Jupiter med 4 Månar - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Jupiter med 4 Månar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Jupiter med 4 Månar
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Teleskop: Orion Optics OMC-200
Kamera: ASI 120MC-S
Kommentar: Premiär för Jupiter i natt lite innan kl.3, fotograferad i primärfokus vid 4.000 mm och på 13° 30' höjd.
Turbulensen gjorde det svårt att hitta rätt fokus men jag såg att vid ett tillfälle lugnade sig atmosfären så jag räknade med att ha fångat minst en riktigt bra sekvens.
Och det visade sig mycket riktigt att en sekvens var bättre än de övriga. Tyvärr så gör en ny bug jag har råkat ut för i OAcapture att det bara fanns 38 frames tillgängliga av de 1.200 fångade, så det blev inte mycket att stacka.
Syd är uppåt

Image
Klicka for att se stor version av bilden
magnahrl
Posts: 753
Joined: 2007-11-26 23:29:04
Location: Visby

Re: Jupiter med 4 Månar - Peter Rosén

Post by magnahrl »

Väldigt fint, Peter. Gillar denna "widefield" av Jupiter. Bälten och övriga detaljer fint synliga på planeten samt alla de fyra Gallileiska månarna :good: Vi kan väl säga välkommen tillbaka Jupiter även om besöket blir sorgligt kortvarigt och skyggt.

Magnus A.
User avatar
Torbjörn
Posts: 1377
Joined: 2012-11-24 14:05:37
spamtest: JA
Location: Stenungsund

Re: Jupiter med 4 Månar - Peter Rosén

Post by Torbjörn »

Riktigt fint :good: Väldigt troget vad man kan se i ett teleskop också och med tanke på att det är 38 stackade frames så blev det jättebra.

Det är inte lätt att fota Jupiter nu, planeten såg bedrövlig ut i torsdags när jag satt och obsade. Misstänker nästan att jag hade en jetström över mig.

/Torbjörn
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter med 4 Månar - Peter Rosén

Post by stoffe »

Kul att du fått en bra widefieldbild av Jupiter och dess månar! Det är bra jobbat av dig att vara vaken den tiden på dygnet som det går att fota Jupiter.

Ang OaCapture, version 1.4 är senaste versionen. Kanske är den bugg du nämner borttrollad i den senaste versionen?
https://www.openastroproject.org/downloads/
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter med 4 Månar - Peter Rosén

Post by stoffe »

Förresten så såg jag nu att Firecapture är släppt för MacOS, det vore en fantastisk uppgradering från OaCapture :good:

http://www.firecapture.de/
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Jupiter med 4 Månar - Peter Rosén

Post by taipan »

Snyggt.
Är det som visas på bilden det utsnittet man får med asi120 på 4000mm?
Funderar själv lite på att försöka fota Jupiter och har en liknande kamera(fast monokrom).
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter med 4 Månar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Väldigt fint, Peter. Gillar denna "widefield" av Jupiter. Bälten och övriga detaljer fint synliga på planeten samt alla de fyra Gallileiska månarna :good: Vi kan väl säga välkommen tillbaka Jupiter även om besöket blir sorgligt kortvarigt och skyggt.
Tack Magnus. Ja säsongen har precis börjat men kommer inte att vara lång i år. Kommande vecka verkar dock ge fina tillfällen både för Stockholm och Gotland.
Riktigt fint :good: Väldigt troget vad man kan se i ett teleskop också och med tanke på att det är 38 stackade frames så blev det jättebra.

Det är inte lätt att fota Jupiter nu, planeten såg bedrövlig ut i torsdags när jag satt och obsade. Misstänker nästan att jag hade en jetström över mig.

/Torbjörn
Tack Torbjörn, det är som det brukar vara att man får hoppas på att rätt förhållanden infinner sig. Jupiter står lågt så jag hade satt på min ADC och den justerade färgerna perfekt. Turbulensen växlade och var väldigt bra under några minuter av totalt 1,5 timmars observation. Men tyvärr så hade jag strul med captureprogrammet som jag beskrev.
Kul att du fått en bra widefieldbild av Jupiter och dess månar! Det är bra jobbat av dig att vara vaken den tiden på dygnet som det går att fota Jupiter.

