Varannan bild bra, varannan stjärnsträck

taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Varannan bild bra, varannan stjärnsträck

Post by taipan »

Var ute på mitt andra fototillfälle med teleskopet igår. Stötte på ett problem.
Ställde upp grejerna som förra gången, polställde och alignade goto.
Riktade in mig på M101 med EdgeHD+0,7 reducer ca1540mm. Ingen guidning.
Tog några 300s bilder och av nån konstig anledning blev det långa stjärnsträck på varannan bild??
tog 12 bilder och 6 st blev ok och 6 fick långa stjärnsträck. Se bilderna.
Vad kan vara fel här?
inga stötar eller liknande som påverkat det.
Attachments
va.jpg
ok.jpg
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Varannan bild bra, varannan stjärnsträck

Post by micke187 »

För att vara oguidat är det väldigt bra. Och jäkligt bra för att vara 300 sekunders sub om ja får säga de själv :) Varför kör du inte med guidning ?
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Varannan bild bra, varannan stjärnsträck

Post by micke187 »

Och kanske kommit in en liten vindpust emellanåt om du inte fått såna stjärnspår förut på dina subs ?
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Varannan bild bra, varannan stjärnsträck

Post by taipan »

Det är bara andra gången jag är ute och testar grejerna och inte tagit så långa exponeringar tidigare. Granskar jag 180s bilderna från gårdagen kan man kanske skönja samma problem även om det inte märks så mycket på dom.
Känns konstigt att det är just varannan bild. Blåste inte något heller. Och jag satt still i bilen medans jag fotade. Såg ju detta redan när jag fotade så jag försökte tänka på om några yttre störningar kunde göra detta men tror inte det.

Slog mig precis nu.. Det skulle kunna vara nån sladd som var spänd och påverkade monteringens rörelse? Strömsladd, usb till kameran, handkontroll mm. Det kollade jag inte men känns väll lite långsökt. Varför skulle det bli just varannan bild??

Bilderna skiljer sig på ett sätt till och det är att för varje bild flyttas stjärnorna lite neråt.. Om allt vore rätt skulle dom väll hamna på samma ställe i bilden?

Angående guidning så har jag inte kommit dit än. Har grejerna men mycket annat att få kläm på innan jag blandar in det också..

/M
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Varannan bild bra, varannan stjärnsträck

Post by micke187 »

Mja hade de varit en sladd som varit spänd så hade nog kanske varje sub varit med stjärnspår. Men skulle säga att det är begränsningarna vad din montering klarar av. Inte ofta ja sett så långa exponeringar oguidat med en montering i medium budget och är nog inte ensam om de heller. Och speciellt med den brännvidd du har kört med så är det VÄLDIGT bra :)
Har bara sett dyra high end monteringar som klarar av så långa exponeringar oguidat. Själv har ja inte kunnat göra högst 2minuter oguidat med blandat resultat. Så du verkar ha fått en ganska bra montering.
Och med guidning sen kommer du nog komma långt med den montering du har :)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Varannan bild bra, varannan stjärnsträck

Post by kribba »

Du har säkert läst min tråd om jobbet att få ATP/Platesolve/Guidning och fungera. Kan bara rekommendera dig samma resa. Jag väntade för länge
med att byta ut handkontrollern. Med platesolving ligger jag på målet inom ett par minuter. Välj objekt i databasen ( dom vanligaste ) o sen bara o åk (-: Dock tar det sin tid att gå igenom tutorials o läsa på med Ascom, Eqmod m.m. Men nu när nätterna börjar bli unga så är det bra tid att
göra det resonerar jag iallafall. Då är man fullt redo i sept/okt när mörkret återkommer.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Varannan bild bra, varannan stjärnsträck

Post by taipan »

Antar att jag bara haft tur när jag polställde osv då. :) Använde BYE och testade 120s, 180s samt 300 för att se hur det blev.
Tycker fortfarande det är konstigt att det är just varannan bild. Om monteringen gick på knäna skulle det väll vara mer rakt över. Om det vore obalans mellan tub och motvikt skulle det väll också bli fel rakt över kan jag tänka?
Använde ju 0.7 reducern på teleskopet fast antar att även 1500mm är ganska mycket i sammanhanget.
Har alla grejer och drivrutiner för guidningen och har kollat att dator, kamera och montering hittar varandra men har aldrig testat i praktiken. Får bli efter sommaren.

Platesolving vet jag inte vad det är?
Har en Celestron AVXmontering.
Polställer med Qcam Polemaster.
Alignar goto med Celestron's starsense.

/M
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: Varannan bild bra, varannan stjärnsträck

Post by kribba »

Konvertera en av dina lights på m101 ( ta en skarp ) till tif el. jpeg och prova och ladda upp här http://nova.astrometry.net/upload" onclick="window.open(this.href);return false;
så får du se magin med platesolving (-: ATP använder samma databas som denna sida. Enkelt förklarat du väljer mål och din AVX med en laptop
ansluten hittar målet automatiskt åt dig. Bra oxå om du vill fortsätta fotografera samma objekt nån dag senare och hitta tillbaka.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Varannan bild bra, varannan stjärnsträck

Post by micke187 »

