ;)

Visst, det är klart att det är frustrerande med så få nätter som här i Sverige.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: ASA N 250/950 Astrograph OTA

Post by Bengt »

Nej så menar jag inte riktigt men remota från ett eget teleskop från ett" teleskop hotell "där man riggat sina prylar eller remota de från tomten är ingen skillnad i mina ögon . Tror inte stå och pilla med tuben är det roliga när allt ändå är automatiserat om man kommit till den nivån .


Däremot åka till en av de platser i Afrika med hyra av prylar för foto eller låna för visuell titt skulle jag själv tycka vara kul.

Bengt