Ang OaCapture, version 1.4 är senaste versionen. Kanske är den bugg du nämner borttrollad i den senaste versionen?
https://www.openastroproject.org/downloads/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tack för tipset Stoffe. Jag laddade ner senaste versionen men funkar tyvärr inte heller. Något blev korrupt eller hoppade ur när jag testade att filma med oaCapture och ASI-1600 för några månader sedan.
Förresten så såg jag nu att Firecapture är släppt för MacOS, det vore en fantastisk uppgradering från OaCapture :good:
Jag testade betan för ett tag sedan men fick den inte att funka på Mac. Ska försöka igen men är inte särskilt duktig på den här typen av felsökning och fix :sad:
Snyggt.
Är det som visas på bilden det utsnittet man får med asi120 på 4000mm?
Funderar själv lite på att försöka fota Jupiter och har en liknande kamera(fast monokrom).
Tack. Nej, långt därifrån. Efter att ha fångat Jupiter fotograferade jag månarna på separata sekvenser. Tog även några bilder med ASI-1600 och där ryms alla månarna på en och samma bild så jag kunde använda den som mall för att placera månarna korrekt i förhållande till planeten.
Här ser du utsnittet med ASI-120 vid 4.000 mm i full skala.
Jupiter_OMC200_20180407023106-3.jpg
Jupiter_OMC200_20180407023106-3.jpg (50.26 KiB) Viewed 5511 times
Om du fotograferar med monokamera så kan du minska effekten av turbulensen om du använder ett rött eller ir-filter.

/*Peter R
User avatar
stoffe
Posts: 1780
Joined: 2011-12-04 00:36:14
spamtest: JA
Location: Uppsala (UAA)

Re: Jupiter med 4 Månar - Peter Rosén

Post by stoffe »

Peter R wrote:
Förresten så såg jag nu att Firecapture är släppt för MacOS, det vore en fantastisk uppgradering från OaCapture :good:
Jag testade betan för ett tag sedan men fick den inte att funka på Mac. Ska försöka igen men är inte särskilt duktig på den här typen av felsökning och fix :sad:
Det fixar du Peter om du ger det lite tid :good: Som tur är så kan man pilla med sånt här i lugn och ro när det inte är stjärnklart. Fin närbild du fångat i inlägget ovanför, tydliga festonger syns i ekvatorialbandet.
Kameror: Nikon D600, ZWO ASI290MM, QHY9
Newtonteleskop: ZW305 12" f/5, Cave Astrola Deluxe B 1965 8" f/8, TS Optics 8" f/4
Refraktorer: Nikon 300 mm f/2.8 + ytterligare några Nikongluggar
Bygger EQMOD-kablar på beställning.
User avatar
Tannerswe
Posts: 498
Joined: 2013-04-22 05:06:46
spamtest: JA
Location: Kalmar
Contact:

Re: Jupiter med 4 Månar - Peter Rosén

Post by Tannerswe »

Riktigt läckert :good: Gillar överblicken man får med dess månar och då även detaljerna i Jupiter.
Camera: QHY 183C/Sony a7III/Sony a7RII Baader mod/Canon EOS 6D Baader mod/Canon 600D Baader mod
Mount: NEQ6 Pro + Rowan belt mod + EQ6 wedge + Polemaster, SAM - Star Adventure Mini
Telescope: RC6

https://www.facebook.com/tannerstedtphoto
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Jupiter med 4 Månar - Peter Rosén

Post by taipan »

Peter R wrote:
Snyggt.
Är det som visas på bilden det utsnittet man får med asi120 på 4000mm?
Funderar själv lite på att försöka fota Jupiter och har en liknande kamera(fast monokrom).
Tack. Nej, långt därifrån. Efter att ha fångat Jupiter fotograferade jag månarna på separata sekvenser. Tog även några bilder med ASI-1600 och där ryms alla månarna på en och samma bild så jag kunde använda den som mall för att placera månarna korrekt i förhållande till planeten.
Här ser du utsnittet med ASI-120 vid 4.000 mm i full skala.

Jupiter_OMC200_20180407023106-3.jpg

Om du fotograferar med monokamera så kan du minska effekten av turbulensen om du använder ett rött eller ir-filter.

/*Peter R

Ok. Min plan är om jag får tillfälle testa Jupiter med min EOS 60 och BYE. ger ungefär samma utsnitt fast lite sämre upplösning kanske. Men jag får ju färg.. Samt att jag har convertrar osv till Canon så jag kan öka förstoringen på min Edge HD tub.
Men en fråga om hur man på bästa sätt fokuserar när man fotar planeter. Gör man det mot en stjärna? Eller gör man det direkt mot planeten? Svårare mot planeten kanske pga turbulens mm?
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter med 4 Månar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Hej,

vad står BYE för?
Det fungerar bra att fotografera Jupiter med DSLR.
Den här bilden på Saturnus är tagen med en 110 mm apo-refraktor och en Eos20D som låg på 8,2 Megapixel http://astronet.se/view_image.php?id=443&mode=large" onclick="window.open(this.href);return false; . Andra här på Astronet har även använt filmningsfunktionen som numera finns i alla Eos-modeller med bra resultat medan jag stackar gärna de bästa exponeringarna manuellt i Photoshop.

