Styra Canon-kamera med Mac?

Programvara för astrofoto och bildbehandling.
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Styra Canon-kamera med Mac?

Post by -chrille- »

Hej!

Jag letar efter ett program till Mac för att styra kamera (Canon 6D och 7D mk II). Finns det något bra alternativ?

Jag har tänkt dra USB-anslutning mellan kamera och dator och vill kunna styra kameran vid datorn. Önskar följande funktioner:

LiveView
Autofokus och hjälpmedel för bästa fokus
Kontrollera slutare och helst möjlighet att kunna ta flera exponeringar i en följd med visst mellanrum för bildlagring och avkylning av sensor(om det behövs?)
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Styra Canon-kamera med Mac?

Post by ragge »

Jag har testat Helicon Remote på Android, men den finns även för Mac (kostar dock 75 USD). Där har du väldigt mycket funktioner, bla fokus, programmet har nämligen stöd för fokus-stacking av macro-bilder.

EDIT: Såg just att det utmärkta qDslrDashboard numera även finns till OSX x64 :
https://dslrdashboard.info/introduction/
Jag använder den sedan länge (på Android) för att kontrollera 2 st Nikon kameror på var sitt teleskop (har då givetvis inte använt autofokusfunktionen).

Ragnar
Fredrikdb
Posts: 174
Joined: 2015-04-04 11:44:58
spamtest: JA

Re: Styra Canon-kamera med Mac?

Post by Fredrikdb »

Har själv inte OS X så där kan jag inte ge dig ett svar men kolla med Indilib och Ekos om jag använder under linux

http://www.indilib.org" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.indilib.org/about/ekos.html" onclick="window.open(this.href);return false;

https://www.youtube.com/watch?v=HTL170a-QaM" onclick="window.open(this.href);return false;

F
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Re: Styra Canon-kamera med Mac?

Post by -chrille- »

Tacksam för svaren :good: . Ska kika på dessa alternativ.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Styra Canon-kamera med Mac?

Post by taipan »

Backyard eos är ett astrofotoprogram för Canon kameror.
Fins till både Mac och PC.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Styra Canon-kamera med Mac?

Post by micke187 »

backyard eos finns bara till windows tyvärr..
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Styra Canon-kamera med Mac?

Post by kribba »

Formaterar du en del av hårddisken/SSD:n med Bootcamp/Windows ( eller använder fristående Win emulator program under OSX ) så kan du ju
utnyttja alla pc program på din Mac. Windows dominerar fortfarande astro. Jag är själv Mac älskare. Har löst det genom att ha en 7 år gammal
ärvd Win laptop ute vid fotoplatsen med ATP ( behövs inte mycket för att styra kameran och monteringen ) och kör sen efterbearbetningen
på Mac:en ( Pixinsight o Adobe CC ). Funkar bra, skulle aldrig ändå ställa ut min älskade Macbook Pro i kyla o väta (-:
Kolla annars Nebulosity , tror den klarar mycket av det du söker under OSX...
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Re: Styra Canon-kamera med Mac?

Post by -chrille- »

Jag har läst igenom manualen till ATP och jag gillar funktionerna som finns och även gränssnittet. Fungerar det smidigt med Bootcamp? Kan man föra över bildfiler direkt från Windows till Mac OS då eller måste man lägga filerna på extern disk för att kunna nå dessa i Mac OS?

En annan fundering. Hur har ni kopplat kameran till datorn? Jag vill gärna slippa ha separat dator ute vid grejerna. Helst hade jag sett en USB-kabel direkt från kameran till datorn(som är stationär). Jag kommer dock ha ca 40 meter mellan dator och astropiren. Går det med USB?

Edit: finns det möjlighet att dra en USB-kabel till närmsta fasad på huset för att där göra signalen trådlös? Slippa kabel genom hela huset :)
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Styra Canon-kamera med Mac?

Post by Bengt »

Själv fjärrstyr jag min dator i obset via VNC Funkar perfekt . Temviewer kör många med.

Bengt
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Styra Canon-kamera med Mac?

Post by Bengt »

Dra 40 meter USB kabel låter sig inte enkelt göras.

http://www.yourcablestore.com/USB-Cable ... #usb3limit" onclick="window.open(this.href);return false;
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Styra Canon-kamera med Mac?

Post by Peter R »

Det följer annars med program till Mac när du köper Eos kameror som exempelvis "Eos Utility".
Nu var det länge sedan jag använde senast men du har tillgång till de flesta av kamerans inställningar.
Bland annat är det ju bra mycket enklare att fokusera med liveview på datorns bildskärm och då du dessutom kan zooma in 5x och 10x.

/*Peter R
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Styra Canon-kamera med Mac?

Post by kribba »

Finns vissa detaljer i ATP där jag föredrar BYEOS, men som helhet sett ATP alla dagar ( enkla versionen är ju gratis ).
Kör du bootcamp så når du alltid Mac partitionen via Windows om du behöver flytta filer. Man kan oxå ha en ExFAT partition
som både Mac/Win ser. Se dock alltid upp när du går in i Mac
delen då den är "naken" o du kommer åt alla systemfilerna om man klickar fel. Funkar klockrent, men backa upp alla filer innan
du installerar bootcamp då det alltid finns en mindre risk då man partionerar om en hårddisk/SSD ( minimal risk men bättre att
leva säkert. I huvudtaget bör man backa upp systemen med jämna mellanrum då diskar ibland går sönder ).
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
Frazze
Posts: 653
Joined: 2008-08-06 15:54:35
Location: Älvsjö
Contact:

Re: Styra Canon-kamera med Mac?

Post by Frazze »

Innan jag gick över till Indilib så använde jag mig av Nebulosity vilket jag tycker fungerar utmärkt. Priser har gått upp tyvärr sedan ett par år och ligger nu på $95.

Med vänlig hälsning,
Daniel
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Re: Styra Canon-kamera med Mac?

Post by -chrille- »

Tack för alla förslagen på mjukvara :)

När det gäller uppkoppling mot kameran. Ska jag köra trådat så blir det en längd på ca 40 meter om jag drar kabeln snyggt inomhus fram till datorn. Finns det någon möjlighet att gå till närmsta fasad och där köra via wifi kan jag halvera längden.

Frågan är om det finns någon sådan lösning? USB från kameran, omvandlare till nätverskabel (CAT5?) och sedan in i en mackapär som gör signalen trådlöst tillgänglig i nätverket inomhus.
-chrille-
Posts: 70
Joined: 2014-12-15 09:01:50
spamtest: JA
Location: Kolsva

Re: Styra Canon-kamera med Mac?

Post by -chrille- »

Jag gör som så att jag börjar med en fjärrutlösare/intervallometer på kameran. Det verkar vara den enklaste lösningen för att snabbt komma igång och under tiden kan jag prova mig fram och se vilka behov jag egentligen kommer att ha. Den får även följa med när jag vill köra foto på en mer portabel rigg utan att släpa med en bärbar dator.