Tvillingarna med omnejd - Rolf Johansson

Bilder från galleriet
Post Reply
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Tvillingarna med omnejd - Rolf Johansson

Post by Datarolf »

Ny bild i galleriet
Objekt: Tvillingarna med omnejd
Exponering: 5*1min, f2.8
Fotograf: Rolf Johansson
Teleskop: Nikon 24mm vidvinkel
Kamera: Nikon D800 DSLR
Kommentar: Även en helt omodifierad DSLR-kamera ser så otroligt mycket mer än mina ögon. Här är en vy jag tog igår kväll ute i Tyresta med Tvillingarna i mitten. Mer ljusföroreningar där nu än förra säsongen, men ändå hyfsat mörkt. Det är roligt att ta ut stjärnbilderna så här i efterhand tycker jag.

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tvillingarna med omnejd - Rolf Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Rolf,
Kul att se din nattutflykt lönade sig, 24 mm på fullframe ger en mäktig vy över stjärnhimlen. Du har nära dubbla antalet pixlar också jmf med min kamera. Har du handgjort stjärnbilderna eller haft datorstöd? Jag tycker det är väldigt svårt att känna igen mig på bilder och få ut stjärnbilderna. Hann du med att ta fler bilder än denna?

Ser stjärnorna är lite deformerade ute i kanterna, blir det alltid så på full bländaröppning på det objektivet eller ligger den något ur fokus?

Själv sitter jag här och håller på med bilderna från balkongen samma natt. Om man bortser från att jag hade fått otroligt massa damm på sensorn så ser det väldigt bra ut ur optisk synpunkt.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
Datarolf
Posts: 272
Joined: 2015-05-03 11:45:11
spamtest: JA
Location: Huddinge

Re: Tvillingarna med omnejd - Rolf Johansson

Post by Datarolf »

Hej Lars och övriga läsare!

Jo, Pixinsight och sedan Photoshop har varit nödvändiga hjälpmedel för att få till grundbilden. Men sedan har jag suttit och gnetat med ett separat planetarieprogram (Skysafari) och försökt att identifiera mig fram efter bästa förmåga. Så jag lämnar inga garantier för att jag ritat rätt :-)

Jag tog ett par andra vyer också, samt provade med ett 105mm objektiv så även jag har fler bildserier att göra i ordning.

24mm objektivet verkar inte vara helt perfekt utan ger viss distorsion av enskilda stjärnor. Det kan också vara dåligt fokus inblandat - jag fokuserar med hjälp av kamerans live view funktion. Dels är det svårt att få det bra, dels kan mycket väl fokusinställningen ha rubbats över tiden. Slutligen tror jag kameravridaren kan tänkas röra sig aningen ryckigt, vilket kan tänkas bidra. Dock tycker jag att resultatet duger för sådan här "stjärnorientering".

Lycka till med de egna bilderna! Jag återkommer om jag tycker något av det övriga jag tog förtjänar att visas.

Vänliga hälsningar

Rolf J
User avatar
Präriefoten
Posts: 327
Joined: 2013-09-03 00:04:56
spamtest: JA
Location: North Arlington New Jersey

Re: Tvillingarna med omnejd - Rolf Johansson

Post by Präriefoten »

Hej Rolf,

Ville bara saga att jag gillar din bild! Det ar roligt att titta omkring och kanna igen de olika objekten. Sadana videfieldbilder ar det närmaste man kommer stjärnskådning med kikare.

Martin
Skywatcher 150/750, Orion ShortTube 80/400, Orion SkyView 200/800, Canon 600D, EQ5
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Tvillingarna med omnejd - Rolf Johansson

Post by Yquem »

AstroFriend wrote: jag hade fått otroligt massa damm på sensorn /Lars
Lars, hur gör du för att få ren sensorn från damm? Jag drabbas allt som oftast också av det och vet inte riktigt hur mycket man vågar göra. Hittills har jag blåst på sensorn med en sprayflaska med ren luft. Det funkar hyggligt, men om jag inte är försiktig blir det kondens på sensorn pga att det är så högt tryck i flaskan att luften kyls kraftigt när den kommer ur flaskan och därmed fångar upp fukt ur luften vilken hamnar på sensorn. Jag har lite torkfläckar från detta som jag inte vet hur jag ska få bort utan att lämna in kameran. Eller måste man det?

