M31 Andromedagalaxen - Anders Hemlin

Bilder från galleriet
Post Reply
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

M31 Andromedagalaxen - Anders Hemlin

Post by Starsoft »

Ny bild i galleriet
Objekt: M31 Andromedagalaxen
Exponering: 38x30s
Fotograf: Anders Hemlin
Kommentar: Första gången jag utfört en test av kameraoptik som jag inte blivit besviken. Synd bara att jag inte kunde använda längre exponeringstid.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Anders Hemlin

Post by Bengt »

Nästan så man funderar på om man lägger pengar på rätt optik. Köper man bättre kameraoptik så verkar de nästan kunna leverera minst lika bra bild optiskt som de mindre apo refraktorerna. Bilder se ju hur bra ut som helst i kanterna. Ska absolut testa hänga på mina kamera linser direkt på min H9:a. Har ju adapter men har aldrig blivit att man testat. Finns för få klara nätter att laborera för vilt. Hösten är oroväckande mulen. Kan det bero på man ska igång med lite nytt? :D

Bengt
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: M31 Andromedagalaxen - Anders Hemlin

Post by Starsoft »

Hej Bengt. Ja en del kameraoptik verkar kunna fungera, den här ger med APS format helt OK hörn, för all del med f/3,5. Med full öppning så kroknar stjärnorna något i hörnen med EOS kameran men med en mindre sensor typ den som sitter på din H9 så bör det gå utmärkt och du skulle få ett riktigt trevligt synfält. Tanken jag hade var att använda min ATIK 11002 tillsammans med den här optiken men det visade sig inte fungera tillräckligt bra så jag får nog matcha objektivet till någon lämpligare kamera.

Så här såg det ut när jag parade ihop GAIS heq5 med mitt EQ6 stativ, det gick faktiskt utan våld via EQ6 förlängaren som jag hade liggande. Anledningen till de korta subexponeringarna var att jag tänkte använda min programerbara fjärrutlösare men kunde inte hitta den och någon kabel för att styra slutaren med datorn hade jag inte tillgänglig. Noterbart är också att man ser de vertikala ränderna som ibland uppträder med Canon kameror, några myrstigar orsakade av icke temperaturmathcade mörkbilder kan man också se. Men en indikation vilka trevliga bilder man kan kunna ta med kameraoptik som ger större synfält är det och så enkelt allt blir när man slipper krångla med guidning. Skärpan går tack och lov att ställe med autofokus på en stark stjärna med 300D kameran men den är möjligen inte helt optimal. Jag får försöka göra ett bätttre försök vid nästa nymåne då det blir riktigt mörkt här uppe också, det var ganska ljust ute när jag tog den här bilden.

Image

Tanken med det stora synfältet är att jag ska börja med patrullfotografering och vill då kunna utföra fotometri på hela bilden utan att få problem. Jag börjar nu äntligen få ordning på mina programvaror och en test på den här bilden gav drygt 9500 användbara stjärnor varav en mängd kända variabler, jag har som mål att kunna få användbara data ned till magnitud 14 med större bländare, vettigare exponeringstid och en kyld astrokamera och ändå hinna med ett antal olika områden per natt. Grafen visar hur stjärnornas magnituder fördelar sig i den aktuella bilden, vid magnitud 12 ungefär så börjar stjärnorna försvinna så 2 magnituder djupare eller 5 gånger så mycket ljus behöver jag för att nå mitt mål.

Image
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb

Return to “Bilder”