Saturnus - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Saturnus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Saturnus
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: C9,25 EdgeHD
Kamera: DMK-41AF02
Kommentar: [/bI natt gjorde jag ett försök på Saturnus på bara 8 graders höjd med IR-filter eftersom jag inte hade tillgång till min ADC och det fungerade riktigt bra.
Färgdata kommer från en tidigare RGB bild.
Jag tror inte jag har fotograferat någon planet tidigare så här nära midsommar.
/*Peter R
Image
Klicka for att se stor version av bilden
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Saturnus - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Riktigt kul att se och riktigt bra gjort. Grattis!

Magnus A.
User avatar
gerard
Posts: 61
Joined: 2018-05-18 01:38:53
spamtest: JA
Location: västerås

Re: Saturnus - Peter Rosén

Post by gerard »

det där är ju så häftigt....det blir liksom lite verkligare, att det faktiskt hänger en planet med tjusiga ringar där borta, när man ser den så här lite småsuddig på bild i ett forum med astroentusiaster. skitbra fångat !!
vänligen,
gerard
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Saturnus - Peter Rosén

Post by ThomasK »

Jag var ute och observerade variabler igår och spanade in både Jupiter och Saturnus som tittade fram bakom ett hustak vid 01-tiden. Med 25x förstorning är det precis man ser ringsystemet. Snett ovanför till höger om planeten gick det att ana Titan. Lite högre upp på himmeln var gränsmagnituden runt 9 trots nästan fullmåne och ljus sommarhimmel. Lågt på himmeln i nordöst var det också några slingor av nattlysande moln.
Thomas Karlsson
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Saturnus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Själva planeten var ganska mörk i förhållande till ringarna på mina sekvenser och jag trodde att det berodde på ir-tagningarna.
Men det faktum att skuggorna verkar ligga exakt bakom planeten fick mig att misstänka att det kan bero på att Saturnus närmar sig opposition och då inträffar Seeliger effekten som gör ringarna tillfälligt betydligt ljusare. En koll visade att oppositionen inträffar imorgon, den 27:e juni.
Jag har byt ut bilden så att den är mera trogen originalsekvenserna.

Den här animationen mellan 2 bilder som jag tog den 04 mars och 01 maj 2013 visar hur ringarna blir ljusare vid opposition
Sat_0304-0501.gif
Sat_0304-0501.gif (162.79 KiB) Viewed 4456 times
Riktigt kul att se och riktigt bra gjort. Grattis!
Tack Magnus :D
det där är ju så häftigt....det blir liksom lite verkligare, att det faktiskt hänger en planet med tjusiga ringar där borta, när man ser den så här lite småsuddig på bild i ett forum med astroentusiaster. skitbra fångat !!
Tack Gerard. Du beskriver det fint för att jag vet att många har blivit bitna av denna hobby efter att ha sett Saturnus i ett teleskop i tonåren. Så var det för mig. :good:
Jag var ute och observerade variabler igår och spanade in både Jupiter och Saturnus som tittade fram bakom ett hustak vid 01-tiden. Med 25x förstorning är det precis man ser ringsystemet. Snett ovanför till höger om planeten gick det att ana Titan. Lite högre upp på himmeln var gränsmagnituden runt 9 trots nästan fullmåne och ljus sommarhimmel. Lågt på himmeln i nordöst var det också några slingor av nattlysande moln.
Vad använde du för teleskop? Jag lyckades inte se Titan från Stockholm men det var en hel del moln som kom och gick framför Saturnus.
Men det är inte illa för den låga höjden och ljusa himmeln då Titan ligger på mag. 8,5.
Jag såg också en antydan till NLC men det har varit svagt i år även om SpaceWeather antyder motsatsen och skriver:
"In recent nights, noctilucent clouds (NLCs) have rippled across Europe from Scandinavia to the south of France."

/*Peter R
ThomasK
Posts: 1652
Joined: 2010-06-29 12:10:36
spamtest: JA
Contact:

Re: Saturnus - Peter Rosén

Post by ThomasK »

Jag använde min 25x100 kikare. I Varberg var altituden 10.5 grad och himmeln är lite mörkare på sommaren här i södra delen av landet, nog det som gjorde att Titan gick att se.
Thomas Karlsson
User avatar
Katarina H
Posts: 619
Joined: 2011-11-18 14:13:55
spamtest: JA

Re: Saturnus - Peter Rosén

Post by Katarina H »

Snyggt! Och väldigt snygg och pedagogisk animation!!!

Katarina
10x25 - 7x30 - 11x56 - 15-45x65 - 15x70 - ETX90 - 8" dob
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Saturnus - Peter Rosén

Post by Lazze »

Jag skriver samma som jag nyss gjorde i Johans tråd: Fantastiskt att det går att ta såna bilder så lågt över horisonten. Och vid midsommar dessutom.

/Lasse
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Saturnus - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Det var en riktigt lyckad bild av Saturnus nu när den står så lågt på himlen :good: IR filtret verkar ha funkat fint.

Jag var själv ute och obsade Saturnus och Mars med min 4" Maksutov nu vid Midsommar och speciellt Saturnus såg riktigt fin ut vid ett tillfälle.

Snyggt jobbat!

/Torbjörn

Return to “Bilder”