Månen - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Månen - Peter Rosén

Post by Peter R »

Ny bild i galleriet
Objekt: Månen
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: 2,9 dagars månskära.
Mosaik av 9 bilder på vardera 500 bilder.
Månen låg på bara 4,5° över horisonten och jag fick precis med den sista bilden när månen försvann under hustaken. Extremt mycket turbulens.


Image
Klicka for att se stor version av bilden
Killedal
Posts: 1
Joined: 2009-07-04 03:23:48
spamtest: JA

Re: Månen - Peter Rosén

Post by Killedal »

Jag brukar inte skriva i detta forum då jag jag inte håller på med astrofoto. Men det här var nog del läckraste bilden jag någonsin sett. Om du någon gång lyckas få en likadan bild utan turbulens så är jag intresserad av att köpa en större utskrift. Riktigt snygg.

Hasse
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen - Peter Rosén

Post by Peter R »

Hej Hasse,
Det var verkligen vänliga ord som jag tar till mig :D
Just den här månfasen har man som mest möjlighet att fånga 5-6 gånger per år och alltid lågt på himmeln eftersom månen ligger nära solen och går ner kort därefter. Och då ska vädret dessutom vara klart och atmosfären stadig.
Men jag kom igång lite sent med fotograferingen så det går säkert att få till det lite bättre. Och i så fall fixar jag mer än gärna en utskrift.

/*Peter R
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2983
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: Månen - Peter Rosén

Post by Robert »

Håller med om att den är läcker även om det syns att det var dallrigt i luften.
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Månen - Peter Rosén

Post by Bengt »

Som vanligt en fin månbild.

Finns det en anledning till varför alla dina månbilder alltid spegelvända och norr söder tvärtom mot hur månen ser ut med blotta ögat?

Bengt
Peter R
Posts: 2596
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Månen - Peter Rosén

Post by Peter R »

Finns det en anledning till varför alla dina månbilder alltid spegelvända och norr söder tvärtom mot hur månen ser ut med blotta ögat?
Du menar roterad 180° som i en rak refraktor antar jag.
Månen har en liten speciell plats inom astrofotografering (möjligtvis även solen) för man kan fotografera den med ett vanligt objektiv eller teleobjektiv och ofta i ett landskap. I dessa fall är det naturligt att visa den rättvänd precis som när man tittar med blotta ögat eller genom ett par kikare.
Men när man använder ett teleskop med hög förstoring så anser jag att det blir ett astronomiskt objekt och kan då visas som man ser det i ett teleskop, dvs. med Syd uppåt. Sedan finns det ju alla möjliga varianter beroende om man observerar med 90° spegeldiagonal osv, men jag försöker presentera mina bilder på ett konsekvent sätt.
På nätet förekommer alla varianter (tom. spegelvända).
En duktig fransk månfotograf, Christian Arsidi visar konsekvent sina bilder med syd uppåt: http://www.astrosurf.com/ubb/Forum3/HTML/025362.html medan Wes Higgins gör lite hipp som happ http://www.higginsandsons.com/astro/Pic ... -23-08.htm och http://www.higginsandsons.com/astro/Pic ... -03-07.htm.
Passa på att ta en titt på hans övriga bilder som är fotograferade genom en 18" Dobson: http://www.higginsandsons.com/astro/
Så i ärlighetens namn verkar det inte finnas något vedertaget sätt att visa bilderna på utan är upp till var och en. Så mitt sätt tror jag inte är mer rätt eller fel än om jag hade presenterat dem tvärt om.
Om någon har argument för ena eller andra sättet så är jag intresserad av att ni för fram dem. Kanske vi kan hitta en konvention :D

/*Peter R
User avatar
Bengt
Posts: 2627
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: Månen - Peter Rosén

Post by Bengt »

Man kan ju lägga ut de precis hur som helst , Det är alltid skönt med lite konstnärlig frihet. :D .
Däremot om du börjar visa upp dina bilder på tex ett föredrag kommer du upptäcka hur förvirrat det blir för din publik om man snurrar den som du gör och börjar prata kännetecken på en nymåne. Många vet att en nymåne ska se ut som ett kommatecken när man ser den från Sverige
Jag personligen gillar därför det bäst när man visar månen på det sätt man ser den blotta ögat. Tycker det blir mest pedagogiskt rätt när man ska lära ut månens hav och kratrar osv.

Men som sagt smaken är olika.

Bengt

Return to “Bilder”