Gravitationslinser och 12 miljarder ljusår med 12-tum

Här kan du skriva om observationer som du har gjort.
User avatar
Newt
Posts: 52
Joined: 2018-04-11 18:41:50
spamtest: JA
Location: Tyresö

Re: Gravitationslinser och 12 miljarder ljusår med 12-tum

Post by Newt »

:good:
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Gravitationslinser och 12 miljarder ljusår med 12-tum

Post by timokarhula »

Jag noterar nu att galaxerna jag såg inne i Karlavagnens rektangel förrförra natten tillhör den relativt närbelägna galaxhopen Abell 1318 (AGC 1318). Avstånd 270 miljoner ljusår enligt rödförskjutningarna. Alltid får man ny kunskap efter observationerna.

/Timo K
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Gravitationslinser och 12 miljarder ljusår med 12-tum

Post by timokarhula »

Jag har visuellt råkat upptäcka världens största reflexionsnebulosa. Se bilagan.

Det här är inget spam eller virus! Fråga mig om ni är osäkra.

/Timo K
Attachments
Magellan's Ghost lorez.pdf
(22.26 MiB) Downloaded 280 times
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Gravitationslinser och 12 miljarder ljusår med 12-tum

Post by Peter R »

Stort Grattis Timo :good:

Efter att ha följt dig och läst dina observationsrapporter i flera år så tror jag inte att du "råkar" någonting utan det är en skarp blick, erfarenhet och kritiskt sinne som leder till sådana här resultat.
Det var en omfattande rapport så jag har bara hunnit skumma igenom den men det var lite extra intressant att försöka förstå varför det finns så få fotografiska bilder som visar på detta svaga ljusstråk. Nu kanske det kommer lite flera bilder om tekniken optimeras för ändamålet.

/*Peter R
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Gravitationslinser och 12 miljarder ljusår med 12-tum

Post by timokarhula »

Det är sant att jag inte har "råkat" över detta utan jag har jobbat i över 10 år i med detta i det tysta. Jag har fått så många negativa svar bland amerikanska förståsigpåsägare, bland annat John Bortle, han med "Bortle-skalan". Han ansåg att eftersom han har observerat himlen i 50 år så kan det inte finnas! Det krävs en SQM-L 22.0 himmel för att kunna se denna jättelika galaktiska cirrus men eftersom jag vet nu hur den ser ut så kan jag nätt och jämnt skönja den vid SQM-L 21.9 också..

Teorin om att ljuset var från en stjärnström mellan LMC och Vintergatan var dömd att misslyckas eftersom så djupa undersökningar har gjorts, bland annat av GAIA som gick till 20:e magnituden. Inga extra stjärnor åt det hållet syntes.

Svaret var alltså galaktisk cirrus, dvs nebulositet som lyses upp av hela vår galax och inte bara en enstaka massiv stjärna. Om man tittar på situationen i 3-D så blir man paff. Jag trodde först att ljuset nådde ända upp till LMC, ca 170 000 ljusär, men de galaktiska filamenten ligger bara några kiloparsec över galaxens latitud. Att en extra stor stav av material ligger/lutar åt LMC-hållet är alltså bara en naturens nyck! När galaxen har roterat lite så är Magellans Spöke borta om 50 miljoner år eller så...

Nu väntar jag bara på Astronomins Nobelpris :D

/Timo K
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Gravitationslinser och 12 miljarder ljusår med 12-tum

Post by Torbjörn »

Det ser superintressant ut! Jag har bara hunnit ögna igenom det som hastigast men jag skall ta och läsa igenom det ordentligt. Det här vill jag verkligen läsa om.

/Torbjörn :)
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Gravitationslinser och 12 miljarder ljusår med 12-tum

Post by timokarhula »

Douglas Bullis (Dana de Zoysa) fick 30 minuter på sig att presentera materialet för proffsastronomer i ett symposium i Kapstaden, Sydafrika, tidigare i år. Föredraget var mycket omtyckt och ingen av deltagarna hade hört talas om det vi hade sett!

Han är redaktören för den sydafrikanska publikationen ASSA Nigthtfall, http://assa.saao.ac.za/sections/deep-sky/nightfall/" onclick="window.open(this.href);return false;

/Timo K
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Gravitationslinser och 12 miljarder ljusår med 12-tum

Post by Lazze »

Jag har också bara ögnat igenom den sydafrikanska publikationen som förutom att gå in specifikt på Magellans Ghost också känns som en mycket intressant grundkurs i de olika sorters damm man kan hitta i universum och vad som karakteriserar dom. Något jag definitivt ska plöja igenom mer noggrannt.

Ett stort grattis till dig och de övriga som observerat Magellans Ghost och trots tvivlarna visat att det existerar och att trägen vinner.

/Lasse
timokarhula
Posts: 1786
Joined: 2006-11-09 07:56:28

Re: Gravitationslinser och 12 miljarder ljusår med 12-tum

Post by timokarhula »

Tack för kommentarerna. Jag var i kontakt med proffsastronomen Brian Skiff förra helgen och han var SÅ tacksam över vårt arbete. Han hade sett Spöket 10 år innan mig och jag hade erinrat att han hade sett ljuset och undrat vad f*n är det där för något. Brian obsade från Las Campanas Observatory i Atacama-öknen men beskrivit något felaktigt att ljuset var riktat mot Vintergatans centrum fastän det i själva verket går mot Triangulum Australe (Södra Triangeln).

Brian verkar ha gått i pension nyligen för hans namn är inte längre omnämnt i Lowell Observatorys personallista. Jag har hans privata Deep-Sky observationer från 1969 då han bodde i Florida och han borde rimligen ha varit i tonåren då, och därmed 65-70 år idag. Förut fick jag svar honom inom 5 minuter när han tjänstgjorde i Flagstaff men nu har han inte svarat på en vecka och före det inte på en månad. Douglas var orolig och trodde att hans hälsa inte är bra. Vi får hoppas på det bästa. Brian Skiff har varit min mentor inom Deep-Sky sedan jag började e-maila honom 1993 (ett kvarts sekel sedan)!

Magellans Spöke kommer säkert att dra åt sig astronomisk forskning de närmaste åren.

/Timo K