M42-43 NGC 1977 mfl Orionnebulosan mfl - Sven Pettersson

Bilder från galleriet
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

M42-43 NGC 1977 mfl Orionnebulosan mfl - Sven Pettersson

Post by SvenP »

Ny bild i galleriet
Objekt: M42-43 NGC 1977 mfl Orionnebulosan mfl
Exponering: 20x15s, 10x120, 7x160
Fotograf: Sven Pettersson
Teleskop: WO FLT 132
Kamera: Canon 6D
Kommentar: Försöker lägga upp en bild, i studiesyfte för att lära mig något. Tagen från mitt BO (balkongobs) med Canon 6D. Processad i Image+ och Photoshop. Trapetset blev överexponerat och det behövs nog en mindre sensor och mindre pixlar för att få fram detta.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M42-43 NGC 1977 mfl Orionnebulosan mfl - Sven Pettersson

Post by AstroFriend »

Hej Sven,
Det blev ju lyckat. Kul att se att du har ungefär samma teleskop och kamera som jag har. Balkongen använder vi båda också. Själv kan jag tyvärr inte se Orion nebulosan från balkongen.

Som du säger är trapetset lite överexponerat, men borde väl bara vara att ta kortare exponering eller ställa ned ISO talet. Vill du ha högre upplösning kan du till viss grad få med en Barlow, visserligen fyller den inte ut hela sensorn, men du behöver ju bara de inre delarna. En 2x Barlow vore kanske lämplig för att få det korrekt samplat. Vill du har än mer upplösning så får du ta till ett större teleskop.

Är det hela bilden eller har du behövt croppa den?

ps.
Om du separerar bilderna i var sin färg och alignar de mot varandra kan du rätta till stjärnorna i ytterkanterna som gått isär något. Jag brukar använda Fitswork eller i något fall DSS.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

Re: M42-43 NGC 1977 mfl Orionnebulosan mfl - Sven Pettersson

Post by SvenP »

Tack för återkoppling. Jag har kroppat för att få blåsan lite större. Flattenern klarar dock fullformat. Nu när jag fokuserar mina skumma ögon ser jag defekterna du nämner. Jag använder arcsinhyperbolicus, i huvudsak, för att dra ut detaljer ur de kalibrerade bilderna. Det är när jag använder den blå färgdekompressionen efter arcsinH som skräpet du nämner visar sig. När jag är lite försiktigare med den blå dekompressionen försvinner skräpet. Blåsan blir då något färglösare. Svårt att veta vad som är rätt färg.Jag kombinerar en mörk och en ljus bild med en luminansmask för att få bort den värsta överexponeringen. I övrigt så ska bilden vridas 90 grader motsols för att stå på en linje parallell med en tangent till ekvatorn. Därefter ska den vridas lite medsols för att bli rättvisande utifrån obs. horisont då blåsan är i sydväst då jag fotar. Denna blåsa är dock så välbekant att det knappast behöver förklaras.
Apropå färger så är jag rätt grön på fotoområdet.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M42-43 NGC 1977 mfl Orionnebulosan mfl - Sven Pettersson

Post by AstroFriend »

Hej Sven,
Det jag ser är att du i någon del av optiken verkar ha något som inte kan hantera hela våglängdsområdet du fotar. Resultatet blir att olika våglängder får olika fokallängder och därmed att r,g,b bilderna får olika storlek och stjärnorna i ytterkanterna sammanfaller inte färgerna i samma punkt i stjärnan. Men genom att separera färgerna som jag skrev och aligna dem sinsemellan får du det rätt. Detta gör du i samband med kalibreringen innan du börjar finliret med färginställningarna.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Juicy6
Posts: 373
Joined: 2014-01-20 09:48:50
spamtest: JA

Re: M42-43 NGC 1977 mfl Orionnebulosan mfl - Sven Pettersson

Post by Juicy6 »

SvenP wrote: Apropå färger så är jag rätt grön på fotoområdet.
Det var roligt!

Christer
----------
Sky-Watcher Esprit 100 ED Super APO
TS-Optics 8" Ritchey-Chrétien Pro
ZWO ASI 294 MC Pro
ZWO ASI 120MM på QHY Mini guider
iOptron CEM40

----------
Tompa
Posts: 1444
Joined: 2010-08-25 15:34:01
spamtest: JA
Location: Borlänge
Contact:

Re: M42-43 NGC 1977 mfl Orionnebulosan mfl - Sven Pettersson

Post by Tompa »

Den ser bra ut Sven!
Kul att du kommit i gång, det har ju inte varit många tillfällen den här erbarmliga hösten/vintern.
Jag tror att du tar trapetset ganska lätt om du blendar in en stackning av de kortaste exponeringarna i området kring trapetset.
Kanske att skuggeffekterna kring de starkare stjärnorna kommer sig av att du blandar korta och långa exponeringar? Jag vet inte riktigt hur du gått tillväga.