Ja du måste ha fått till en ganska bra polinställning med för annars hade du sett stjärnspår på alla subs. Sen beror de lite på vart då fotar också på himlen. Ju högre deklanation desto mer exaktare måste polinställningen vara.
Backlash kan man ju tänka sig att det kan vara också men kan också vara så att monteringen inte hänger med i följningen pga av byggkvaliten. Som sagt det är ingen high end montering du har. Är väl i samma klass som min montering skulle ja tro. (Heq5)
Sen är det ju bra om det är lite obalans (east heavy) så att motorerna drar på motvikterna. Annars så kan de vara så den hackar sig fram i dreven "jagar" om du har backlash i dreven. Men det ser inte ut så i ditt fall.
Så tror mest på begränsningen på som din monteringen klarar av.
Sen om det blir allt för tungt för motorerna pga att det blir för tungt så kan den ju också påverka men då ska de nog vara mycket övervikt på.
SÅ balansen är viktig men något obalans är bra bara det är åt rätt håll.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Varannan bild bra, varannan stjärnsträck

Post by taipan »

Antar att jag får åka ut med min lilla refraktor nästa gång och se om jag får liknande problem då. Vet att min montering inte är nån värsting i sammanhanget. Fast tycker fortfarande det är konstigt att det bara påverkade varannan bild..
Om någon läser detta och har varit med om liknande problem får ni gärna skriva.
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Varannan bild bra, varannan stjärnsträck

Post by Lazze »

Vet du hur lång perioden är på RA-drevet i en AVX? Alltså hur lång tid innan det fullbordat ett varv?
Din AVX verkar ha ett mycket lågt PE men någonstans på drevet kan det finnas någon ojämnhet som gör att det hackar till och då ser man det inte på alla bilder utan bara när det passerar den här ojämnheten.

På föregångaren CG5-GT som jag ägde för länge sen hade jag ett glapp i dec-axeln som gav hack varannan minut när jag la på belastning ära 10 kg. Så skulle jag ta 30s-exponeringar såg jag det bara på ca var 4:e bild.

F.ö. tror jag också att din polinställning måste varit väldigt bra för i min värld är det ett fantastiskt bra resultat på en montering i den klassen.

/Lasse
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Varannan bild bra, varannan stjärnsträck

Post by taipan »

Lazze wrote:Vet du hur lång perioden är på RA-drevet i en AVX? Alltså hur lång tid innan det fullbordat ett varv?
Din AVX verkar ha ett mycket lågt PE men någonstans på drevet kan det finnas någon ojämnhet som gör att det hackar till och då ser man det inte på alla bilder utan bara när det passerar den här ojämnheten.

På föregångaren CG5-GT som jag ägde för länge sen hade jag ett glapp i dec-axeln som gav hack varannan minut när jag la på belastning ära 10 kg. Så skulle jag ta 30s-exponeringar såg jag det bara på ca var 4:e bild.

F.ö. tror jag också att din polinställning måste varit väldigt bra för i min värld är det ett fantastiskt bra resultat på en montering i den klassen.

/Lasse
Oj, det har jag ingen aning om tyvärr. Fast det låter ju onekligen som en förklaring som verkar rimlig. Får försöka kolla upp det.
Antar att man skulle kunna testa det med att helt enkelt ta en serie med 60s exponeringar och se om man hittar nått mönster.
Fins väll inga möjligheter att kolla upp sånt på annat sätt förutom att skicka på service?

Så fantastiskt är det väll inte när bara varannan bild går att använda? ;)
Men jag skojar inte. Tog 11 bilder med BYE 300s varav 6 st verkar helt ok, liiite ovala om man zoomar in. Tyvärr verkar mitt clip in CLS filter stjäla en massa ljus så bilderna ser inte så ljusa ut..
Attachments
exif.JPG
exif.JPG (60.22 KiB) Viewed 5343 times
Lazze
Posts: 1133
Joined: 2008-06-04 20:10:08
Location: Karlskoga

Re: Varannan bild bra, varannan stjärnsträck

Post by Lazze »

Jag googlade lite på AVX:n och hittade en länk där en ansåg att RA-drevet gick runt på 10 min och en annan länk där grafen visades upp:
https://www.cloudynights.com/topic/4893 ... xis-issue/" onclick="window.open(this.href);return false;
och det ser ut som om den verkligen är på 10 min. Men för att säkerställa att det verkligen är det som är felet så låter iden med 60s exponeringar väldigt bra men framförallt att fånga PE-kurvan som i länken ovan.

Och jag tycker nog fortfarande att det är fantastiskt bra om man får varannan bild ok med 5 min oguidade exponeringar med den brännvidden för en montering i den prisklassen. I den här länken tycker sig en ha lyckats fota anständigt bra oguidat med 1000mm brännvidd i 5 min med en AVX. Annars verkar konsensus ligga på 30-60s med kortare brännvidder.
https://www.cloudynights.com/topic/5808 ... stron-avx/" onclick="window.open(this.href);return false;

/Lasse
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: Varannan bild bra, varannan stjärnsträck

Post by micke187 »

Om de skulle gå att förbättra ännu mer är väl att göra en service på den själv och öppna upp byt ut fettet till ett bättre.Men tvivlar på att de skulle förbättra så jättemycket till dock. Men som Lasse skriver är det onekligen ett bra väldigt resultat för en montering i denna prisklass.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Varannan bild bra, varannan stjärnsträck

Post by taipan »

Satt och läste lite i manualen.
Skulle detta kunna skapa mina problem?
Vet att jag fick justera teleskopet lite efter goto då galaxen inte blev helt i mitten. Tänkte inte på detta då..
Attachments
C99027AB-4AAB-4249-BF03-B29008466570.png