Europlanet 2018 i London

Inom Solsystemssektionen samordnas och utförs svenska observationer av allehanda objekt i solsystemet. De flesta observationer är av kometer, både historiskt och för närvarande. Andra projekt är asteroidockultationer, norrsken och planeter.
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Europlanet 2018 i London

Post by Peter R »

Johan Warell och jag är just hemkomna från från Europlanet 2018, en tvådagars workshop i London som samlade proffs och amatörer under temat "New Views of Jupiter: Pro-Am Collaborations during and beyond the NASA Juno Mission".

John Rogers och Leigh Fletcher från BAA (British Astronomical Association) stod som värdar på plats för arrangemanget och det blev en spännande mötesplats med närvaron av några av världens bästa planetfotografer, bl. a. Christopher Go, Anthony Wesley, Clyde Foster mm (Damian Peach tror jag var på Barbados), forskare från JPL / NASA som dagligen jobbar med Mission Juno, matematiker, grafiska artister som förädlar Junos överflygningsbilder till fantastiska animationer osv.

Jag kommer inte att beskriva innehållet i föredragen innan BAA har lagt upp dem så det kanske Johan och jag kan komplettera med längre fram.
Men exempelvis en upptäckt som har presenterats i mars numret av tidskriften "Nature" är att Jupiters nordpol har en central cyklon omringad av ytterligare 8 st. På liknande sätt har man upptäckt 5 st plus en central runt Jupiters sydpol. https://www.nasa.gov/feature/jpl/nasa-j ... -unearthly" onclick="window.open(this.href);return false; .
Dessa kan liknas vid Saturnus Hexagon vid nordpolen.
Jag hade själv påbörjat en studie och identifierat flera permanenta polygonliknande strukturer vid Jupiters nordpol förra året men dessa ligger troligtvis betydligt längre ut och var inte helt väldefinierade på alla sidor men det kanske är värt att ta upp studien igen. Efter dessa upptäckter verkar ju allt vara möjligt.

Inför Planetkonferensen hade jag förberett en presentation om hur man lätt kan sätta ihop stillbilder till en animation. "A Journey to Jupiter" hade tagit mig ett helt år att sammanställa men jag har den senaste tiden utarbetat genvägar som gör att det som kunde ta dagar och veckor nu går att göra på minuter om förarbetet är väl utfört med hög precision dvs exakt tidsangivelse, en noggrann bildbehandling inom strikta ramar och en precis mappning i Winjupos, ett arbete som jag nu vill lägga över på fotograferna själva.
Det blev ett positivt mottagande och jag försöker nu sätta upp en fast struktur för internationellt samarbete så att animationer kan göras på en kontinuerlig basis och bli ett nytt verktyg inför framtida analyser.
Stort tack till Johan och Christoffer Svenske för hjälp med mappningen av bilderna till min presentation som löpte över en period av 2 veckor i slutet av maj 2017 och som resulterade i hela 9 kompletta kartor.

Att få träffa så här många professionella, kompetenta, drivna och skapande personer under 2 dagar och lyssna till deras föredrag är något helt fantastiskt och både Johan och jag är både upprymda och inser vilken roll amatörer kan spela i planetforskningen, det blev väldigt tydligt gång på gång under detta möte.
Jag hoppas att allt flera här hemma kan komma att intressera sig för planetfoto även om några av planeterna står väldigt illa till ett bra tag framöver. Då kanske även vi kan börja prestera bilder på internationell nivå som kan bidra ännu mera till den vetenskapliga studien av planeterna.

Här följer några bilder:

Burlington House som rymmer flera olika vetenskapsinstitutioner
IMG_8047-2M.jpg
Tea time med de båda svenska delegaterna utanför Royal Astronomical Society :D
IMG_8037-2M.jpg
En stor månbild i receptionen, troligtvis en av de berömda bilderna från Lick-observatoriet.
Det är så här månen ska se ut enligt mig och jag hade gärna tagit med den i min minimala resväska om det hade varit möjligt ;)
IMG_8038-2M.jpg
Tour of Royal Society, 7 Carlton House Terrace.
Rupert Baker, the Library Manager visar upp gamla böcker och brev i original
DSC07452-2M.jpg
Observationsbeskrivningar och teckning av Saturnus av Huygens om jag minns rätt.
DSC07459-2M.jpg
Vi var alla lika fascinerade av dessa gamla handskrivna eller tryckta original som gick förvånansvärt lätt att läsa för någon som kan modern engelska.
DSC07491-2M.jpg
Jag avslutar med en bild på Sir Isaac Newtons dödsmask där vi blev ombedda att inte hålla kameror och mobiler rakt ovanför.
DSC07477-2M.jpg
/*Peter R
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Europlanet 2018 i London

Post by Torbjörn »

Det var mycket intressant att läsa om detta. Ni verkar ha haft några verkligt givande dagar i London!

/Torbjörn :)
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: Europlanet 2018 i London

Post by ragge »

Häftigt att få se Isaac Newtons anletsdrag !

Ragnar
jwarell
Posts: 841
Joined: 2011-06-27 22:58:45
spamtest: JA
Location: Skurup

Re: Europlanet 2018 i London

Post by jwarell »

Håller med dig helt Peter, det var en fantastisk upplevelse med ett par otroligt givande dagar i London. Först nu börjar normalläge inträda efter en sensorisk overflow...

Det finns en stor gemenskapsanda i detta sällskap där alla försöker hjälpa så gott de kan. Man blev mäkta imponerad av många amatördeltagare, särskilt personer som Gerald Eichstädt och Sean Doran som jobbar med bildbehandlingen. Så stort är amatörernas bidrag till Junosonden att Project Scientist Scott Bolton skålade för alla oss "Team Members". Sånt lyfter!

Till skillnad från Junomötet 2016 i Nice, där jag bidrog med ett föredrag, var detta möte än mäktigare på grund av de häpnadsväckande bilder och filmer som hade konstruerats med Junosondens data. Vi har aldrig sett Jupiter i de geometrier som Juno når och jag tror inte att någon var beredd på den varierande dynamik, former och färger på alla skalor som ses i molntäcket, inte minst de tidigare svåråtkomliga polarområdena.

Vi hoppas att fler vill engagera sig i Solsystemssektionens projekt och få chansen att bli inbjudna på sådana här resor!

På bilden ser vi Peter vid podiet med John Rogers th och i publiken från vänster Clyde Foster, Marc Delcroix och Jean Luc Dauvergne.

/Johan
PeterR_London_180511_crop_1200.jpg
Lindby Observatory | IAU-kod K60 | Bortle 3,5 | ZLM 7.2
T52 | T38 | T25 | T25 | T22 | B10
ICQ: WAR01 | PVOL: jwa | SVO: WAR | AAVSO: WJOB
Svensk AmatörAstronomisk Förening | http://www.saaf.se/
Comet Observation Database | https://cobs.si/
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Europlanet 2018 i London

Post by Peter R »

Idag anlände en gruppbild på deltagarna fotograferad vid innergården till Burlington House
RAS-JUNO_2018-2.jpg