Hur som helst ser det ut som att du är bra på gång. Nu är det bara att hoppas på att molnen skingras...

Mvh,
Tomas W
-----------------------------------------------------------------
Bildblogg: http://ienannandelavrymden.wordpress.com
-----------------------------------------------------------------
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

Re: M42-43 NGC 1977 mfl Orionnebulosan mfl - Sven Pettersson

Post by SvenP »

Jag har tittat på fler bilder i lite extra förstoring jag tagit med WO FLT 132. Samtliga visar separation av blått och rött i var sin kant på stjärnorna. Faktum är att detta ser jag betydligt mindre av med bilder som jag tagit genom den mycket billigare och enklare Skywatcher 120 ED Pro.
Men en trelins APO ska ju korrigera färgseparation till en viss del, och betydligt bättre än en tvålins dito, rimligen.
Jag har i och för sig fått bort separationen genom att splitta råbilden på RGB, aligna, kombinera igen till RGB och sedan stretcha men det är ju knöligt och såvitt jag förstår ska det inte bli så markant färgseparation som det blivit. Dessutom blir färgerna mycket blekare när jag gör denna operation. Jag kan bara i mycket begränsad utsträckning se sådan färgseparation på andras bilder här på forumet. Jag har frågat WO och de trodde att det kunde bero på fel avstånd mellan flattener och sensor men det avståndet är korrekt.
Jag har inte kollat om teleskopet är korrekt kollimerat dock vet jag inte i nuläget om dålig sådan kan orsaka denna separation.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M42-43 NGC 1977 mfl Orionnebulosan mfl - Sven Pettersson

Post by AstroFriend »

Hej Sven,
En sak som är viktig är att man i ett linsteleskop har ett UV och IR filter som klipper bort ljuset utanför det synliga, annars blir det brytningsfel som ger oskärpa och fula effekter. Nu har ju din Canon 6D kamera det redan inbyggt om du inte modifierat den och tagit bort filtren.

Nästa sak man kan misstänka är field flattern, är din gjord för fullframe? Teleskop i den storleken brukar klara det. Har du några data på de bägge delarna?

Jag hittade dessa data om teleskopet:
https://www.cyclopsoptics.com/telescope ... s-flt-132/" onclick="window.open(this.href);return false;

Där sägs det att teleskopet skall klara en image circle på 50 mm, fullframe har ca 44 mm. Så om det är den versionen av FLT 132 du har borde det vara field flattern som orsakar problemet.

Här läste jag om problem med pinching, att linserna i linscellen kan klämmas vid temperatur variationer och ge spikes:
https://www.cloudynights.com/topic/4355 ... 32-review/" onclick="window.open(this.href);return false;

Om det skulle vara ett sådant problem borde det vara lätt att åtgärda, bara släppa lite på spännringen.

Är de av äldre konstruktion så var det ju inte så vanligt med digital kameror med fullframe, fast 35mm film fanns ju förstås men den var lite mer förlåtande.

Fel avstånd mellan sensor och field flatter brukar normalt inte påverka färgseparatioen, men man vet ju aldrig förrän man testat. Vilken tabell har du utgått från när du säger att avståndet är rätt?

Mitt teleskop som är mycket likt ditt, en TS130 APO tripple, tycker aldrig jag har sådana problem, men när jag aliagnar mina bilder gör jag numera det alltid separat för varje färgkanal, vare sig det behövs eller inte. Tar ju inte mycket extra tid så ser ingen anledning att hoppa över det. Gör numera heller aldrig debayer, gör demosaicing istället som blir mycket bättre.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M42-43 NGC 1977 mfl Orionnebulosan mfl - Sven Pettersson

Post by hbar »

Hej Sven

Har du tagit bilden när den stod lågt över horisonten? Det blåa ligger över resten av färgerna och detta stämmer i så fall med dispersion i atmosfären (blått ljus bryts mest). Du kan se det tydligt på min bild av Carinanebulosan som jag tog när den stod 1 grad över horisonten (nere på La Palama).
http://astronet.se/view_image.php?id=4911&mode=large" onclick="window.open(this.href);return false;

/Håkan
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

Re: M42-43 NGC 1977 mfl Orionnebulosan mfl - Sven Pettersson

Post by SvenP »

