NGC7380 - Magnus Larsson

Bilder från galleriet
Post Reply
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

NGC7380 - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC7380
Exponering: 34*5 min
Fotograf: Magnus Larsson
Teleskop: Celestron C8
Kamera: Canon EOS 70D
Kommentar: Här är en bild på en öppen stjärnhop med lite nebulositet, som nog inte är världens mest spännande objekt. Taget en natt med fullmåne, och syftet var mest att testa och lära känna min "nya" Canon 1000D. Den visar sig fånga mer rött än vad jag trodde, men den ger också ett rött brus i bakgrunden. Så här har jag ägnat mig åt att försöka reducera bakgrundsbruset, tona ner den röda färgen och brusreducera det, utan att påverka nebulositeten. Jag har arbetat med masker i PixInsight: skapat en mask för nebulositeten genom att subtrahera två Range masks, där jag CloneStamp-at ut nebulosan i den ena - och så få fram en mask som enbart rör nebulositeten. Kombinerat med en StarMask har jag fått en mask som maskar bort allt utom själva bakgrunden.

Dessutom är stjärnorna i kanterna lite banan-formade - vad beror det på? Förutom ny kamera har jag en ny fokuserare här, så reducerar-avståndet är ändrat. Kan det bero på det, eller vad är det?

Image
Klicka for att se stor version av bilden
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: NGC7380 - Magnus Larsson

Post by hbar »

Avståndet mellan reducerare o sensor är kritiskt för att minimera koma. Du kan väl jämföra bildskalan mot din m27 bild (inte pixelskalan för det är ju olika pixelstorlek men sensorn skall ju täcka samma rymdvinkel). Sen kan det vara lite bildfälts rotation pga att polinställningen inte är perfekt. Kör du stackning med rotation (dvs 2 ref stjärnor)?

Du har i alla fall fått till en bra första bild. Vädret i malmö måste vara mycket bättre än i lund:).

God fortsättning
Håkan
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: NGC7380 - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej Håkan!!

Vädret....detta var den 4/12. Det var senaste gången det var klart här :)

Magnus
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: NGC7380 - Magnus Larsson

Post by micke187 »

Hej! Jag testade att köra vertical bandning noise reduktion plugin i Photoshop på din bild och den blev mycket bättre :-) Streckena du hade över hela biöden blev helt borta. Har bilden om du vill att ja lägger upp den ?
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: NGC7380 - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej igen!

M27-bilden tog jag med min gamla fokuserare. Den nya fokuseraren är en Moonlite, och där sitter reduceraren betydligt längre fram. Så bildskalan är klart annorlunda. M27 är 50.1 x 33.4 arcmin enligt nova.astrometry.net, före croppning. Den här nya är 61.6 x 41 arcmin. Det är väl ganska rimligt, när bak-fokus är mindre. Reduceraren sitter på Moonlite egen dragtub som är gjort precis för det här, så det "borde" vara rätt.... men....

Men är det koma då? Är inte koma bara när stjärnorna är utdragna åt andra hållet, mot bildcentrum?

Stackningen är i PixInsight, som kör med många ref-stjärnor. Fältrotation är förstås en risk. Men enligt PHD2 var min polinställning ca 2 arcmin off eller mindre, och guidningen låg på ca 0,6-0,7" RMS.

Magnus
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: NGC7380 - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej Micke!

Spännande ju! I PI finns ett "Canon Banding Script" - jag har kört det två gånger.... hrm. Ja lägg mer än gärna upp den!!

Magnus
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: NGC7380 - Magnus Larsson

Post by micke187 »

ngc 7380.jpg
Här har jag kört med plugin från astronomy tools till photoshop och och så körde jag en deepspace noise reduction också så resultatet blev lite bättre. Det blir ju ännu bättre om du kör det på tiff-formaten också :)
Kan säga att de här pluginsen är väl värt pengarna :)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: NGC7380 - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!

Se där. Banden borta. Men vad är det för band då? Och: hur kommer det sig att jag inte fått bort dem med darks eller flats eller nåt? Jag gissar att PI-skriptet Canon Banding Script borde ta bort dem när ditt PS-verktyg kan, så det är väl att kolla lite mer på det. Men lite irriterande att de är där från början tycker jag. Uppenbarligen en del att lära om kalibrering osv med denna nya kamera. Det är alltså en 1000D och inte 70D som det står i mitt första inlägg. FIck ändra efter att jag lagt upp bilden och det uppdateras inte i inlägget ser jag.