Tacksam för tips från alla.
/Anders

PS, fin bild, Rolf!
DS
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tvillingarna med omnejd - Rolf Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Anders,
Jag vet inte om jag skall svara på detta eftersom jag har sådana problem att hålla sensorn ren.

En av orsakerna till att det är så svårt på en DSLR kamera är att sensorn sitter så djupt ned i schaktet, när man bearbetar sensor ytan så blir det lätt att smutsen skjuts ut åt sidorna för att sedan längre fram ramla ned på sensorn igen.

Det jag brukar göra:
Regelbundet blåser jag sensorn ren med en blåsbälg, det få bort det mesta av löst liggande damm, tyvärr inte allt och det verkar sitta elektrostatiskt fast på sensorn.

Sakerna nedan är riskabla och stor risk man förstör kameran!

Nästa steg som jag gör när dammet är för besvärligt är att ta en fin liten pensel och försöka få bort dammet med, tyvärr blir ofta effekten att jag bara skjuter omkring dammet på sensor ytan.

Ungefär en gång per år brukar jag göra en "tvätt" av sensorn. Det är för att få bort "feta" fläckar. I regel har jag någon alkohol speciellt för optik. I regel torkfläckar i massor efter en sådan rengöring.

Ibland fast mest för optiska linsytor som är lätta att komma åt, använder jag en mild tvållösning som jag baddar på med en tops, sedan måste man skölja bort tvålresterna vilket är svårt när sensorn sitter så djup, använder topps i flera omgångar för detta. Rekommenderar inte tvål till sensorn då det helt enkelt är får svårt. Bör ju inte vara vilken tvål som helst då vissa ingredienser kan "fräta" på antireflexbehandlingen. Barntvål brukar vara snälla.

Efter en sådan rengöring har jag enorm med torkfläckar och nytt damm som är en utmaning att få bort, men fettfläckarna är borta. Får i regel med tops eller en fin pensel om och om igen pilla bort detta. Efter kanske 5 gånger börjar det se användbart ut igen.

Istället för tops rekommenderas sådana speciella spatlar man kan köpa som inte släpper ifrån sig ludd lika mycket som tops. Jag använder också linspapper som är bra då det inte ger ifrån sig ludd och är skonsam mot den optiska ytan.

Viktigt, du får aldrig gnida mot sensorytan eller vilken optisk yta som helst. Det ger skador på optiska ytor och antireflexbehandling!

Som sagt, jättesvårt att få det bra.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Yquem
Posts: 235
Joined: 2013-04-07 16:55:17
spamtest: JA
Location: Danderyd

Re: Tvillingarna med omnejd - Rolf Johansson

Post by Yquem »

Tack för tipsen Lars! Får se vad jag vågar mig på.

Som sagt, de där dammkornen har en tendens att komma tillbaka...

/A
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: Tvillingarna med omnejd - Rolf Johansson

Post by AstroFriend »

Hej Anders,

Du kan också läsa Juicy6 svar här i min tråd:
viewtopic.php?f=5&t=15613&start=15" onclick="window.open(this.href);return false;

Du kan svara där i fortsättningen så vi inte förstör Rolfs tråd här.

Bomullstoppsen skall jag sluta med för detta, medför för mycket ludd och verkar avge lite fett också.

Köper nu en storpack av spatlar, finns på ebay för ingenting. Sedan köper jag isopropanol på apoteket. Vet dock inte om det har antistatiska egenskaper som Juicy6 beskrev. Undrar vad som är tillsatt för att få det.

Jag behöver stora mängder och blir lite för dyrt med de dyra satserna.

Återkommer i en ny tråd när jag beställt så får ni se om ni tror på dom.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;

Return to “Bilder”