M16 Eagle nebula - Lars-Gunnar Wässing

Bilder från galleriet
Post Reply
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

M16 Eagle nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Lars-Gunnar »

Ny bild i galleriet
Objekt: M16 Eagle nebula
Exponering: Ha 5x5min
Fotograf: Lars-Gunnar Wässing
Kommentar: Hej igen,

En liten bild på min gamla kära örn, denna stod lite högre än M8 o. M20 fick till guidningen lite bättre..

Verkar vara svårare att få till guidningen när teleskopen sitter sida vid sida, tyckte det gick bättre när guidetuben satt ovanpå huvudtuben, någon annan som märkt detta?

/LG

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: M16 Eagle nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Bengt »

Fina bilder!

Dualmontering är inget som jag heller bra erfarenheter av. Hade stora problem med flex. Tror det är bättre med vanlig piggyback vilket är det jag kommer gå över till denna säsongen.

Bengt
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: M16 Eagle nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by gost »

Jag kör också med dualmount och har upplevt blandat resultat. Kommer snart att investera i en ny refraktor och då blir det piggyback montering på den.
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: M16 Eagle nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Robert »

Fin bild på örnen.

Jag har också haft flexproblem med min dualplate. Detta är en orsak till att jag körr offaxis nu.
Lars-Gunnar
Posts: 289
Joined: 2008-04-13 10:31:27

Re: M16 Eagle nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by Lars-Gunnar »

Hallå alla,

Jag har precis opererat bort min dualplate och satt guidetuben typ "piggy back", fick till ett väldigt kompakt montage och centrumavståndet mellan tuberna är minimalt. Skall se om det kan bli provmontage och "invägning" imorgon.

I längden måste jag fixa någon form av obs, en låda eller vad som helst, jag är riktigt trött på att släpa grejerna ut och in.

/LG
User avatar
gost
Posts: 609
Joined: 2011-08-31 17:50:40
spamtest: JA
Location: Frösön
Contact:

Re: M16 Eagle nebula - Lars-Gunnar Wässing

Post by gost »

LG, jag har samma problem som dig. Jag bär också ut mina prylar varje gång. Väldigt tidskrävande och inte så praktiskt. Jag kommer mest troligt att bygga ett observatorie nästa sommar, men fram till dess behöver jag en smidigare lösning. Säg gärna till om du kommer på någon bra lådkonstruktion.

Return to “Bilder”