M13 - Kribba

Bilder från galleriet
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

M13 - Kribba

Post by kribba »

Ny bild i galleriet
Objekt: M13
Exponering: 100 x 20 sek.
Fotograf: Kribba
Teleskop: William Optics ZenithStar 80mm
Kamera: Canon 1000D moddad
Kommentar: Ännu en natt med att kalibrera utrustningen. Nu var målet att få nya guide kameran QHY-5IIL att funka med PHD. Fick inte igång pulseguiding ( fattar inte varför ), men väl ST4. Har inte vant mig än med platesolving i ATP.
Som magi alltid när målet dyker upp mitt i centrum av sökaren. Fattar inte att jag dröjde så lång tid
med att få igång det. Avslutade kvällen med att beta av ännu en stjärnhopp M13.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M13 - Kribba

Post by Robert Habolin »

kanon! en aning blå kanske.. men snygga fina stjärnor i hopen!

good stuff

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: M13 - Kribba

Post by micke187 »

Vad har du för bekymmer med pulsguidningen ? Om du kan säga nånting mer om problemet så kanske vi kan hjälpa dig. Hade enorma problem själv när ja skulle gå över till pulsguidning och visste inte bak eller fram vad som varför det inte ville funka..
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M13 - Kribba

Post by kribba »

Jag är rätt ny på det här med PHD ( hade synguide innan ). Jag uppdaterade Ascom och installerade senaste drivrutinerna till QHY5L-II.
Jag får bild på datorn från kameran med medföljande planetfotoprogrammet EZ, så datorn hittar kameran. Vid start av PHD så väljer jag
drivrutin för QHY ( finns 3 olika och har testat igenom alla ). När jag väljer kamera i PHD får jag ingen bild, inget händer, kameran verkar
inte hittas. Kopplar jag istället in ST4 kabeln och väljer on-camera som drivrutin så dyker bild upp och det verkar funka. Men det är
som jag tolkar det pulseguide man vill få igång och köra med. Finns ju en hel del skrivet på cloudy nights, men jag har ännu inte
hittat nån lösning.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: M13 - Kribba

Post by micke187 »

Testa att gå in på ascom diagnostic och sök (trace) upp den kamera du ska använda så ascom vet vilken den ska använda till phd2. Och så får du kolla upp vilken comm port kameran ligger på. Det gör du i enhetshanteraren.
Sen får du välja i eqmod setup att du ska använda dig av pulseguiding. Finns en ruta som du behöver kryssa i.

Här är en video som ja tycker är bra som jag har haft endel hjälp från :)
https://www.youtube.com/watch?v=WX2uXMu0crw" onclick="window.open(this.href);return false;
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M13 - Kribba

Post by kribba »

Tack! Jag verkar ha missat ngr grejer. Men manualen till QHY5L-II är ju inte den största :)
Ska testa dina tips nästa klara himmel, berättar hur det går då!
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
ragge
Posts: 1422
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla

Re: M13 - Kribba

Post by ragge »

kribba wrote:Ännu en natt med att kalibrera utrustningen. Nu var målet att få nya guide kameran QHY-5IIL att funka med PHD. Fick inte igång pulseguiding ( fattar inte varför ), men väl ST4. Har inte vant mig än med platesolving i ATP.

Som magi alltid när målet dyker upp mitt i centrum av sökaren. Fattar inte att jag dröjde så lång tid

med att få igång det. Avslutade kvällen med att beta av ännu en stjärnhopp M13.
Det tekniska har jag ingen aning om, bortskämd som jag är med min NexGuider. Men om du fick igång guidningen, varför bara 20 sekunders subbar ?
M13 är ett vackert objekt, både visuellt och på bild. Lite bättre tyckte jag bilden blev efter en omgång med HLVG, det finns mao lite grönstick i den.