Magnus
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: NGC7380 - Magnus Larsson

Post by micke187 »

Jag har lärt mig att om kameran lider av bandning så ska man försöka ta bort dom innan kalibrering. Lägger man på alla kalibreringabilder utan att göra når åt det blir problemet bara värre. Och stretchar man bilden för mycket blir det också värre. För bandningen sitter i alla bilder även darks ,flats, bias. Det märker du om du strechar dom så kommer det fram.
Har problem med min Canon 1200d som lider stort av bandning men ja har lyckats att få bort dom med det pluginet i Photoshop jag använder.
Ja tycker ju att Canon bandning script du använder ska ta bort dom eller så kanske du gjort fel nånstans i processen? Eller så funkar dom på olika vis.
Har dock aldrig testat det verktyget själv.

Men kolla upp
http://www.prodigitalsoftware.com/" onclick="window.open(this.href);return false; vet ja. Har haft mycket hjälp med de här plugins :)
Tyvärr finns det ingen trail-version på dom utan man måste köpa det direkt.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: NGC7380 - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!

Ja, det lönar sig att läsa på. Scriptet i PI tar bara bort horisontella band. Så är de vertikala måste man vända bilden först. Det gjorde ju inte jag. Men nu är de borta :) Bandfri version nedan.

Jag vill dock inte göra mer brusreducering än så här - vill hellre ha kvar känslan av lite stoft än att det blir för jämnt... Sen ser det lite olika ut på olika skärmar förstås. Jag har processat på min laptop, där är bakgrunden klart mörkare än på min desktop.

Magnus
NGC7380_integration_ver3_DBE_DBE._final2.png
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: NGC7380 - Magnus Larsson

Post by micke187 »

Ja då blir det ju bättre om du vänder på den som sagt :) Men själv kan ja välja horisontellt eller vertikalt.
Testa dithering nästa gång du fotar så kanske du kan hålla nere bandningen mera.
/Micke
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
magnuslar
Posts: 699
Joined: 2014-12-22 10:41:51
spamtest: JA

Re: NGC7380 - Magnus Larsson

Post by magnuslar »

Hej!
Ja begriper inte varför man inte kan det i PI, verkar ju inte vara nån avancerad twist på ett script.

Det är dithering. Som skapade en del intressanta effeker, men som jag fick bort med lite lägre Sigma-värde i stackningen. Men banden är nog för breda för att de ska försvinna med dither, skulle jag tro.

För övrigt, om man tittar på Roberts Haboling avsevärt mycket finare bild av samma objekt, så har jag not maskat bort lite nebulositet i tron att det var rött brus.... jaja, man lär sig kanske.

Magnus
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: NGC7380 - Magnus Larsson

Post by micke187 »

Ja nä det är sant. De kanske inte tänkte på när de gjorde scriptet att man vill vända bilden under behandlingen. Eftersom det alltid är horisontell bandning som är värst i Canon kamerorna så brydde de sig kanske inte om att tillägga det i programmet. Det är iaf min gissning.

När jag testade dithering med min 1200d så fick jag bort en hel del av bandningen men de största banden var fortfarande synliga. Det beror lite på hur högt du ställer ditheringen också. Vet tyvärr inte hur högt ja hade det ställt när ja använde det dock. Det skiljer sig nog från kamera till kamera.
Och med dithering slipper man ju också använda darks och bias om man får till ditheringen rätt.
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: NGC7380 - Magnus Larsson

Post by AstroFriend »

Hej,

Fitswork har ett Fourier filter som är ganska bra på att ta bort bandning.

/Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
hbar
Posts: 584
Joined: 2010-05-14 18:22:47
spamtest: JA
Location: Lund

Re: NGC7380 - Magnus Larsson

Post by hbar »

Starka stjärnor i hörnen har lite triangulär form som tyder på lite koma, din bildskala är 0.65. Det är möjligt att det inte kan bli bättre men det var mindre koma i din m57 bild.

Om stackningen inte har tagit hänsyn till rotationen (tex genom att bara välja ett antal stjärnor i centrum) så ger 2' polfel en rotation i hörnen på ca 11um (räknat på 170min) vilket är ung vad man ser på bilden.

http://celestialwonders.com/tools/rotat ... rCalc.html" onclick="window.open(this.href);return false;

/Håkan

Return to “Bilder”