Tack för råd och tips, Lars och Håkan!
Objektet var ca 20 grader öh. men det är lika på alla bilder även när objekten ligger betydligt högre, rött på ena sidan stjärnor och blått på andra, jag har en spektrograf.
Beträffande de kameror jag har, Canon 700D och 6D, så har de UV-IR filter kvar. Det är ungefär lika färgseparation på bilder oavsett kamera. Flatternern sitter på rätt avstånd till sensorn enligt WO sprängskiss för FL 68 II, 107 mm för FLT 132. Den klarar fullformatet.
Beträffande klämringar är det för tekniskt komplicerat för mig utan tydliga ritningar på vad som ska justeras.
Jag håller på och frågar WO angående problemen. Jag hoppas förstås att det är något handhavandefel från mig som jag kan åtgärda, annars får jag nog skicka iväg teleskopet för justeringar.
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: M42-43 NGC 1977 mfl Orionnebulosan mfl - Sven Pettersson

Post by AstroFriend »

Hej Sven,
Håkan la tidigare upp en sprängskiss på en flattener till det teleskopet du har tror jag. Den var justerbar, om din är det också är det ju bara att prova att med två lägen, till ex 1 mm innanför eller 1 mm utanför relativt det du har nu.

Kommer ihåg att sprängskissen var lite lurig, den refererade inte till gängan utan till sista linselementets centrum, skiljer omkring 5 mm mot hur man brukar mäta.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

Re: M42-43 NGC 1977 mfl Orionnebulosan mfl - Sven Pettersson

Post by SvenP »

Tack Lars.
Jag ska prova med olika avstånd och sedan även testa utan flattener och se vad som händer i olika scenarion. Måhända det blir någon glugg i molntäcket snart.
SvenP
Posts: 79
Joined: 2017-07-07 16:20:36
spamtest: JA

Re: M42-43 NGC 1977 mfl Orionnebulosan mfl - Sven Pettersson

Post by SvenP »

Dags för en slutrapport: Min slutsats efter diverse test genomförda vid gluggar i molntäcket blir att det inte är något fel i det optiska tåget mer än vad som är normalt förstås. Jag hade också gjort ett fel vid hopläggning av två processade bilder med olika exponering, missat att aligna dessa två. Dock, det blir ändå en röd och blå och röd sektor på var sin sida stjärnorna då jag använder funktionen "colordecompression" på rött och blått i bildbehandlingen. Funktionen är tänkt att återställa färger på vita överexp. stjärnor. Dessutom får jag fram lite glada färger på nebulosan med denna funktion. M43 ligger på mellan 19-23 grader öh då jag kommer åt den. Det fenomen jag ser tror jag beror på atmosfärisk dispersion. Rött och blått divergerar åt varsitt håll i förhållande till grönt med accelererande hastighet som en funktion av ökande zenitdistans. Detta kan inte en statisk optik korrigera för. Funktionen "colordecompression" fungerar utmärkt utan missfärgade kanter vid maxelevation ca 50-53 grader öh vilket är max för mitt balkongobs. För säkerhets skull har jag också testat med mitt Skywatcher 120 ED, det uppvisar samma resultat om möjligt med ännu mer separation. Jag har svårt att tro att jag skulle ha två optiska tåg med precis samma fel.
Jag får hålla med Lars Astrofriend att det krävs "en massa tålamod" för att hålla på med astrofoto.
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: M42-43 NGC 1977 mfl Orionnebulosan mfl - Sven Pettersson

Post by Martin F »

Tålamod var ordet, sa Bull :)
Lars, när du alignar kanalerna för sig, splittar du då varje enskild sub och stackar kanalerna för sig? Eller splittar du den stackade bilder och alignar om den?

Fin bild förresten, Sven!

Skickat från min E5823 via Tapatalk
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: M42-43 NGC 1977 mfl Orionnebulosan mfl - Sven Pettersson

Post by hbar »

Vid 20 graders höjd så skall det bli ung 2.5 pixlars dif disp mellan 400..650nm med din utrustning. På din bild så ser det ut som mer men om din "colordecompression" ökar detta så kan det vara förklaringen. Vore trevligt om du kunde visa en obehandlad bild så vi kunde jämföra.

Om jag räknat rätt så är en approximation på skillnaden i dispersion mellan 400..650nm ca arccos(cos(alt)/1.000006)-alt, en färdig kalkylator för LaPalma (den är för 2000m höjd så den visar naturligtvis lite mindre) finns här:
http://gtc-phase2.gtc.iac.es/science/as ... action.php" onclick="window.open(this.href);return false;

En ADC fixar ju dessa problem men jag har inte hittat någon som klarar lite större diameter.
http://atmospheric-dispersion-corrector.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Funderar lite på att bygga en men det är tyvärr svårt att hitta prismor för detta som har större diameter än 25mm.

/Håkan