Ragnar
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M13 - Kribba

Post by kribba »

Jag kände mig osäker på PHD så jag körde detta oguidat,
ville hinna testa mer. Men igår kväll fick jag igång kameran i
PHD under pulsguiding, med rätt drivrutiner . Allt tack
vare micke187:s instruktioner. Var målnigt igår så jag torrkörde
bara inomhus. Men hoppet lever (-:
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: M13 - Kribba

Post by micke187 »

Gött att du fick igång det :good:
Och en sak till: Ändra guiderate till 0.5. Har för mig default är ställt på 0.1 eller 0.2.
Har du på det så kommer inte guidningen funka så bra. PHD2 kommer ha fullt upp med att försöka få till den rätta hastigheten och det drabbar även kalibreringen som kommer ta många steg innan den blir färdig.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M13 - Kribba

Post by kribba »

Tack! Absolut ska kolla guide rate. Vädret ser ju lovande ut för skarpa tester nu senare i veckan.
Kör du dithering? Var största anledningen till att jag bytte från Synguide ( + svårt och se på lilla displayen när teleskopet är riktat
rakt uppåt, även om handhavandet är enkelt ), och hoppas nu få bättre SNR framöver.
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: M13 - Kribba

Post by micke187 »

Har kört med dithering förut med bra resultat men nu förlitar jag mig på darks och bias istället. Det tråkiga med dithering är att det kan ta lång tid för phd2 att stabiliseras mellan subsen.
Ja du kommer ju få betydligt mer kontroll med phd2 och med den kameran (qhy5) får du lätt att hitta bra stjärnor att guida mot. Och så har du också möjligheten att använda drift align verktyget för att få en mer exakt polinställning.
Får hålla tummarna på att det funkar bra :good:
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M13 - Kribba

Post by kribba »

Jo dithering får bli steg 2 när PHD funkar bra. Intressant detta med darks och bias oxå. Har inte sett nån undersökning på det, men försöker
smälla iväg 25-50 darks ( beroende på hur trött jag är i natt timmen ) + 50 bias. Men har nån sett statistik på hur SNR påverkas av antalet
lights delat med antalet calibration frames?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: M13 - Kribba

Post by rudibr »

Meget fin M13!

Jeg tog selv ca 200 billeder, i alt 3 timer 14 minutter, d. 6/4 af M13.
Også med en Canon 1000D, men unmod.
Jeg tog mest 60 [s] lights, men jeg skulle nok have gået endnu længere ned, kernen i min M13 er brændt helt ud. På dit billede ser kernen meget finere ud med masser af stjerner.

Min version her: https://www.astronet.dk/forum/viewtopic.php?f=20&t=369
/Rudi
User avatar
kribba
Posts: 1348
Joined: 2017-02-10 13:07:50
spamtest: JA

Re: M13 - Kribba

Post by kribba »

Vad har du för teleskop? Min bild är tagen med 600D, men din 1000D bör inte vara nån större skillnad. Jag var väldigt noggrann med focus.
Clusters är rätt ljusstarka så jag tror relativt korta bilder gynnar skärpan ( lite "lucky imaging" tanken ). Har även jobbat lite med deconvolution.
Som du säger så har du bränt ut kärnan lite. Har du provat att använda dig av stjärnmask ( star matte ) för att påverka ljusa delarna mindre?
Partner i SDST i Extremadura Spanien.
Hemmavid bl.a. William Optics Zenithstar II 80mm, Celestron C9,25, ASI183MM med ZWO filter, EQ-6.
User avatar
rudibr
Posts: 145
Joined: 2017-08-28 19:10:25
spamtest: JA

Re: M13 - Kribba

Post by rudibr »

Jeg har et lille 5" newton; Skywatcher Explorer 130 PDS.
Mht fokus bruger jeg blot et bahtinov maske, og liveview på PC skærm, max zoom, så kan fokus justeres endog meget nøjagtigt.
Jeg ved ikke hvad "stjärnmask ( star matte )" er, har du et link?
/Rudi