Att få till bästa fokus är inte alltid helt lätt när du kommer upp i höga förstoringar och turbulensen ställer till det. Jag ställer alltid skärpan manuellt genom att fokusera fram och tillbaka, låta vibrationerna dämpas och bedömer resultatet på dataskärmen i hög förstoring.
Det kan definitivt hjälpa att fokusera på månarna eller en stjärna. Man lär sig med tiden att ganska snabbt avgöra var bästa skärpan ligger.

Om du vill försöka dig på Jupiter så är det läge nu. Trotts att Jupiter bara kulminerar på 13° höjd så är det betydligt bättre än under de kommande 2 åren då planeten hamnar ca 5° lägre innan den börjar stiga igen.

/*Peter R
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Jupiter med 4 Månar - Peter Rosén

Post by taipan »

Ok. Hoppas det blir väder ikväll för att experimentera lite då.
Bye är backyard eos. Fotoprogram för att styra eos vid astrofoto. Har även fokuseringshjälpmedel samt planetfunktion där man använder 5x livewiev funktionen för att filma under högre förstoring.
Vanliga filmfunktionen i kameran har jag oxå funderat på att testa när jag ska fota månen. Får testa lite o se hur det blirZ
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Jupiter med 4 Månar - Peter Rosén

Post by taipan »

Hmm. Ja alltså, det där var inte så lätt :)
Var ute en sväng i går kväll runt midnatt och försökte fånga Jupiter.
Testade med min Edgehd ca 2000mm och planetfoto funktionen i BYE
Ställa skärpan var en riktig utmaning, tyckte mig kunna skönja några röda band på Jupiter och tänkte att jag fått till det så bra det gick och filmade ca 300 bilder ca 10s. Men det är ju fortfarande bara en suddig klump typ? :) Efter stackning i AS2, 15% av bilderna blev det så här..

grejade lite med fokusen och filmande några sekvenser men verkar inte som om någon blev bättre.. Kanske var lite tidigt ute..

Hur ska en film se ut för att man ska få ett sjyst resultat? Tips på youtubeklipp om redigering av planetbilder eftersöks också. :)
Attachments
jupiter_tv15s_400iso_1024x680_jp.jpg
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Jupiter med 4 Månar - Peter Rosén

Post by Peter R »

Nej, det är inte lätt.
Du har fått med de 2 ekvatorialbanden och den stora röda fläcken GRS nära transit så jag gissar att du har fotograferat runt 23:30 i natt. Då stod planeten på 8° sett från Stockholm vilket inte är helt idealiskt, men det är jobbigt också att vänta ut den till småtimmarna
Jag har justerat passningen mellan färgerna och neutraliserat färgsticket samt ljusat upp din bild och då blir den så här:
jupiter_tv15s_400iso_1024x680_jp-2PR.jpg
jupiter_tv15s_400iso_1024x680_jp-2PR.jpg (21.46 KiB) Viewed 5334 times
Det är viktigt också att du låter teleskopet stå ute tillräckligt länge innan du börjar fotografera så att det kommer ner i temperatur vilket tar ca 1 timme.

Det låter som att du har fångat 30 bilder/s men din bild är ganska mörk så jag skulle rekommendera dig att förlänga exponeringstiden om det går och kanske köra 15 eller 10 bilder/s och så kan du köra sekvenser på upp emot 2 minuter.

/*Peter R
taipan
Posts: 376
Joined: 2013-12-28 21:29:49
spamtest: JA
Location: Linköping

Re: Jupiter med 4 Månar - Peter Rosén

Post by taipan »

Passningen av färgerna? Hur gjorde du det? Du menar det att den grön upptill och röd nertill?

Jag hade varit ute från ca 21.00 då jag försökte fånga M101 också för att testa mina grejer(andra gången jag var ute igår). Och jag exponerade lite mörkt just för att få upp b/s då jag trodde att det var att föredra. Men är tacksam för tipsen och ska testa lite längre sekvenser nästa gång.

Så man du skulle göra en gissning. Vart är det jag gör mest fel?
tidpunkt?(planeten borde stått högre?)
Val av kamera? Hade varit intressant att testa med ASI120mm också fast jag frös så väldigt om fingrarna..
För lite data att arbetamed i AS2? (behöver längre sekvenser)
Eller är det fokus som sitter fel helt enkelt?

Givetvis är det kanske en kombination av flera men vore kul att få tips på vart jag ska börja för att få till ett bättre resultatnästa gång.
Nu körde jag ju på 2000mm och inte 4000mm som du själv. Kanske också påverkar hur mycket detaljer man får fram.
/M