Varannan bild bra, varannan stjärnsträck

User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Varannan bild bra, varannan stjärnsträck

Post by Tannerswe »

taipan wrote:Satt och läste lite i manualen.
Skulle detta kunna skapa mina problem?
Vet att jag fick justera teleskopet lite efter goto då galaxen inte blev helt i mitten. Tänkte inte på detta då..

Som lasse är inne på så tror jag att du har ett periodisk fel (PE) i någon av kuggarna.

Lösningen kan vara att köra med guidning om det inte är ett för stort fel och om så, kanske att kompensera med en PE-kurva kan hjälpa. Jag vet inte om du kan skapa dig en PE-kurva i handkontrollen, fungerar om du går över och kör med dator och ascom.

Nästa alternativ är att köra med 1min exponeringar och då bör du kunna få ut 9 bra och 1 dålig om du har detta intervall och det är bara en störning.


Det som beskrivs där i bilden/texten är bara något som drabbar första bilden efter att du kört omkring med monteringen. När du väl börjar följa så kommer du få ett tryck mellan kuggarna och problemet är borta. För aligningen mot stjärnor kanske det skulle kunna påverka ngt att man inte kommer spot on. Men det bör inte vara så mkt tycker jag.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Varannan bild bra, varannan stjärnsträck

Post by taipan »

Fins nått som heter pec har jag sett.
Enligt denna tråden verkar man kunna spela in en kurva och sedan spela upp för att få en jämnare gång.
Kanske nått att kolla upp..
Attachments
8074278E-FEE4-4C6A-8CD6-CEE094465C14.png
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Varannan bild bra, varannan stjärnsträck

Post by Lazze »

Med PEC kommer du att få bättre resultat men som Micke föreslog tidigare är det absolut bästa att använda guidning.
Även med en adapter till en 8-9x50 sökare och en guidekamera till det skulle du få betydligt bättre resultat utan att öka vikten på monteringen nämnvärt.
Ett bra guideprogram är PHD 2: https://openphdguiding.org/downloads/" onclick="window.open(this.href);return false;

Det är relativt lättanvänt även om det är en del nytt att lära sig men om du vill köra riktig Deepskyfoto så blir det förr eller senare ett måste. Det krävs normalt monteringar för 6-siffriga belopp för att kunna köra längre exponeringar oguidat med lång brännvidd.

/Lasse
User avatar
anivision
Posts: 393
Joined: 2010-04-15 23:21:17
spamtest: JA
Location: Tjörn

Re: Varannan bild bra, varannan stjärnsträck

Post by anivision »

Lazze wrote: På föregångaren CG5-GT som jag ägde för länge sen hade jag ett glapp i dec-axeln som gav hack varannan minut när jag la på belastning ära 10 kg. Så skulle jag ta 30s-exponeringar såg jag det bara på ca var 4:e bild.
/Lasse
Det sa du inte när du sålde den!!! :D
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Varannan bild bra, varannan stjärnsträck

Post by Bengt »

Tycker det ser ut som helt ordinärt periodiskt fel som kan ha flera orsaker tex flex och mekanik backlash osv.


Detta får du nog leva med tills du börjat använda guider . Bara de bästa monteringarna som klarar köra utan guider utan man blir gråhårig :-)
Bengt
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Varannan bild bra, varannan stjärnsträck

Post by taipan »

Ja det låter ju troligt det där med nått knas med nån kugge på ra drevet. Inte hunnit testa nått mer. Förhoppningsvis blir det bättre med min mindre 80mm refraktor.
Och som ni säger. Guidning är väll att föredra. Har som sagt alla grejer men har inte satt mig in i hur det funkar än. Ofaxis till edgehd’n samt 50mm Orion miniguider teleskop till refraktorn.. asi120mm som guidekamera.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Varannan bild bra, varannan stjärnsträck

Post by Bengt »

Är en kugge defekt och orsakar ett "ryck" kommer inte ens en guider kunna fixa det periodiska felet .
Prova lägg lite övervikt motsatt håll under driften . Kanske lindras det något .

Bengt
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Varannan bild bra, varannan stjärnsträck

Post by Lazze »

anivision wrote:
Lazze wrote: På föregångaren CG5-GT som jag ägde för länge sen hade jag ett glapp i dec-axeln som gav hack varannan minut när jag la på belastning ära 10 kg. Så skulle jag ta 30s-exponeringar såg jag det bara på ca var 4:e bild.
/Lasse
Det sa du inte när du sålde den!!! :D
Hehe, har man en kund som vill betala så ska naturligtvis kunden få betala utan krångel :D
Skämt åsido så var det nog inte så mycket glapp utan att ingen CG5:a klarar den belastningen och att guida 2,3m brännvidd prickfritt. Och det var en bit över 10 kg också med guideteleskop och kamera. Och jag är rätt säker på att jag nämnde begränsningarna men det funkade skapligt med lägre vikt och kortare brännvidd.

Egentligen är det nog samma problem som diskuteras i den här tråden. Finliret mellan dreven, att det inte finns någon backlash och att de är så precisionsskurna att de passar precis i varann utan glapp eller att det skär m.m. är väldigt sällsynt i den här prisklassen.
Att alltid vara "East Heavy", att vikterna på motviktstången sätts så att tyngdpunkten alltid är lite balanserad åt öster sida på monteringen i RA så att kuggar/drev ligger mot varann vid normal RA-drift brukar vara ett måste (om man inte har remdrift).

/Lasse